Într-o societate în care sănătatea mintală și starea de bine devin tot mai relevante pentru angajați și companii, o cercetare realizată în premieră în România pe segmentul de sănătate psiho-emoțională relevă aspecte semnificative cu privire la utilizarea unor servicii de suport psihologic, dar scoate în evidență și obstacolele cu care se confruntă angajații atunci când vine vorba de accesul la astfel de servicii.
Cercetarea este lansată în luna octombrie – luna dedicată sănătății mintale și a fost realizată pe parcursul acestui an de medicul psihiatru Mihai Bran, expert cu peste 10 ani experiență și co-fondator al platformei Hilio, un startup românesc cu aproximativ 500.000 de utilizatori și 1.000 de profesioniști înregistrați în platformă care oferă acces la servicii și specialiști în well-being și sănătate psiho-emoțională.
sursa foto
Potrivit studiului realizat de Mihai Bran, majoritatea covârșitoare a respondenților (85%) intenționează să utilizeze servicii de suport psihologic în viitor, în condițiile în care peste 90% dintre cei care au răspuns afirmativ acestei nevoi spun că au încredere în specialiști. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre companii nu oferă astfel de servicii în pachetele de beneficiile pentru angajați, cu implicații semnificative asupra stării de bine a acestora.
Cercetarea arată, de asemenea, că frica de judecată și prejudecățile legate de apelarea la serviciile de suport psihologic nu mai reprezintă o barieră majoră, astfel încât costurile și dificultatea în accesarea acestor servicii rămân acum principalele obstacole pentru angajații chestionați.
Mihai Bran – medic psihiatru: ”Sănătatea psiho-emoțională reprezintă un factor esențial pentru fiecare individ și se reflectă direct în calitatea vieții. România nu are o tradiție în a accepta și utiliza serviciile de sănătate psiho-emoțională, până de curând fiind considerate un stigmat social. Prin urmare deschiderea tinerelor generații către astfel de soluții ne oferă șansa de a schimba paradigma. Este însă foarte important cum anume îi vom servi și ajuta. Cercetarea mea a avut la bază o metodologie științifică și a urmărit înțelegerea profilului de consumator pentru serviciile de suport psihologic și transmiterea acestor informații către publicul larg. Îmi doresc ca sănătatea psiho-emoțională să fie înțeleasă corect de toate părțile implicate (utilizatori, angajatori, specialiști și furnizori privați) și acțiunile noastre să fie congruente către un scop comun – creșterea accesului la servicii de sănătate psiho-emoțioală pentru binele general al populației. Pentru mine, dar și pentru întreaga echipă Hilio, este foarte important să cunoaștem și să înțelegem nevoile clienților noștri, adică angajații sau persoanele fizice individuale care doresc sa acceseze servicii psihologice. ”
Cercetarea scoate în evidență și o nevoie crescută de conștientizare și accesibilitate a serviciilor de suport psihologic la locul de muncă și subliniază importanța adaptării pachetelor de beneficii oferite de companii pentru a răspunde nevoilor angajaților în ceea ce privește sănătatea mintală. Această schimbare în modul în care este percepută sănătatea mintală la locul de muncă arată că angajații sunt din ce în ce mai deschiși la utilizarea serviciilor psihologice.
Angajații își doresc să beneficieze de suport psihologic
Cercetarea a fost realizată pe baza unui chestionar la care au răspuns 396 de respondenți. Dintre aceștia, 71% sunt femei și 29% bărbați, cu o pondere semnificativă de participanți cu vârste cuprinse între 31-50 de ani (40% între 31-40 de ani, 28,5% între 41-50 de ani). Peste 90% dintre respondenți au studii universitare sau postuniversitare și provin dintr-o gamă largă de industrii, dintre care cei mai mulți lucrează în domeniul sănătății (20,5%), tehnologie (19,7%), comerț (13%) și servicii (13%).
Una dintre concluziile cele mai importante ale cercetării este faptul că 85% dintre respondenți au afirmat că intenționează să utilizeze servicii de suport psihologic în perioada următoare. Dintre aceștia, 63% au declarat că au mai avut experiențe anterioare cu specialiști din domeniul psihologiei.
Un alt aspect foarte important care reiese din cercetare este dat de faptul că mai mult de jumătate dintre companiile în care lucrează participanții din sondaj nu oferă servicii de suport psihologic (55%) ca parte a pachetului de beneficii pentru angajați. Cu toate acestea, peste 90% dintre angajați consideră că astfel de servicii ar trebui să fie incluse în oferta de beneficii. Există, așadar, o diferență semnificativă între cererea pentru accesul la aceste servicii și oferta companiilor chestionate, iar această discrepanță poate avea implicații considerabile asupra stării de bine a angajaților acolo unde nu există servicii de suport psihologic.
Impactul în timp a accesului la servicii de suport psihologic
Cercetarea a scos în evidență și impactul semnificativ asupra angajaților, în ceea ce privește durata utilizării unor servicii de suport psihologic. Astfel, aproximativ o treime (30%) dintre utilizatori au rezolvat problemele de sănătate pshio-emoțională în mai puțin de 3 luni de la discuția cu un specialist, în timp ce pentru alți 30% a fost important să continue tratamentul pentru o perioadă mai lungă, depășind un an de zile.
Cercetarea a identificat și motivele pentru care angajații nu utilizează serviciile psihologice. Astfel, 40% dintre respondenți au declarat că nu au utilizat aceste servicii din cauza lipsei de informare sau cunoaștere a existenței lor, 42% spun că au avut dificultățile în accesarea serviciilor de acest tip, dar au exista și temeri legate de costuri (peste 70% dintre respondenți au astfel de temeri), precum și barierele legate de timp (60%).
Datele relevate de studiu arată însă și o latură îmbucurătoare a cercetării. O schimbare pozitivă în percepția asupra sănătății psiho-emoționale și apelarea la serviciile oferite de un specialist.
Mihai Bran – medic psihiatru: „Frica de judecată, dispreț și opinii negative din partea colegilor nu mai reprezintă o barieră majoră pentru 75% dintre respondenți, indicând o schimbare semnificativă în atitudinea față de sănătatea mintală și starea de bine. Este îmbucurător să vedem că percepția asupra sănătății mintale evoluează în bine. Această cercetare ne oferă o înțelegere mai profundă a nevoilor angajaților.”
Când vine vorba despre procesul de luare a deciziilor legate de sănătatea mintală, cercetarea a subliniat importanța încrederii în specialiști (peste 90% dintre respondenți au încredere), dar și a cunoașterii beneficiilor legate de serviciile de suport psihologic (peste 80%).