În acest an, Cineclubul One World Romania își propune să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă, cinematografie ale cărei opere nonficționale se află într-un con de umbră de prea mult timp.
Primele două sesiuni ale Cineclubului vor fi dedicate filmografiei variate – atât estetic cât și ideologic – a cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, vor fi disponibile gratuit între 29 martie și 25 aprilie, pe site-ul cineclub.sahiavintage.ro.
Proiectul își propune să funcționeze ca un episod-pilot al unui program ulterior mai amplu de cercetare, inclusiv academică, a filmului documentar din România – în colaborare cu Facultatea de Film din UNATC „I.L.Caragiale” din București.
FB event: https://fb.me/e/27KBERJX9
Spre deosebire de alți pionieri ai cinematografiei, Paul Călinescu nu a fost un inventator subestimat ori un artist neînțeles, ci în primul rând un organizator al industriei de film din România, aflată la începuturi, la instituționalizarea căreia a contribuit în bună măsură. De asemenea, de numele său se leagă, în 1939, primul premiu important al cinematografiei românești la nivel internațional, pentru documentarul „Țara Moților”, la Festivalul de la Veneția, urmat de un al doilea premiu la același festival, în 1941, pentru documentarul său de montaj „România în lupta contra bolșevismului”. Filmele lui Paul Călinescu variază atât în termeni de tehnică și de amploare, de la primele filme de amator în 9.5mm, la primul film al cinematografiei de stat comuniste, „Răsună valea”, cât și la nivelul genurilor, de la filmul turistic la cel de propagandă, trecând prin filmul industrial și de reclamă.
Filmele lui Paul Călinescu surprind imagini cu regele Carol al II-lea și viitorul Mihai I („Generația de mâine” – 1936), cu bătăliile duse de armata română în timpul celui de-al Doilea Război Mondial în Crimeea și în zona Sevastopolului („Pagini din războiul nostru sfânt” – 1943) sau cu primii lideri ai Partidului Comunist Român („România pe drumul democrației populare” – 1948), sau scene din viața locuitorilor „orașului contrastelor” („București, orașul contrastelor” – 1936).
Cele două programe despre Paul Călinescu, realizate de Ana Szel și de Andrei Rus, conțin mai multe filme digitalizate pentru prima oară pentru această ocazie, puțin disponibile publicului larg până acum.
Programul 1
1. Țara Moților (1939)
2. 10 mai 1939/ Țara în sărbătoare din Jurnal sonor nr.10/1939
3. Uzinele Malaxa/ România industrială Malaxa (1940)
4. Colțuri din România (1936)
5. Pagini din războiul nostru sfânt (1942)
6. Atențiune, fragil! (1944)
Programul 2
1. Expoziția-târg a industriei românești (1934)
2. București, orașul contrastelor (1936)
3. Generația de mâine (1936)
4. Paradisul Cisnădioarei (1938)
5. Împrumutul de aur (1944)
6. România pe drumul democrației populare (1948)
Bonus: Strângeți bani albi pentru zile negre (1944, regia: Jean Georgescu)
Cineclubul One World Romania va cuprinde filme documentare românești de arhivă, grupate în 8 programe dedicate unor autori de cinema relevanți în evoluția genului. În selectarea cineaștilor s-a urmărit recuperarea unor figuri importante și prea puțin recunoscute la nivelul contribuției lor în dezvoltarea documentarului și a filmului românesc.
Printre autorii care se vor regăsi în program se numără Jean Mihail, Mircea Săucan, Mirel Ilieșiu, Slavomir Popovici, Savel Știopul, Ada Pistiner, Felicia Cernăianu sau scriitorii Nina Cassian, Geo Bogza și Radu Cosașu.
În afara programelor de filme și a biografiilor fiecăruia dintre cineaștii abordați, pe site-ul cineclub.sahiavintage.ro vor fi disponibile materiale din revistele vremii (interviuri, cronici ale filmelor, texte scrise de ei înșiși despre cinema etc.). Mai mult decât atât, în jurul fiecărui program vor fi organizate discuții la care vor participa atât critici de film, cât și istorici, în încercarea de a contextualiza filmele prezentate.
Cu sprijinul: Administrația Fondului Cultural Național
Partener: Universitatea Naţională de artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti.
Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.