Interviu in exclusivitate cu Cerina Ratiu, PR Manager Molecule PR/ The Golden Molecule
Ce iti place cel mai mult la domeniul comunicarii si relatiilor publice?
De cand ma stiu imi place sa vorbesc cu oameni cunoscuti si necunoscuti, imi place sa pastrez legatura cu ei, sa le ascult povestile, sa le inteleg si sa le dau mai departe, atunci cand e cazul.
Imi place ca e un domeniu care nu te lasa o secunda sa stai in zona de confort, un domeniu care se schimba si care te tine mereu in priza.
Ce s-a schimbat in ultimii trei ani?
In PR trebuie mereu sa te adaptezi la contextul actual. Schimbarile au fost pe mai multe paliere. Reteta clasica nu mai functioneaza de mult timp, deci cand gandesti strategia de comunicare proprie sau pentru un client este vital sa faci un mix cu putin din tot.
2019 a fost efervescent, creativ, incarcat de evenimente. 2020 a fost un an in care cu totii am invatat sa activam intr-un un nou normal, un an in care unele proiecte au fost puse in standby, in care mesajele au fost ajustate si adaptate, in care marea parte a proiectelor au fost virate in digital. 2021 a fost anul in care lucrurile s-au mai dezghetat.
Ce am vazut comun in toti acesti ani a fost nevoia de idei fresh, creative si o comunicare sincera, orientata spre valoarea adaugata pe care serviciul/ produsul il aduce consumatorului. Un PR va spune mereu ca povestea vinde si e adevarat, insa aceasta poveste nu trebuie sa fie doar o poveste.
In plus unde comunici povestea este secretul si aici am vazut cea mai mare schimbare. Din dorinta de a avea rezultate, esti tentant sa spui povestea asta si oamenilor neinteresati, insa asa poti sa faci mai mult rau decat bine. Important este sa selectezi atent purtatorul mesajului tau.
Ce strategii au functionat cel mai bine in 2021?
In 2021 cu totii am intrat cu frica. Noi ne-am scuturat de normalul pe care il stiam si ne-am adaptat la noul normal. Am considerat ca planificarea este arma cu care trebuie sa luptam, asa ca am implementat acest lucru atat intern, cat si cu clientii cu care lucram.
De cele mai multe ori graba strica treaba si inainte de 2020 pedala de acceleratie era apasata la maximum si pedala de frana era inexistenta. Am vazut necesitatea unui pas inapoi si a analizarii situatiei mai in amanunt. E normal sa iti acorzi timp sa lucrezi un proiect, sa te documentezi, sa planifici pentru a avea rezultate bune.
Am mers pe un mix echilibrat de medii de comunicare, nisate pe profilul fiecarui client in parte. Am continuat cu comunicarea sincera a beneficiilor si umanizarea fiecarui brand sau proiect in parte.
Din ce domenii sunt cei mai activi clienti ai agentiei?
Intr-o zi colega mea Mirela aka fondatorul Molecule F era intr-o sedinta de consultanta business one to one si ii spunea interlocutorului ca noua ne place tot ce frumos, calitativ si are continuitate, ceea ce este adevarat si pana la urma cui nu-i place. Eu am avut privilegiul sa fiu inconjurata de frumos si calitate lucrand, la inceput doar pentru Molecule F.
Cum boutique-ul nostru de PR, Molecule PR a luat nastere in urma unor cereri care sunau ceva de genul: „vrem si noi petrecere ca a voastra.” pentru clientii care ne-au trecut prin mana am facut ca si cum ar fi pentru noi si am gasit modalitati creative de a transpune totul in lifestyle chiar daca e vorba despre un procesor. In prezent cei mai activi clienti sunt din domeniul productiei de bauturi alcoolice, import de bauturi alcoolice, supermarket online, reciclare deseuri electrice si electronice, moda si lifestyle.
Ce se cauta in PR acum?
Suntem in punctul in care in PR se cauta mai mult decat trebuie. Cred ca in general, in orice domeniu, fiecare face mai mult decat ceea ce trebuie sa faca. Majoritatea clientilor cauta solutii sa le mearga mai bine si uneori cred ca PR-ul le poate rezolva pe toate.
Mi-ar placea sa spun ca suntem pilula care le vindeca pe toate rapid, insa nu trebuie sa uitam ca rezultatele PR-ului se vad in timp si doar cu actiuni care au continuitate.
5 lucruri care au disparut sau si-au diminuat importanta/impactul in ultimii ani?
Limbajul de lemn
Atitudinea superioara
Raportarea aparitiilor generate de PR pe baza de criterii de advertising
Presa tiparita (din pacate)
Brief-urile clare
5 tendinte in PR pentru 2022?
