Comisia indeamna optsprezece state membre sa ia masuri decisive in ceea ce priveste managementul spatiului aerian comun
Comisia a cerut în mod oficial Austriei, Bulgariei, Croației, Ciprului, Republicii Cehe, Greciei, Ungariei, Irlandei, Italiei, Lituaniei, Maltei, Poloniei, Portugaliei, României, Slovaciei Sloveniei, Spaniei și Marii Britanii care sunt membri a șase blocuri funcționale de spațiu aerian (FAB) diferite, să îmbunătățească aceste blocuri. FAB reprezintă un spațiu aerian comun care ține cont de fluxurile de trafic aerian, nu de granițele existente între state. Blocurile funcționale de spațiu aerian constituie un pas esențial către un sistem aviatic mai eficient, mai puțin costisitor și mai puțin poluant în Europa.
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei responsabil cu transporturile, a declarat: „Trebuie să depășim, în cele din urmă, frontierele naționale în cadrul spațiului aerian european. FAB reprezintă o componentă necesară și vitală a cerului unic european. În acest moment, aceste spații aeriene comune există doar pe hârtie; ele sunt stabilite în mod oficial, dar nu sunt încă funcționale. Îndemn statele membre să dea dovadă de mai multă ambiție și să accelereze punerea în aplicare a cerului unic european”.
Toate statele membre ale UE ar fi trebuit să își implementeze blocurile funcționale de spațiu aerian până la 4 decembrie 2012, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 550/2004 . Blocul funcțional de spațiu aerian care regrupează Italia, Grecia, Cipru și Malta (BLUEMED FAB) este în curs de a fi instituit în mod oficial, în timp ce acordurile între state cu privire la constituirea blocului funcțional de spațiu aerian format din Austria, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croația (FABCE), a blocului funcțional de spațiu aerian format din Bulgaria și România (DANUBE FAB), a blocului funcțional de spațiu aerian format din Lituania și Polonia (BALTIC FAB), a blocului funcțional de spațiu aerian format din Spania și Portugalia (SOUTHWEST FAB), precum și a blocului funcțional de spațiu aerian format din Marea Britanie și Irlanda (UK/IRELAND FAB) au intrat în vigoare.
Progresele efective înregistrate în ceea ce privește reorganizarea spațiului aerian prin intermediul acestor blocuri funcționale de spațiu aerian și eficiența serviciilor lor de navigație aeriană au fost lente. Aceasta înseamnă mai multe întârzieri, consum mai mare de combustibil și, prin urmare, emisii sporite de gaze cu efect de seră și facturi mai mari plătite de companiile aeriene. Prin intermediul scrisorilor de punere în întârziere trimise astăzi, Comisia solicită statelor membre să ia măsuri în vederea optimizării punerii în aplicare a blocurilor funcționale de spațiu aerian și a serviciilor de navigație aeriană.
În plus, lipsa de progres în ceea ce privește blocurile funcționale de spațiu aerian frânează punerea în aplicare pe deplin a cerului unic european, fapt care generează la rândul său pierderi de eficacitate ale întregului sistem european de management al traficului aerian, estimate la aproximativ 30-40% din totalul costurilor serviciilor de navigație aeriană și al taxelor percepute în Europa. Aceasta reprezintă o pierdere de aproximativ 5 miliarde de euro anual. În plus, sunt afectate în mod negativ măsurile de sporire a siguranței prevăzute în cadrul cerului unic european.
Context
În conformitate cu legislația privind cerul unic european, organismele naționale de control al traficului aerian ar trebui să colaboreze în cadrul a nouă blocuri regionale de spațiu aerian (blocuri funcționale de spațiu aerian – FAB), pentru a spori eficiența și a reduce costurile și emisiile. Configurația acestor blocuri de spațiu aerian comun nu are la bază frontierele de stat, ci fluxurile de trafic, această abordare ducând la îmbunătățirea performanțelor.
Sistemul blocurilor funcționale reprezintă un element esențial în direcția unui spațiu aerian unic și reduce fragmentarea cauzată de frontierele naționale în domeniul managementului traficului aerian. Înființarea unui sistem adecvat de blocuri funcționale de spațiu aerian va aduce următoarele beneficii:
-
standarde mai înalte privind siguranța: aeronavele vor urma anumite itinerare fără a se preocupa de trecerea frontierelor, fapt care va elimina riscul interferențelor înregistrate la trecerea frontierelor și pe cel al disparităților la nivel național în materie de proceduri de siguranță
-
reducerea costurilor și a consumului de carburant: aeronavele vor putea urma rute mai directe, la altitudini mai favorabile; astfel, blocurile funcționale de spațiu aerian vor conduce la realizarea de economii de carburant și la diminuarea întârzierilor. Prin urmare, se vor ameliora serviciile furnizate pasagerilor, se vor înregistra beneficii pentru mediu, atât în ceea ce privește zgomotul, cât și emisiile, și vor fi reduse costurile zborurilor cu sume de ordinul miliardelor de euro pe an.
Date fiind aceste beneficii, blocurile funcționale de spațiu aerian sunt absolut esențiale pentru succesul cerului unic european și reprezintă un element important al pieței unice, care le dă cetățenilor libertatea de a călători, de a locui și de a munci oriunde pe teritoriul UE.
Articolul 9a din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 prevede punerea integrală în aplicare de către toate statele membre, până la 4 decembrie 2012, a blocurilor funcționale de spațiu aerian, astfel cum au fost definite la articolul 2 alineatul (25) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 , cu obligația de natură reglementară de a permite utilizarea optimă a spațiului aerian din punct de vedere al capacității și al eficienței zborurilor, precum și cu obligația de a furniza servicii de navigație aeriană optimizate pe întreg teritoriul UE.
Următoarele etape
După trimiterea, în luna aprilie, a unor scrisori de punere în întârziere statelor care fac parte din blocul funcțional al Europei centrale (FABEC), Comisia trimite în prezent scrisori de punere în întârziere statelor care fac parte din blocurile BLUEMED, DANUBE și FABCE.
După trimiterea scrisorilor de punere în întârziere, statele membre au la dispoziție două luni pentru a răspunde și a-și comunica observațiile. Pe această bază, Comisia Europeană poate să emită sau nu un aviz motivat, în conformitate cu articolul 258 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Pagini Utile
-
Pachetul de decizii din luna iulie referitoare la neîndeplinirea obligațiilor
-
Procedura generală de constatare a neîndeplinirii obligațiilor
-
Procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor
-
Urmăriți activitatea vicepreședintelui Kallas pe Twitter