Criza sanitară pe care România o traversează alături de toate celelalte state ale lumii a evidențiat nu doar carențele sistemului de sănătate de la noi, ci și ale celui educațional. Un studiu mult discutat al Băncii Mondiale indică faptul că un copil născut astăzi în România va atinge la maturitate doar 58% din potențialul său de productivitate, „vinovați” de această situație fiind factorii de educație, sănătate și cei economici. Iar situația este cu atât mai gravă cu cât poate impacta nu doar generația actuală, ci și cele ce vor urma după ea. În acest context, Narada a lansat campania „Expediție pe vârf de stilou” prin care se dorește acoperirea necesităților materiale pentru susținerea educației digitale din 30 de comunități distincte.
Ioana David, profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Baia Mare, Maramureș și-a înscris proiectul pe platforma Narada: 23 de elevi din familii monoparentale sau dezorganizate, cu potențial financiar scăzut urmează să primească prin implicarea activă a comunității și donații device-urile necesare pentru a continua educația online. Eforturile Ioanei David sunt sprijinite de antreprenorul și liderul local Ciprian Borșan, „căpitanul” Expediției pe vârf de stilou din Baia Mare. Despre cum impactează lipsa accesului la educație mediul de business, ce efecte poate avea această situație pe termen lung, despre profitabilitatea investiției în capitalul uman și cum se poate realiza concret ne vorbește în cele ce urmează Ciprian Borșan.
Cât contează implicarea mediului de business în susținerea proiectelor educaționale?
Educația este esențială pentru dezvoltarea oricărei națiuni. Atingerea potențialului fiecărui individ dintr-o societate face ca respectiva țară să performeze, să inoveze, să se dezvolte sustenabil și să devină o casă reală pentru cetățenii ei. În România, provocările sociale și educaționale sunt semnificative. Dacă luăm în considerare faptul că 1 din 3 copii trăiesc sub pragul sărăciei și zeci de mii de elevi nu au acces la educație în aceste vremuri tulburi, înțelegem că ne confruntăm cu un potențial pierdut pentru toți acești copii, ce cu greu poate fi recuperat. O veritabilă tragedie națională!
Într-o societate cu multe fisuri și în care Statul alocă mai puțin de 4% din PIB pentru educație, mediul de business, antreprenorii au obligația morală să intervină, să se implice activ în susținerea proiectelor de susținere a educației din România. Dezvoltarea afacerilor este direct impactată de nivelul educației dintr-o țară.
Cât de mare este procentul antreprenorilor care aleg să investească în învățământ?
Nu cred că există statistici în acest sens, dar din ce observ în jurul meu tot mai multe companii, tot mai mulți antreprenori își fac o prioritate de CSR din susținerea proiectelor educaționale. În schimb, mai avem drum de parcurs, pentru că în 2019 doar 20% dintre companii au direcționat 20% din impozitul pe profit către ONG-uri.
Care pot fi beneficiile investiției în educație, pe termen lung, pentru mediul de afaceri?
Beneficiile sunt evidente și majore. Dacă ne uităm pe cifre, pe statistici la nivel global, observăm că în țările cu cele mai performante sisteme educaționale din lume găsim și cele mai dinamice și competitive ecosisteme de afaceri. Companiile din România au nevoie de angajați competenți, cu abilități necesare în această perioadă. Numai așa putem vedea tot mai multe companii românești în topurile europene și globale, cu expansiune regională sau mondială, jucători importanți în industriile lor. În același timp avem nevoie de creșterea spiritului antreprenorial, de creșterea numărului de firme, care să genereze locuri de muncă, un mediu competițional acerb și o dinamică necesară creșterii economiei locale.
În mod concret, credeți că o tabletă donată azi poate schimba viitorul nostru ca societate, de mâine?
Absolut! Dacă nu intervenim prompt acum, efectele abandonului școlar din România și al irosirii potențialului a zeci de mii de copii vor cântări greu în viitorul nostru ca națiune și în calitatea vieții fiecărui român, peste 10 sau 20 de ani. Un studiu al Băncii Mondiale arată că un copil născut astăzi în România va pierde peste 40% din potențialul său ca adult. Asta se va reflecta în veniturile pe care le va putea obține, în calitatea vieții sale de adult. Prin urmare, cred cu tărie că trebuie să intervenim rapid și că donarea unei simple tablete care reconectează copilul la educație poate să redea șansa la o viață decentă, cel puțin. Fiecare copil este important. Nimeni nu trebuie uitat sau lăsat in urmă. Copiii au niște drepturi fundamentale care acum le sunt încălcate.
De ce ați ales să susțineți proiectul Ioanei David?
Pentru că este vorba despre elevi care provin din familii cu venituri reduse, care trăiesc în pragul sărăciei și care fac parte din comunitatea noastră, de aici, din Baia Mare. În plus, doamna învățătoare Ioana David este tipologia de dascăl care se dedică cu tot sufletul și cu toată pasiunea educației acestor copii. Sunt fondatorul Maramureș Business Club, membru în Romanian Business Leaders, două organizații antreprenoriale care se dedică în proiecte de susținere a educației românești. Și, totodată, personal rezonez mult cu aceste proiecte educaționale, sunt parte din misiunea mea personală ca antreprenor și lider în comunitate. Ce m-a bucurat a fost că am reușit în timp record, în doar 2 săptămâni, să colectăm 24 de tablete noi și peste 18000 lei, fonduri strânse din donații ce vor ajuta alți 10 elevi din Aninoasa, județul Hunedoara. Este o satisfacție majoră!
Dincolo de asigurarea necesităților concrete pentru accesul la educația digitală, profesoara Ioana David și antreprenorul și liderul local Ciprian Borșan atrag atenția asupra faptului că implicarea tuturor poate remodela nu doar viitorul acestor copii, ci al întregii societăți. „Mă consider un făuritor de oameni” spune profesoara Ioana David. „Gândul cu care îmi încep fiecare zi este acela că și eu contribui, prin munca mea, prin personalitățile micilor elevi pe care le modelez, la construirea viitorului”.
Comunitatea Narada – voluntari, profesori, antreprenori sau lideri locali – a reușit să conecteze la educație prin tehnologie 1.000 de copii din sate și comunități vulnerabile în doar două luni, după închiderea școlilor în starea de urgență. Voluntarii Narada au ajuns în 8 județe din 18 localități diferite, asigurând copiilor fără acces la tehnologie device-uri și internet. Însă campaniile sale continuă. Sute de copii din 30 de comunități distincte urmează să fie sprijiniți, prin intermediul donațiilor, cu device-urile necesare accesului la învățământul digital. Cei care doresc să sprijine expediția profesoarei Ioana David susținută de antreprenorul Ciprian Borșan o pot face accesând platforma Narada, unde se regăsesc toate detaliile.