Luna octombrie este marcată de începutul anului universitar. În calitatea sa de lider al pieţei de recrutare online, cu o bază de date de peste 100 000 de joburi şi 1 500 000 de CV-uri, eJobs a considerat utilă şi relevantă realizarea unei analize a pieţei de locuri de muncă pentru studenţi.
În primele zece luni ale acestui an, pe site-ul eJobs au fost publicate aproximativ 30 000 de joburi destinate tinerilor de pe băncile facultăţii, în uşoară creştere faţă de anul trecut. 85% dintre angajatorii care scot la concurs locuri de muncă pentru studenţi sunt companii româneşti, faţă de doar 15% companii multinaţionale. Dintre companiile româneşti, firmele cu prezenţă judeţeană (64%) sunt cele mai dispuse să ia în echipă tineri care urmează cursuri universitare. Cu toate acestea, oferta de joburi pentru studenţi se menţine la un nivel foarte scăzut fiind de 9 ori mai mică decât cererea. Pe site-ul eJobs există un număr total de 280 000 de aplicaţii venite din partea studenţilor.
„Deşi oferta locurilor de muncă pentru tinerii universitari e încă mică în comparaţie cu cererea, se observă o schimbare a atitudinii companiilor, care de la an la an încep să devină conştiente de potenţialul acestei forţe de muncă şi să fie mai receptive în a angaja studenţi”, a spus Laura Chilom, HR Consultant eJobs.
Domeniul IT şi cel al vânzărilor oferă cele mai multe oportunităţi pentru tinerii de pe băncile facultăţii, peste 20% din totalul locurilor de muncă disponibile în acest moment pentru studenţi, pe site-ul eJobs, provenind din această arie de activitate. Marketingul ocupă locul al doilea din punct de vedere al ofertei, cu 15%, în timp ce joburile de pe segmentul relaţiilor cu clienţii reprezintă 13%. Cele mai căutate joburi pentru studenţi sunt operator baze de date, operator call center, asistent manager, comerciant, programator şi recepţioner.
„O confirmare a creşterii, deşi timide, a interesului angajatorului român pentru studenţi vine şi din faptul că firmele au început să fie mai flexibile în ceea ce priveşte timpul de lucru, iar unele dintre ele şi-au conturat chiar oferte salariale personalizate pentru tinerii universitari. Există câteva companii care oferă studenţilor inclusiv stimulente de ordin financiar care să le permită să-şi plătească studiile pe perioada facultăţii”, a adăugat Laura Chilom.
Cele mai bine plătite locuri de muncă pentru studenţi sunt de asemenea în domeniile IT şi vânzări. Aici salariul unui job cu jumătate de normă poate porni de la 300 euro şi poate atinge şi 500 de euro. În plus, angajatorii au început să includă în pachetul salarial şi o serie de beneficii suplimentare, precum bonuri de masă, abonamente la săli de fitness, vouchere de călătorie sau programe de instruire.
În privinţa timpului de lucru, aproximativ 70% dintre aplicaţiile studenţilor de pe site-ul eJobs sunt pentru joburile part-time. Ca urmare a acestei cereri, 50% dintre ofertele adresate tinerilor universitari sunt reprezentate de joburi cu jumătate de normă sau cu program de lucru foarte flexibil, care dau studenţilor posibilitatea de a lucra fără a pierde legătura cu mediul academic.
„În ultima perioadă a început să fie din ce în ce mai vizibilă tendinţa companiilor de a-şi forma proprii angajaţi. În acest sens, în momentul angajării, companiile pun accent pe alte criterii decât cele standard. Spre exemplu, capacitatea studenţilor de învăţare şi de adaptare rapidă la schimbare, originalitatea, iniţiativa sunt calităţi care contrabalansează experienţa profesională. Iar implicarea în proiectele organizaţiilor studenţeşti, stăpânirea unei limbi străine mai exotice, precum chineza, daneza, olandeza, rusa, norvegiana, reprezintă atuuri importante pentru tinerii care doresc un loc de muncă“, a mai spus Laura Chilom, HR Consultant eJobs.
Principalele motive pentru care studenţii se hotărăsc să se angajeze sunt dorinţa de a se putea întreţine singuri fără a mai depinde financiar de părinţi şi dorinţa de a acumula experienţă practică încă din facultate pentru ca ulterior să îşi poată găsi cu uşurinţă un job cu normă întreagă.
„Ne bucurăm că încet, încet companiile româneşti îşi dau seama că studenţii sunt o forţă de muncă importantă şi că sunt dispuse să le ofere condiţiile necesare dezvoltării lor atât la nivel teoretic – susţinându-i să îşi continue facultatea – cât şi practic, oferindu-le responsabilităţi care să îi dezvolte profesional“, a completat Laura Chilom.
{mosloadposition user10}