in Romania, una dintre cele mai mari rate de crestere prognozate pentru 2014
Studiu GfK privind situația spațiilor comerciale la nivel European
GfK a lansat un studiu – analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2014. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene sunt: puterea de cumpărare, cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale și ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2014 și tendințele în evoluția prețurilor.
"Unele trenduri foarte interesante continuă să caracterizeze peisajul de retail european", explică Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK. "În general, 2013 a fost un an în care avântul economic a încetinit, marcat de încetinirea ritmului de creștere aputerii de cumpărare. Prin urmare, comerțul a suferit pierderi. Cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale a scăzut vizibil datorită creșterii prețurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipăm o creștere economică accelerată în Europa, precum și o stabilizare a situației din Grecia și Europa de Sud. Retailul european va profita de această dezvoltare, dar efectele vor varia de la țară la țară în mod substanțial."
Mai jos sunt câteva dintre principalele concluzii ale studiului:
– Puterea de cumpărare:. Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor in 2013 la nivelul celor 28 țări membre UE a fost de 15.017 € anual. Cu o creștere de numai +0.6% în 2013, puterea de cumpărare a rămas în urmă în mod semnificativ în comparație cu anii anteriori.
Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia și Slovenia (câte -2%). Puterea de cumpărare a scăzut din nou anul trecut și în Italia și Spania. Cu toate acestea, o creșterea ușoară este așteptată în aceste țări anul acesta.
Cele mai mari rate de cretere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România, Scandinavia și țările baltice. Germania de asemenea a avut o creștere peste medie, de +2.5%. Cifra de afaceri din închirierea și vânzarea de spații comerciale în 2013: În 2013, cifra de afaceri realizată din spatii comerciale a stagnat la aproximativ 3.1 trilioane € (-0,1%), în cele 32 de țări analizate. Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) și Italia (mai bine de -3%). În topul celor mai mari piețe de retail din Europa care nu au fost afectate se numără în continuare Rusia, urmată de Franța și de Germania. România se află printre statele care se bucură decreșteri semnificative cu +4,9% alături de țările baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).
– Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2014: Creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0.6% (în medie) pentru țările UE în 2014. Printre fruntași se numără România (+4,3%) și țările baltice (+4.8 – 5.9%). GfK se așteaptă ca situația retailului să înceapă să se stabilizeze anul acesta în special în statele europene cu economia greu afectată.
Ponderea cheltuielilor populației în retail în 2013: Această proporție a scăzut din nou în 2013 la nivelul țărilor membre UE; cota este în prezent la aproape 31%. Motivele pentru acest declin sunt legate de creșterea costurilor pentru energie, facturile de întreținere și activități de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populației în retail este scăzută în special în Italia (aproape 27%) și Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie și Elveția dețin o pondere a cheltuielilor populației în retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proporție relativ mică este suficientă pentru a acoperi nevoile de bază.
– Suprafața de spațiilor comerciale pe cap de locuitor: Cele 32 de țări analizate au beneficiat în 2013 de o suprafață de vânzare de 1.11 m², pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă o creștere de aproape 2% față de valoarea din 2012. Cea mai mare creștere a avut loc în țările nordice și est europene: Finlanda, Bulgaria, România și Estonia. Prin contrast, suprafața de vânzare a scăzut în unele țări, în special în Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuințe. Cu toate acestea, suprafața de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creștere datorită declinului populației.
Despre studiu
Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2013 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt ele raportate de către BCE). Studiul integral în engleză este disponibil pe www.gfk.com/european-retail.
{mosloadposition user9}