După ce în cadrul Licitaţiei de Art-Nouveau şi Romantism din aprilie 2011 a Casei de Licitaţie Artmark, pictura „Fata cu mărgele roşii” de Nicolae Grigorescu s-a adjudecat pentru o sumă record, cumpărătorul său decide să o cedeze în custodia Muzeului Naţional Brukenthal, spre a fi expusă pentru public.
În septembrie 2010, omul de afaceri Mircea Vescan achiziţiona opera „Car cu boi” de Nicolae Grigorescu, lucrare emblematică pentru istoria artei româneşti şi hotăra să o ofere vizitelor publicului, în cadrul Muzeului Naţional Brukenthal. Acum, o altă pictură semnată de maestrul de la Câmpina, „Fata cu mărgele roşii”, achiziţionată pentru o sumă care rămâne record pentru piaţa românească de artă – 270.000 de euro – este plasată în custodia muzeului din Sibiu de către cumpărătorul său. Prin recurenţa sa, evenimentul capătă o importanţă sporită, semn al consolidării acestui tip de preocupare în rândul colecţionarilor şi investitorilor în artă din România.
Iniţiativa urmează exemplul numeroşilor colecţionari din străinătate, care întreţin relaţii de lungă durată cu muzee şi instituţii de artă, fiind interesaţi să expună sau să împrumute opere din colecţiile lor de artă în beneficiul publicului. În România însă, astfel de demersuri sunt pe cât de avantajoase pentru toate părţile, pe atât de rare, asupra colaborării dintre colecţionari şi muzee planând parcă istoria tristă a abuzurilor perioadei comuniste. Totuşi, fiecare nou parteneriat între deţinătorii de opere valoroase şi muzee participă la constituirea unui climat de normalitate, în care managementul inteligent al unei colecţii de artă private întâlneşte interesele publice şi instituţionale.
Decizia serveşte totodată intereselor investiţionale ale cumpărătorului picturii lui Grigorescu, care îşi doreşte să rămână anonim. Nu reprezintă un secret faptul că valoarea de piaţă a unei opere de artă creşte direct proporţional cu prezentarea sa publică, în expoziţii sau în publicaţii, suplimentar faţă de randamentul anual mediu al unui artist, calculat la aprox. 20-30% pe an. Scăzând costurile asigurărilor şi sistemelor de securitate şi adăugând, în unele cazuri, componenta de reprezentativitate publică a gestului pentru proprietarului, rezultă o alegere inspirată, care se oferă ca model şi altor colecţionari şi investitori români.
Pictura „Fata cu mărgele roşii” intră în circuitul public şi datorită susţinerii acordate de Muzeul Naţional Brukenthal acestei iniţiative private, prin acordul de a expune temporar opera. Prin această colaborare, muzeul din Sibiu participă la crearea unui mediu firesc al relaţiilor dintre artist, galerie şi casa de licitaţie, colecţionar sau investitorul în artă şi instituţia muzeului, între care pot avea loc colaborări cu beneficii reciproce şi mai ales publice.