În 2019, companiile vor dori să utilizeze mai eficient datele din cadrul organizațiilor, păstrând tendința din 2018. Optimizarea și gestionarea mediilor multicloud a constituit o prioritate pentru multe companii anul trecut, ca și necesitatea integrării securității la un nivel de bază. Niciuna dintre aceste tendințe nu va dispărea în 2019 și vom asista la un mix interesant între „evoluție” – extinderea și dezvoltarea tendințelor deja în desfășurare – și „revoluție” – cerințe în permanentă schimbare, care obligă organizațiile să adopte digitizarea și noile tehnologii, cu o viteză mai mare.
Tendințele tehnologice pentru acest an:
1. AI-ML vor deveni ceva „cotidian”
AI (Artificial Intelligence) și ML (Machine Learning) au progresat rapid în ultimii ani. Inovațiile AI-ML au rezolvat probleme care existau de mult timp, ducând la convingerea că aceste tehnologii pot reprezenta o soluție pentru multe provocări. Aplicațiile consumer cu vizibilitate mare, cum ar fi mașinile fără șofer și roboții digitali „asemănători oamenilor”, au captat imaginația publicului. Acest entuziasm este totuși doar parțial justificat, deoarece companiile încă învață de ce anume este nevoie pentru a adopta AI-ML.
Cisco utilizează AI și ML pentru a rezolva probleme reale cu o abordare pragmatică. De exemplu, analizăm volume uriașe de date din rețea, identificăm și blocăm amenințări de securitate sau asigurăm fluxuri de lucru fără întreruperi. Cisco DNA Analytics poate extrage date anonime din rețelele clienților, identifică tipare și oferă statistici. Sunt obținute astfel economii de costuri cu operarea rețelei, iar securitatea este mult îmbunătățită. Encrypted Traffic Analytics de la Cisco utilizează Machine Learning pentru a găsi programe malware în traficul criptat fără a-l decripta, o premieră în industrie. Vom asista la evoluții interesante și rapide în AI-ML în 2019.
2. Internetul se extinde în moduri pe care nu ni le-am fi putut imagina
Potrivit celui mai recent raport Cisco Visual Networking Index (VNI), în 2022 va fi generat mai mult trafic IP decât în cei 32 de ani de la lansarea internetului.
Până în 2022, 60% din populația globală va utiliza internetul, dar noii utilizatori vor fi întâmpinați de un internet complet diferit – unul care conectează oamenii prin intermediul dispozitivelor purtabile, aparatelor de uz casnic și al vehiculelor automatizate. Peste 28 de miliarde de dispozitive și conexiuni vor fi online, iar mai mult de 50% dintre acestea vor fi machine-to-machine (M2M).
3. De la ultra-HD, la video live și VR, creșterea video necesită tot mai multă lățime de bandă
Până în 2022, conținutul video va reprezenta 82% din totalul traficului IP. Zona de „live video” este estimată să crească de 15 ori în perioada 2017-2022 și va reprezenta 17% din totalul traficului video pe Internet.
De asemenea, traficul VR (realitate virtuală – VR) și AR (realitate augmentată – AR) va crește, deoarece tot mai mulți consumatori și companii utilizează aceste tehnologii. Traficul asociat cu aplicațiile de VR și AR va crește de 12 ori în următorii cinci ani. În acest an, vom vedea o adopție sporită a VR în afaceri, de la demo-uri și „test drives” virtuale, la evaluări online de produse și imobiliare.
4. Conectivitatea mobilă va continua să crească
Traficul de date mobile va continua să crească în raport cu alte tipuri de trafic în 2019. 3G și 4G vor continua să fie cele mai utilizate protocoale în 2019, dat fiind faptul că migrarea la 5G se află încă în fază incipientă.
Raportul Cisco VNI estimează că, până în 2022, 22% din traficul Internet global va proveni din rețelele mobile (de la 12% în 2017).
5. Blockchain va fi utilizat în moduri noi și inovatoare
Blockchain va continua să se extindă în domenii precum managementul lanțului de aprovizionare, rețelistică, identitate digitală și tranzacții valutare. Foarte probabil, toți marii furnizorii de servicii cloud vor implementa Blockchain, la nivel comercial, până la sfârșitul anului 2019, iar acesta va deveni un element esențial în majoritatea ofertelor de AI și IoT în următorii câțiva ani.
6. Companiile vor trebui să-și regândească rețeaua
În 2019, tot mai multe companii vor trebui să se concentreze asupra transformării rețelei, pentru a continua să furnizeze experiențe premium în rândul clienților.
Rețelele din prezent nu au fost construite pentru a răspunde necesităților de rețea din următorii ani. Indiferent dacă vorbim de 5G, realitate virtuală, IoT sau AI/ML, în spatele tuturor acestor tendințe se află o rețea digitală de mare capacitate compusă dintr-o multitudine de rețele publice și private. Și pentru că, până în 2020, sunt estimate să se conecteze la internet un milion de obiecte în fiecare oră, această infrastructură este supusă unei mari presiuni. Iar administrarea manuală a rețelelor devine imposibilă.
Companiile trebuie acum să poată activa orice dispozitiv, de oriunde, în orice moment, indiferent de domeniu. Noua arhitectură va trebui să fie automatizată, să anticipeze acțiuni, să blocheze amenințările de securitate și să continue să evolueze și să învețe.