Digi24 este cea mai citată sursă media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 1.126 de materiale referitoare la publicaţii tipărite, online, posturi radio şi TV, care au apărut în perioada 01 ianuarie – 31 martie 2016, în presa scrisă.
Digi24 conduce topul general al celor mai citate surse media cu 144 mențiuni în presa scrisă. Locul doi este ocupat de Hotnews.ro cu 119 mențiuni, urmat de RomâniaTV cu 84 mențiuni. În perioada 1 martie – 31 martie, Antena 3 a înregistrat 67 mențiuni în presa scrisă. Postul de televiziune B1TV este în top cu 62 de mențiuni. PRO TV a înregistrat 54 de mențiuni în perioada analizată, Realitatea TV este în top cu 52 de mențiuni, iar TVR1 cu 43 mențiuni. Ziare.com ocupă locul 9 cu 36 mențiuni. Ziarul Financiar a înregistrat 32 mențiuni, Europa FM are 28 mențiuni, iar Antena1 a înregistrat 27 mențiuni. Forbes are 25 mențiuni. Kanal D ocupă aceeași poziție cu Cancan.ro si Wowbiz.ro cu câte 18 mențiuni fiecare. România Liberă a înregistrat 17 mențiuni în presa scrisă, iar Realitatea.net 16 mențiuni, la egalitate cu Rtv.net și Evenimentul Zilei. Paginademedia este în clasament cu 15 mențiuni, urmat de Evz.ro cu 13 mențiuni, Dcnews.ro cu 11 mențiuni. Urmează Sport.ro și Zf.ro, care au înregistrat câte 10 mențiuni fiecare. Capital este în top cu 8 mențiuni, la egalitate cu Adevărul.ro și România Actualități.
Topul celor mai citate publicații print este condus de Ziarul Financiar cu 32 mențiuni, urmat de Forbes cu 25 mențiuni și România Liberă cu 17 mențiuni. România Liberă este în topul celor mai citate publicații print cu 17 mențiuni, Evenimentul Zilei cu 16 mențiuni, Jurnalul Național a înregistrat 10 mențiuni, iar Capital 8 mențiuni. Adevărul a înregistrat 7 mențiuni, iar Libertatea 5 menținui și Business Magazin 3 mențiuni.
La categoria celor mai citate posturi de televiziune, primul loc este ocupat de Digi24 cu 144 de mențiuni în presa scrisă. Pe locul doi se află RomâniaTV cu 84 de mențiuni, urmată de Antena 3 cu 67 de mențiuni. B1 TV este pe locul patru cu 62 mențiuni. PRO TV este în top cu 54 de mențiuni, Realitatea TV a înregistrat 52 de mențiuni, iar Antena 1 cu 27 mențiuni. Kanal D a înregistrat în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2016, 18 mențiuni, Sport.ro – 10 mențiuni, iar TVR2 , 3 mențiuni.
Europa FM este cel mai citat post de radio în presa scrisă cu 28 mențiuni. România Actualități este pe locul doi cu 8 mențiuni, urmat de RFI cu 4 mențiuni. Radio ZU este în clasament cu 2 mențiuni și Pro FM cu o mențiune.
Hotnews.ro ocupă prima poziție în topul celor mai citate publicații online cu 119 mențiuni. Locul doi este ocupat de Ziare.com cu 36 de mențiuni. Wowbiz și Cancan.ro ocupă locul 3 cu 18 mențiuni fiecare. Rtv.net și Realitatea.net au înregistrat în perioada analizată câte 16 mențiuni fiecare. Paginademedia.ro este în top cu 15 mențiuni. Evz.ro a înregistrat 13 mențiuni și este urmat de Dcnews.ro cu 11 mențiuni. Zf.ro are 10 mențiuni, Adevărul.ro a înregistrat 8 mențiuni, Gândul.info – 7 mențiuni, Sport.ro – 6 mențiuni. Știrileprotv.ro și Wallstreet.ro au avut câte 5 mențiuni fiecare. Capital.ro – 3 mențiuni, Pressalert.ro și Libertatea.ro cu 2 mențiuni.
În topul publicațiilor de business se află Ziarul Financiar cu 32 mențiuni. Forbes se află pe locul doi cu 25 mențiuni înregistrate, urmat de Zf.ro cu 10 mențiuni și Capital cu 8 mențiuni. Wallstreet.ro are 8 mențiuni, urmat de Business Magazin și Capital.ro cu câte 3 mențiuni fiecare.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica interna, mass-media, economie, mondenităţi, sănătate etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2016.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că …”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital …”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV. Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe ori într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
– sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn şi Agerpres. Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 12 publicaţii tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Naţional, Libertatea, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (Bucureşti FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualităţi, RFI) şi site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com, repotervirtual.ro). Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.