de Otto Rank, 2012
Titlu: Mitul nasterii Eroului.
O interpretare psihologica a mitologiei
Autor: OTTO RANK
Traducator: MONICA MEDELEANU
Format: 13 x 20 cm
Pagini: 160
ISBN: 978-973-111-249-7
Colectie: PSIHOTERAPIA
Pret catalog: 19 RON
Pret Site: 16 RON
Multi psihologi ai secolului 20 au incercat sa desluseasca misterele psihicului uman, in special prin intermediul mitologiei clasice. Aceasta tendinta a dus mai tarziu la intuitiile lui Jung, Joseph Campbell si altii. Insa primul savant care a explorat aceasta convergenta a fost Otto Rank. Una dintre problemele cele mai provocatoare ale mitologiei comparative, care este mai mult decat evidenta, o reprezinta asemanarile cros-culturale, in mituri, legende si folclor. De exemplu, mitul potopului, cautarea eroica, si in special legenda nasterii eroului apar peste tot in lume, din Africa pana in America de Sud. In epoca in care Rank si-a scris cartea, cercetarea mitologica ce cauta sa explice acest fenomen prin difuziune sau fenomene astronomice isi epuizase resursele. In schimb, Rank a cautat sa explice aceste motive comune in termenii a ceea ce el credea a fi universalii psihologice. Mitul nasterii eroului i-a adus autorului notorietate in lumea stiintifica. Inca din vremea cand era un apropiat colaborator al lui Sigmund Freud in Viena, Rank a avut originala idee de a interpreta miturile ca vise de masa. Bogata intr-un material istoric – de la Sargon la Isus – artea compara stereotipurile de eroi si legende cu bazelor lor psihologice. Este o aplicatie revolutionara a metodei psihanalitice la mitologia comparativa.
"Suntem convinsi ca miturile, cel putin la origine, sunt structuri ale facultatii umane de imaginare, care la un moment dat au fost proiectate din anumite motive asupra cerului si se poate sa fi fost transferate in mod secundar asupra corpurilor ceresti, cu fenomenele lor enigmatice. Semnificatia urmelor inconfundabile pe care acest transfer l-a imprimat miturilor nu trebuie subestimata catusi de putin, desi este posibil ca originea acestor figuri sa fi avut un caracter psihic, fiind facuta ulterior baza a calculelor astronomice si astrologice, tocmai datorita acestei semnificatii. In general, s-ar parea ca cercetatorii care s-au folosit exclusiv de modalitatea naturalista de interpretare nu au putut, in incercarea lor de a descoperi sensul originar al povestilor mitice, sa se indeparteze cu totul de un proces psihologic, cum de altfel s-a intamplat si cu creatorii miturilor. Motivul este identic si conduce in aceeasi directie, atat in ceea ce ii priveste pe creatorii miturilor cat si pe exegeti… In afara de conceptia astrala, ideea rolului jucat de viata psihica trebuie creditata cu aceleasi drepturi pentru formarea miturilor, iar aceasta cerinta va fi justificata amplu de rezultatele metodei noastre de interpretare. Avand acest obiectiv, vom lua intai materialul legendar pe care se va incerca o astfel de interpretare psihologica pentru prima oara la o scara mare si vom selecta din marea masa a acestor mituri eroice pe acelea care sunt cunoscute cel mai bine." – Otto Rank
"Otto Rank, prolific scriitor psihanalist și terapeut – fiind, de altfel, un apropiat coleg al lui Freud și editor al operei acestuia – ne propune, in aceste randuri, o incursiune in universul nașterii mitului eroului. Dupa o scurta schitare a paradigmelor importante, autorul ne dezvaluie modelul sau explicativ. Interpretarea lui este psihologica și psihanalitica. Rank realizeaza o analiza comparativa a unora dintre cele mai importante mituri eroice universale. Demersul lui Rank se construiește pe baza analogiei dintre ego-ul copilului și portretul eroului mitic. Actul eroic este, astfel, inteles ca o modalitate de reabilitare individuala in raport cu relatiile parentale. Mitul este creat, perpetuat și popularizat – sustine și explica autorul – de adulti cu ajutorul fantasmelor retrograde ale copilariei. El este pus in legatura cu disfunctiile noastre nevrotice și chiar psihotice. Rank anunta și o intentie de armonizare a interpretarii sale cu alte conceptii, insa nu mai insista asupra acesteia. Lucrarea este un prilej captivant de incursiune nu doar in sfera unora dintre cele mai populare și importante mituri ale culturii, dar și – de ce nu – in istoria noastra emotionala." – Irina-Gabriela Buda, "Romania Libera"