Transparenta
Autenticitate
Creativitate
Creatori de continut
Digitalizare
Cat de importanti sunt influencerii in 2022? Se cauta bloggeri sau social media influenceri?
Ca sa iesi in evidenta trebuie sa fii autentic. Noi sfatuim clientii sa lucreze cu creatori de continut autentici si potriviti pentru ei, sa nu mearga pe ideea de cantitate, ci pe calitate, pe crearea unei conexiuni cu creatorul de continut.
A cumpara acces la un public nu inseamna succes pe termen lung, insa a transmite mesajul tau, printr-un mesager articulat, credibil, potrivit e un pas in plus catre succes. Se cauta si bloggeri, da:), numai ca nu ii prea gasim. Nimeni nu pare sa mai aiba timp de nimic si asa e mult mai convenabil pentru toata lumea sa aleaga calea rapida si mai de impact.
Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienti? Unde se afla publicul lor cel mai mult?
Aici depinde foarte mult de profilul clientului. Cele mai folosite raman Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube. Cei curajosi s-au intreptat si catre TikTok. Clientul poate fi oriunde, important este cum te prezinti in fata audientei si cum iti ajustezi mesajul, in functie de platforma de social media.
Online sau offline? Ce functioneaza acum mai bine in PR?
Nu putem nega ca exista o schimbare majora in ceea ce priveste modul si locul din care oamenii isi iau informatia. Este clar ca online-ul castiga detasat atat din perspectiva timp, costuri, cat si din perspectiva impactului.
Sanatos este sa imbratisam diferitele puncte forte si slabe ale celor doua si cream un mix. La urma urmei, folosind ambele canale, clientii nostri au posibilitatea de a-si creste reach-ul. In online se vor bucura de o preluare a informatiei ca atare pe diverse platforme, in offline vor face networking, vor avea materiale mai ample si mai documentate, care de ce nu, se vor oglindi si in online.
Care e campania din 2021 care ti-a placut cel mai mult?
As zice ca mi-au placut toate in aceeasi masura. Indiferent daca au fost proiecte a la long sau one shot, am acordat tuturor clientilor aceeasi importanta. Sa stii ca i-am intrebat si pe colegi si asta a starnit un remember-ing foarte vivid. Am pus toti la fel de mult suflet in toate proiectele desfasurate. Important e ca am incheiat anul cu bine si satisfactia lucrului bine facut.
Ce campanie internationala de comunicare/PR/publicitate ti-a atras cel mai mult atentia?
Welcome to WeTransfer. Please Leave:
Ce nu ti-a placut in 2021 – legat de PR/marketing/publicitate.
Faptul ca toata lumea s-a concentrat pe recuperea unui an aproape pierdut. Haosul care s-a creat in urma unui usor dezghet si a unei libertati mai mari fata de 2020, care pe alocuri s-a simtit ca o sufocare a audientei cu campanii si poate si scaderea calitatii acestora atat cum au fost create, cat si cum au fost prezentate.
Obiective pentru 2022?
Sa livram ca si pana acum rezultatele pe care le promitem. Sa fim mandri de proiectele pe care le facem. Sa contribuim la schimbare. Sa ne marim echipa si implicit si portofoliul. Sa avem timp si pentru noi.
Cuvantul care descrie 2022 pentru tine?
Stiu cum suna, mai ales in contextul actual, insa cuvantul pe care il am in minte este CALM. L-am ales pentru ca asa mi-am propus sa fiu si asa imi propun sa tratez lucrurile.
Despre Cerina Ratiu:
“Hey, Cerina de la Molecule F aici.” – este opening line-ul meu de mai bine de 11 ani.
Am absolvit Comunicare si Relatii Publice la SNSPA. Nici prin gand nu imi trecea la momentul respectiv ca o sa devin PR pentru ca nu era in topul preferintelor mele. In toate job-urile pe care le-am avut, m-am lovit de PR si pentru ca impactul nostru a fost atat de puternic, am decis sa ramanem impreuna. Consider ca domeniul m-a ales pe mine, nu eu pe el, insa nu-mi pare rau deloc.
In PR lucrez de pe vrema aia in care lumea intreba ce e aia PR:), adica de vreo 16 ani. As zice ca am trecut prin toate formele de PR posibile, insa de suflet ramane PR-ul creativ.
De 11 ani fac ce imi place la Molecule F. Molecule F nu este doar platforma digitala care vinde si promoveaza design romanesc, este un concept care de aici a plecat si an de an s-a dezvoltat din ce in ce mai mult, fara sa piarda nimic pe drum. Molecule F este in online ca platforma digitala, in offline, momentan in pauza, concept store – Molecule F Concept Store, boutique de PR – Molecule PR.