● Numeroşi ani de experienţă, evoluţie constantă a proceselor şi transfer internaţional de cunoştinţe: BMW Group este pionier al economiei circulare în industria auto ● Succesul la jumătatea drumului în proiectul de cercetare Car2Car: reciclarea eficientă a oţelului, aluminiului, cuprului, sticlei şi materialelor plastice ●
Bucureşti/München. Cu obiectivul de a promova circularitatea în industria auto, BMW Group a întreprins lucrări importante în reciclarea automobilelor la sfârşitul duratei de viaţă. De 30 de ani, Centrul de Reciclare şi Dezmembrare (RDC) al BMW Group a dezvoltat şi a testat procese pentru a realiza progrese semnificative în reciclarea pieselor şi a materialelor reutilizabile. Competenţa dobândită la RDC este împărtăşită cu o reţea globală din industria de reciclare şi contribuie la promovarea instituirii unei economii circulare în industria auto. De asemenea, contribuie la procesul de proiectare a produselor BMW Group, astfel încât reciclarea unui model nou să fie luată în considerare încă de la început.
În fiecare an, RDC reciclează câteva mii de automobile, majoritatea fiind modele de preserie care au fost folosite pentru testare şi nu pot fi vândute clienţilor finali. Acestea sunt demontate folosind un proces standardizat care se concentrează pe identificarea componentelor de serie reutilizabile şi a materialelor adecvate pentru reciclare.
Centrul de excelenţă pentru reciclare oferă şablonul pentru întreaga industrie
Ceea ce a început în 1994 ca o nouă unitate de reciclare deţinută de companie s-a transformat de peste trei decenii într-un adevărat centru de excelenţă pentru reciclarea automobilelor. Având în vedere noile reglementări şi obiectivele ambiţioase ale BMW Group, RDC va juca un rol şi mai important în viitor: competenţa pe care a acumulat-o este cheia pentru îmbunătăţirea suplimentară a capacităţii de reciclare a automobilelor.
BMW Group a jucat un rol esenţial în crearea platformei IDIS (Sistemul Internaţional de Informaţii privind Dezmembrarea – https://www.idis2.com/), pe care RDC îşi publică datele şi concluziile. Ulterior, acestea sunt disponibile gratuit companiilor de reciclare din întreaga lume. Aproximativ 3.000 de organizaţii din 32 de ţări utilizează în prezent baza de date comună de reciclare pentru a învăţa cum să demonteze componentele reciclabile în mod eficient şi să recupereze eficient materialele valoroase.
Dezvoltarea şi îmbunătăţirea proceselor de reciclare face parte din efortul de reducere a amprentei de mediu, în timp ce conservarea resurselor ajută şi la reducerea emisiilor.
Resturile de azi sunt materia primă de mâine
Reciclarea automobilelor la RDC începe cu declanșarea controlată a sistemelor de siguranţă şi extragerea tuturor fluidelor. Un proces proprietar BMW Group este folosit pentru a neutraliza, printre altele, elementele pirotehnice din airbaguri. De asemenea, uleiul este îndepărtat din amortizoare folosind un dispozitiv dezvoltat special.
În faza ulterioară de dezmembrare, accentul se pune iniţial pe reciclarea componentelor individuale. Componentele funcţionale în stare perfectă şi cu statut de serie nu sunt eliminate, ci transmise dealerilor înregistraţi pentru revânzare. În timpul dezmembrării mecanice a restului automobilului, anumite materiale, precum cuprul din cablaje, sunt separate cu ajutorul unui utilaj special conceput. Odată ce blocul motor şi cutia de viteze au fost îndepărtate, automobilul rămas este presat şi mărunţit la o instalaţie externă de reciclare.