CUPRINS
Introducere 5
Sargon 22
Moise 23
Karna 27
Oedip 31
Paris 35
Telephos 38
Perseu 40
Ghilgames 42
Kyros 44
Tristan 65
Romulus 69
Hercule 76
Iisus 81
Siegfried 90
Lohengrin 95
O interpretare psihologica a mitologiei 104
Index 153
Psihanalist austriac, scriitor, profesor si terapeut, Otto Rank (1884 -1939) a fost "mana dreapta" a lui Freud pentru aproape douazeci de ani, pentru ca mai apoi sa devina un binecunoscut oponent al acestuia. Aduce contributii valoroase ultimelor editii ale cartii Interpretarea viselor si numele sau apare chiar pe prima pagina dupa cel al lui Freud. Intre 1915-1918, Rank lucreaza ca secretar al Asociatiei Internationale de Psihanaliza, fondata de Freud cu cinci ani mai inainte. Creativitatea iesita din comun si teoriile sale psihanalitice sunt foarte apreciate de Freud. In 1904 scrie Der Kunstler (Artistul), urmata de Der Mythus von der Geburt des Helden (Mitul nasterii eroului) in 1909, Die Lohengrin Sage (Legenda lui Lohengrin) in 1911, care e si teza lui de doctorat, Das Inzest-Motiv in Dichtung und Sage (Tema incestului in literatura si legenda) in 1912, Die Bedeutung der Psychoanalyse fur die Geisteswissenschaften (Semnificatia psihanalizei pentru stiintele umane) in 1913. Alte lucrari semnificative sunt Der Doppelganger (Dublul), Wahrheit und Wirklichkeit (Adevar si Realitate), Technik der Psychoanalyse": Vol. II, "Die Analytische Reaktion in ihren konstruktiven Elementen"; Vol. III, "Die Analyse des Analytikers und seiner Rolle in der Gesamtsituaton (Terapia vointei), Kunst und Kunstler (Arta si Artistul), Erziehung und Weltanschauung (Educatia moderna).
In 1924, Otto Rank publica Das Trauma das Geburt, (Trauma nasterii) carte in care exploreaza chestiuni precum arta, mitul, religia, filozofia si terapia si in care explica cum acestea au fost revelate de anxietatea de separare inainte sa se vehiculeze renumitul complex al lui Oedip. Este primul care vorbeste despre termenul pre-Oedip, pe un forum psihanalitic in 1925. Se produce astfel separarea lui Otto Rank de Freud, acesta din urma acuzandu-l de erezie pre-oedipiana. Din acest motiv, in 1926 pleaca la Paris cu sotia sa, Tola si fiica, Helene. Pentru urmatorii 14 ani, Rank are o stralucita cariera ca lector, scriitor si terapeut in Franta si Statele Unite.
La Paris, Rank devine psihoterapeut pentru artisti precum Henry Miller, Anais Nin, si tine prelegeri la Sorbona. Calatoreste intre Franta si America si tine prelegeri la universitati precum Harvard, Yale, Stanford, Universitatea din Pennsylvania, avand ca teme psihoterapia relationala, experientiala, "aici si acum", arta, vointa creativa, si nevroza ca esec al creativitatii.
Rank a fost primul care a sustinut faptul ca separarea de gandurile invechite, emotii si conduite este chintesenta cresterii si dezvoltarii psihologice. El a cercetat cum fiintele umane pot invata sa-si afirme vointa in cadrul relatiilor si a pledat pentru un nivel maxim de individuare in cadrul unui nivel maxim de apropiere. El este cel care introduce terapia aici si acum, terapie care nu va fi acceptata de Asociatia Americana de Psihanaliza si de Asociatia Internationala de Psihanaliza decat peste o jumatate de secol.
Rollo May, unul din pionierii psihoterapiei existentiale in Statele Unite a fost profund influentat de prelegerile si scrierile post-freudiene ale lui Rank si intotdeauna l-a considerat ca fiind cel mai important precursor al terapiei existentiale. El spune in acest sens: "De foarte multa vreme l-am considerat pe Otto Rank drept cel mai mare geniu neconsacrat din cercul lui Freud".
De acelasi autor:
Psihologia si sufletul
Din aceeasi colectie va recomandam: