Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cerul unic european: statele membre incalca un termen limita

important pentru realizarea unui spatiu aerian european mai eficient

Multe state membre acuză întârzieri serioase și nu respectă încă în totalitate cerințele stabilite pentru ca nouă blocuri funcționale de spațiu aerian (Functional Airspace Blocks, FAB) să devină operaționale până la termenul‑limită fixat la 4 decembrie 2012. Se depășește astfel un termen‑limită esențial în ceea ce privește FAB-urile, blocuri regionale de spațiu aerian care reprezintă un element‑cheie al planurilor ambițioase de a crea un spațiu aerian european unic ce ar tripla capacitatea spațiului aerian european și ar înjumătăți costurile legate de controlul traficului aerian. Comisia a avertizat pe 4 decembrie că va lansa proceduri de încălcare a dreptului comunitar împotriva statelor membre pentru toate FAB-urile care nu respectă încă pe deplin totalitatea cerințelor legislative. Ea va prezenta de asemenea un nou pachet de măsuri legislative în primăvara anului 2013 pentru a accelera ritmul reformelor și pentru a garanta realizarea deplină a Cerului unic european.

Lipsa de eficiență cauzată de fragmentarea spațiului aerian al Europei se traduce prin costuri suplimentare de aproape 5 miliarde de euro anual. Ea adaugă 42 de kilometri unui zbor pe distanță medie, obligând aeronavele să consume mai mult combustibil, să genereze mai multe emisii, să plătească mai multe taxe costisitoare de utilizare și să sufere întârzieri mai mari. Statele Unite controlează un spațiu aerian cu aceleași dimensiuni și cu un trafic mai intens, cheltuind aproape de două ori mai puțin.

Comisarul Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei, responsabil cu transporturile, a declarat: „Vom lua toate măsurile posibile pentru a transforma Cerul unic european în realitate.Costurile provocate de blocajele și de întârzierile din traficul aerian sunt suportate zilnic de către cetățenii și companiile europene care utilizează acest mijloc de transport.Dacă la aceasta adăugăm costul economic al pierderii eficienței și pe cel al pagubelor de mediu create, este clar că miza Cerului unic european este prea importantă și nu ne putem permite să dăm greș.Într-un moment de criză economică, nu ne putem accepta pur și simplu starea de fapt actuală.În prezent, implementarea reformei spațiului aerian european acuză întârzieri considerabile.FAB-urile sunt piatra de hotar a infrastructurii Cerului unic european și s-a încălcat un termen‑limită important.Nu ne rămâne altceva de făcut decât să asigurăm respectarea cu strictețe a legislației UE.”

2012 este un an deosebit de important pentru inițiativa „Cerul unic european”, de la care se așteaptă patru rezultate‑cheie, printre care acela ca nouă blocuri funcționale de spațiu aerian să devină operaționale până în decembrie 2012.

Conform legislației UE, FAB-urile trebuiau implementate până la 4 decembrie 2012. Au fost înființate în total 9 blocuri funcționale de spațiu aerian, care acoperă întreg teritoriul UE plus alte 4 state (Bosnia și Herțegovina, Croația, Norvegia, Elveția), fapt ce reprezintă un progres semnificativ. Pe de altă parte însă, aceste FAB-uri nu sunt încă pe deplin „funcționale”, fie pentru că ele continuă să reflecte frontierele naționale, fie pentru că nu și-au optimizat încă serviciile de navigație aeriană, fie din ambele motive. Cauzele principale ale acestor deficiențe sunt, pe de o parte, concentrarea prelungită pe eforturile de soluționare a unor aspecte instituționale mai degrabă decât pe identificarea și implementarea unor ameliorări la nivel operațional și, pe de altă parte, protejarea nejustificată a intereselor naționale.

Context:

Cerul unic european este una dintre inițiativele emblematice ale UE care își propune să reformeze arhitectura controlului traficului aerian european pregătind-o pentru viitoarele cerințe în materie de capacitate și de siguranță. Pornind de la inițiativele de la sfârșitul anilor ’90, pachetul „Cerul unic european I” a fost adoptat în 2004, iar pachetul „Cerul unic european II” a fost adoptat în 2009.

Odată cu implementarea deplină a Cerului unic european:
● siguranța va crește de zece ori;
● capacitatea spațiului aerian se va tripla;
● costurile legate de controlul traficului aerian se vor reduce cu 50 %;
● impactul asupra mediului se va reduce cu 10 %.

De ce avem nevoie de FAB-uri pe deplin funcționale

Deschiderea pieței aviației din UE în 1993 a făcut călătoriile mult mai accesibile și mai convenabile ca preț, stimulând creșterea serviciilor aeriene. De la acea dată, traficul a crescut cu 54%.

Constrângerile legate de capacitatea spațiului aerian european au produs o creștere a numărului de întârzieri. Aceste întârzieri nu sunt însă provocate doar de lipsa de capacitate; fragmentarea și ineficiența controlului traficului aerian din UE joacă și ele un rol important. Spațiul aerian este structurat în prezent în funcție de granițele naționale. Aceasta înseamnă că aeronavele se află adesea în imposibilitatea de a zbura pe rute directe, fapt care ar permite realizarea unor economii de combustibil, reducerea costurilor și crearea de beneficii pentru mediu.

Pentru a face o comparație, la un spațiu aerian de aproximativ aceleași dimensiuni, Europa are peste 30 de furnizorii de servicii de navigație aeriană de rută, în timp ce SUA are unul singur; SUA deservește de două ori mai multe zboruri decât Europa, la aceleași costuri.

Un bloc funcțional de spațiu aerian este o parte a cerului în care frontierele naționale au fost eliminate. El poate fi considerat ca un spațiu aerian unic, așa cum piața unică din UE le permite cetățenilor europeni să călătorească, să trăiască și să muncească liber, oriunde în UE. Permițând aeronavelor să zboare fără a fi nevoite să se confrunte cu procedurile legate de trecerea frontierei și, implicit, cu probleme legate de existența unor dispoziții naționale mai puțin eficiente, FAB‑urile vor spori siguranța. Permițând aeronavelor să zboare pe rute mai directe, la altitudini mai mari, FAB‑urile vor permite realizarea unor economii de combustibil și reducerea întârzierilor. Unificând cerul Europei și consolidând calitatea serviciilor acesteia, FAB‑urile vor reduce impactul aviației asupra mediului și vor conduce la o scădere a costurilor aferente transportului aerian care s-ar putea cifra la miliarde de euro anual.

Etape următoare

Comisia Europeană va demara în curând procedura, urmând să transmită scrisori de punere în întârziere tuturor părților implicate.

Pentru informații suplimentare: MEMO/12/934; IP/12/1089; SPEECH/12/711

Bucuresti, 10.12.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.