Caile Ferate Romane vand terenuri pentru a-si acoperi datoriile de electricitate. Spera sa obtina in jur de 90 milioane de euro din loturile din zonele atractive din Bucuresti, dar suma totala poate deveni mult mai mare decat se asteapta – pana la 140 milioane de euro, conform unei analize facute de saptamanalul de limba engleza, Business Review. Aceste loturi – dintre care cel mai mare are 2 ha – vor atrage probabil investitori din domeniul imobiliar, ca urmare a faptului ca terenurile disponibile in Bucuresti vor deveni din ce in ce mai putine. Infrastructura CFR cuprinde numeroase terenuri de inchiriat unele chiar de vandut, cand este nevoie. Desi este o companie publica si se afla pe lista de privatizare a Ministerului Transportului, CFR nu a facut publica o lista a proprietatilor sale imobiliare din Romania. Terenul pe care CFR il are in posesie poate fi foarte valoros, luand in considerare valoarea unor terenuri pe care CFR planuieste sa le vanda. Compania spera sa primeasca in jur de 90 milioane de euro pentru aceste terenuri si pentru moment banii vor fi folositi pentru plata a jumatate din datoria pentru electricitate. Sapte terenuri au un total de 140.000 mp. In ciuda faptului ca locatiile exacte ale acestor loturi si suprafata lor, ambele hotaratoare pentru o estimare corecta a valorii lor, nu a fost inca anuntata, specialistii sugereaza ca CFR poate castiga mai mult decat acesta valoare pentru teren. CFR nu a dat publicitatii inca niste cifre oficiale cu privire la aceste terenuri
Chiar la un pret minim al terenului pentru zona in care loturile sunt plasate, CFR poate castiga in jur de 140 milionane de euro pentru terenurile planificate, conform calculelor realizate de Business Review. Valoarea este cu 50 milioane de euro mai mare decat estimarile oficiale. Nici unul dintre reprezentantii CFR nu au putut fi contactati pana la publicarea articolului.
CFR a ales sa-si vanda terenurile prin licitatie la Bursa Romana de Marfuri (BRM). CFR este unul dintre clientii importanti ai BRM – compania cumpara de obicei produse si servicii prin terminalele BRM.
“Nu vom vinde cladirile statiilor de cale ferata. Noi avem terenuri in domeniul privat al companiei si le vom evalua in septembrie cand vom organiza licitatii la BRM. Vom vinde sapte loturi, totalizand peste 100.000 mp”, spune Constantin Manea, general manager al Infrastructurii CFR. Loturile din Bucuresti sunt amplasate la Lujerului, Gara de Nord – zona Plevnei si Giulesti – Orhideea.
Cateva dintre terenurile CFR din tara sunt inchiriate, dar veniturile din inchiriere nu sunt semnificative, deoarece valoarea chiriei este sub nivelul pietei. Un depozit de materiale de constructie din zona Lujerului a fost inchiriat, conform datelor companiei, pentru 0.9 euro/ mp/ luna, ceea ce reprezinta mai putin de 3 euro/ mp/ luna, valoarea chiriei pentru proprietatile din zona. Lujerului a devenit o zona atractiva pentru investitorii in imobiliare, si orice nou dezvoltator poate avea hipermarketul Cora, centrul comercial Plaza Romania si cladierea de birouri Anchor Plaza ca vecini. Proximitatea lor pune presiune asupra pretului terenului din zona.
Cinci dintre loturile licitate se afla in Bucuresti. Majoritatea sunt in zone care pot fi de interes pentru investitori, in special prin dimensiunea mare a loturilor ceea ce este rar pentru Bucurestiul de astazi. Zonele mentionate – Gara de Nord-Plevnei, Lujerului, Giulesti-Orhideea – sunt locatii secundare, care au inceput sa trezeasca interesul dezvoltatorilor care vor sa se indeparteze de zonele centrale si semi-centrale devenite prea aglomerate.
Zona Orhideea, acum gazda pentru Carrefour ca punct de reper major, va cuprinde unul dintre capetele pasajului Basarab. In plus, acolo se afla mai multe foste fabrici din zona, cateva dintre ele fiind deja castigate de investitori si pot deveni proiecte imobiliare, ceea ce poate creste potentialul zonei.
Loturile din zona Lujerului si Gara de Nord totalizeaza impreuna 13.5 ha. Niciunul dintre loturile amintite nu acopera mai mult de trei hectare, conform datelor companiei, dar ele sunt totusi atractive.
“Preturile terenului variaza in functie de locatia exacta, daca terenul se afla in aproprierea unui drum important, cu acces la el, valoarea poate creste cu 30 de procente”, spune Lucian Radu de la Eurohouse.
Lotul de 7.9 ha din Lujerului poate valora intre 47.5 milioane de euro si 94.8 milioane euro, conform preturilor pietei pentru zona. Totul depinde de locatia exacta. In zona mall-ului Plaza Romania se poate castiga cel mai mare pret, de peste 1.200 de euro pe mp.
In zona Garii de Nord, preturile cele mai mari pentru terenuri, de 1.500 euro pe mp, sunt in Plevnei si Stirbei, si cele mai mici, la sfarsitul bulevardului Dinicu Golescu, sunt intre 650 si 1.000 de euro mp. Astfel un lot de 5.6 ha aflat in zona poate valora de la 56 milioane de euro la 84 milioane de euro.
“Sa nu uitam ca pretul terenului creste cu 5 chiar 10 procente la fiecare doua luni in Bucuresti”, spune Radu.
Vanzarea terenurilor prin BRM nu este obisnuita in Romania, dar are cu siguranta avantaje peste procedurile obisnuite de licitare. “Tranzactiile sunt rapide, transparente – oricine poate licita – si garantia pentru a putea participa la licitatiei are cel mai mic pret”, spune Radu de la Eurohouse.
Infrastructura CFR datoreaza aproximativ 180 milioane de euro, pentru perioada iunie 2005 – mai 2007 plus penalizari. Banii veniti din vanzarea terenurilor vor acoperi jumatate din aceste datorii, in timp ce restul va fi acoperit de o subventie de la stat.
{mosloadposition user10}