In 2015, economia Chinei a inregistrat cea mai mare criza din ultimii ani si efectele sunt deja vizibile. Pana acum, efectele s-au limitat doar la pietele financiare si nu au fost percepute de publicul larg insa in 2016 vor fi vizibile si efectele economice reale.
"Made in China" este o expresie care defineste una dintre cele mai mari expansiuni mondiale din ultimele decenii. In doar cativa zeci de ani, China a devenit cea mai mare producator de bunuri din lume. 2016 este insa anul care ar putea marca si finalul acestui ciclu important economic: China se indreapta cu pasi mari spre prima recesiune made in China.
Prima evolutie negativa a fost in pietele financiare: Bursa din China a scazut puternic in timpul verii generand panica in toate pietele financiare din lume. In acea perioada, chiar si indicele Bursei de la Bucuresti a scazut cu aproximativ 10%.
Principalul indice al Chinei: Shanghai Composit
Ulterior, criza s-a transmis in economia reala si exporturile Chinei cu inceput sa incetineasca vizibil. Unul dintre locurile unde acest lucru este evident este numarul de containere exportat. Cea mai mare parte a marfurilor din China sunt trimise pe cale maritima asa ca volumul containerelor este o modalitate directa de a masura nivelul comertului.
Indicele volumului de containere din China
Practic, in 2015, numarul containerelor expediate din China spre restul lumii a scazut cu 30% si continua sa scada.
Raspunsul autoritatilor nu a intarziat insa sa apara: moneda tarii, Yuan-ul a inregistrat anul acesta cele mai mari deprecieri din ultimii ani. Un Yuan mai slab inseamna practic ieftinirea tuturor produselor din China. Ieftinind costul exporturilor, autoritatile spera ca restul lumii va cumpara mai mult si activitatea economica isi va reveni, cel putin partial.
Cu toate acestea, activitatea economica in China este in scadere si cel putin prima parte a anului 2016 va fi una dificila si doar Intr-un scenariu optimist, economia s-ar putea stabiliza in partea a 2-a a anului urmator.
Ce impact ar putea avea pentru Romania aceasta evolutie:
• Mai putine constructii in Germania?: cel mai mare impact ar putea veni in mod surprinzator din Europa. Romania are putine schimburi economice directe cu China. Europa insa are, mai ales Germania. Incetinirea Chinei inseamna si incetinirea economica a Europei vestice, ceea ce se va reflecta mai tarziu si asupra economiei noastre, foarte probabil prin scaderea exporturilor din Romania.
• Televizoare mai ieftine? Cea mai mare parte a bunurilor de larg consum din Romania sunt "Made in China". In perioada urmatoare pretul la electrocasnice si alte bunuri de larg consum se va ieftini pe pietele internationale. Teoretic ar putea scadea si pretul la raft in Romania DACA importatorii se vor gandi si la consumatori. Daca nu, atunci profitul magazinelor din Romania va fi mai mare…
• Benzina mai ieftina? China este si cel mai mare consumator de petrol la nivel mondial si Criza a determinat scaderea puternica a cererii. Pretul petrolului este la minimele ultimilor 5 ani, ceea ce ar trebui sa aduca un pret mic al benzinei la pompa. Din pacate, accizele din Romania sunt destul de mari, asa ca asta nu s-a simtit inca. Poate in 2016…