Demontarea ţintită a metalelor asigură că deşeurile de astăzi devin materia primă de mâine – în cea mai mare măsură posibilă şi la cea mai bună calitate posibilă. Acest lucru nu este important doar din punct de vedere al mediului, ci şi din punct de vedere financiar: asemenea cuprului, metalele folosite în grupul motopropulsor generează venituri deosebit de mari. Şi dezmembrarea separată a convertorului catalitic este eficientă din punct de vedere economic datorită metalelor preţioase valoroase pe care le conţine.
Car2Car: cercetare riguroasă pentru reciclare eficientă
BMW Group sprijină, de asemenea, eforturile externe de cercetare privind modul în care procesele inovatoare de reciclare pot conserva resursele şi pot creşte eficienţa economică. În cadrul proiectului de cercetare Car2Car, subvenţionat de guvernul federal german, RDC oferă atât competenţă, cât şi automobile scoase din uz. În ultimul an, proiectul a dezvoltat metode care fac posibilă utilizarea unei cote mult mai mari de materiale reciclabile, din automobilele scoase din uz, în producţia de maşini noi, în special oţel, aluminiu, cupru, sticlă şi materiale plastice.
BMW Group şi-a asumat rolul de lider al consorţiului în consorţiul Car2Car şi colaborează cu membri ai industriei de reciclare, companii de prelucrare a materiilor prime şi oameni de ştiinţă. Evaluarea intermediară a proiectului arată un progres intermediar important în evaluarea impactului economic şi de mediu al diferitelor procese de reciclare. Schimbul de cunoştinţe şi analiza de colaborare au condus la noi perspective privind reciclarea materialelor reziduale, oferind o bază solidă pe care să se construiască procese inovatoare. De exemplu, oamenii de ştiinţă şi specialiştii din industrie proiectează împreună procese de dezmembrare semiautomatizate care vor permite separarea rentabilă a materialelor reciclabile.
Design circular pentru un ciclu de materiale închis
Orice cunoştinţe dobândite la RDC despre capacitatea de reciclare a componentelor şi materialelor sunt deja încorporate în dezvoltarea produselor BMW Group. Prin aplicarea principiilor Re:Think, Re:Duce, Re:Use şi Re:Cycle, BMW Group îşi propune să se asigure că automobilele sunt disponibile ca sursă de materii prime pentru maşinile noi la sfârşitul duratei de viaţă utilă, a cărei medie în Germania este de 21 de ani. Un factor-cheie în aceste eforturi este utilizarea monomaterialelor în locul compozitelor, deoarece acestea sunt mai uşor de reciclat datorită purităţii lor mai mari.
De asemenea, procesele de producţie de la uzinele BMW Group din întreaga lume sunt revizuite pe baza constatărilor RDC: în producţia de automobile noi, se acordă preferinţă metodelor care facilitează demontarea componentelor şi separarea materialelor după tip. De exemplu, lipirea a fost înlocuită cu soluţii inovatoare de îmbinare.
Reciclare în buclă închisă pentru bateriile de înaltă tensiune
Pe măsură ce mobilitatea electrică devine mai răspândită, reciclarea bateriilor de înaltă tensiune devine din ce în ce mai mult o altă prioritate. De mulţi ani, RDC a lucrat în parteneriat cu industria şi mediul academic pentru a dezvolta metode inovatoare de reciclare a bateriilor de la automobilele electrice.
Încă o dată, RDC stabileşte ritmul pe drumul către circularitate. În ultimele trei decenii, a susţinut în mod repetat dezvoltarea de noi modele, materiale şi tehnologii, oferind progrese în reciclare. Acum, în era mobilităţii electrice, RDC şi-a asumat misiunea suplimentară de a colecta competenţă aprofundată privind reutilizarea resurselor valoroase şi de a le pune la dispoziţie pe scară largă pentru industria de reciclare. În acest fel, RDC îşi extinde constant rolul de centru de excelenţă pentru reciclarea automobilelor. Într-un moment în care economia circulară devine din ce în ce mai importantă pentru viitorul industriei auto, competenţa şi abilităţile RDC sunt mai solicitate ca niciodată.