Cea mai noua aparitie:
Ce este omul?
de WOLFHART PANNENBERG
Titlu: Ce este omul?
Antropologia actuala in lumina teologiei
Autor: WOLFHART PANNENBERG
Traducator: IOAN MILEA
Format: 13 x 20 cm
Pagini: 192
ISBN: 978-973-111-249-7
Colectie: FIAT LUX
Pret catalog: 21 RON
Pret Site: 17 RON
"Traim intr-o epoca a antropologiei. O cuprinzatoare stiinta despre om este unul dintre telurile principale ale eforturilor spirituale din prezent. O seama intreaga de ramuri ale cercetarii stiintifice s‑au unit in acest scop. Tocmai problematica lor, candva specifica, le-a adus, in aceasta chestiune, intr-un contact adesea neasteptat cu alte cercetari. Biologi si filozofi, juristi si sociologi, psihologi, medicinisti si teologi au ajuns, in chestiunea omului, la convingeri inrudite si, in parte, au gasit chiar un limbaj comun. Metodele specializate par sa contribuie sub ochii nostri la depasirea propriei lor faramitari, in timp ce prinde forma o noua si cuprinzatoare intelegere a omului. Stiintele care se ocupa de om sunt astazi pe cel mai bun drum pentru a dobandi, in constiinta generala, locul pe care in secolele anterioare l-a detinut metafizica… Astazi, in fata libertatii modelatoare a omului in raport cu lumea, se ridica cu deosebita urgenta intrebarea ce este omul insusi. Omenirea si-a pierdut vechiul punct de sprijin al ordinilor stabile, fie ele ordini ale cosmosului sau pretinsa ordine a societatii oglinditoare a cosmosului. Istoria moderna a spiritului este marcata, de la Pascal pana in prezent, de spaima in fata libertatii fara margini a omului modern. In realitate, la intrebarea: ce este omul? nu se mai poate raspunde astazi plecand de la lume, ci intorcandu-ne la omul insusi. Prin aceasta stiinta despre om capata o importanta pe care nu a avut-o niciodata." – Wolfhart Pannenberg
*
"Wolfhart Pannenberg, un important teolog si ganditor contemporan propune, in aceasta lucrare, o radiografie a conditiei umane din perspectiva antropologiei teologice. Forta unificatoare a demersului sau explicativ rezida in viziunea "deschiderii spre lume" a omului. Sustinator al libertatii noastre si al virtutilor modelatoare ale acesteia, Pannenberg afirma temeiul ei numai in contextul raportarii la Dumnezeu. Acesta este singurul garant al satisfacerii presiunilor noastre pulsionale spre infinit. De altfel faptul insusi de a dispune de lume in finitudinea ei – ca etalare a libertatii – este posibil numai avand, ca fundament, relatia cu divinitatea. O consecinta interesanta a acestei perspective este continuitatea fireasca vazuta de autor intre credinta crestina – reprezentand la scara istorica dialogul cu infinitul – si cunoasterea contemporana, laica. Aceasta din urma e posibila datorita primeia. Combinand, asadar, perspectiva asumata a credintei cu latura discursiva, Pannenberg traverseaza, alaturi de cititor – insotind lectura cu un ton personal si cald – teme fundamentale ale conditiei noastre: increderea, egocentrismul, timpul, iubirea sau istoria." – Irina-Gabriela Buda, "Romania Libera"
CUPRINS
I Deschiderea spre lume si deschiderea spre Dumnezeu 7
II Stapanirea existentei prin imaginatie 21
III Siguranta in loc de incredere? 36
IV Speranta de dincolo de moarte 50
V Egocentrismul si menirea omului 65
VI Timpul, vesnicia, judecata 80
VII Persoana in societate 95
VIII Dreptul prin iubire 108
IX Procesul social 124
X Traditie si revolutie 138
XI Omul ca istorie 152
Note 167
Wolfhart PANNENBERG, unul dintre cei mai importanti teologi si ganditori religiosi contemporani, s-a nascut in anul 1928 la Stettin (astazi Szczecin, in Polonia). Si-a facut studiile teologice la Berlin, Göttingen, Basel si Heidelberg, la Basel numarandu-se printre elevii lui Karl Barth. A fost, rand pe rand, profesor de teologie la Kirchlichen Hochschule din Wuppertal (1958-1961), la Facultatea de Teologie din Mainz (1961-1967) si la Universitatea din Munchen (1967-1994). Ca visiting professor, a tinut, de asemenea, cursuri la mai multe universitati americane (Chicago, Harvard, Clarmont Scool of Theology). In Germania, a intemeiat Institutul de Teologie Fundamentala si Ecumenism, menit sa promoveze dialogul interconfesional dintre Biserica luterana si cea catolica. Recunoscut ca unul dintre cei mai remarcabili purtatori ai mesajului ecumenic, a fost, intre 1975 si 1990, delegatul Bisericii Evanghelice Germane in Comisia pentru Credinta si Constitutie a Consiliului ecumenic al Bisericilor. Distingand clar intre adevarul analogic sau descriptiv si cel doxologic, al credintei propriu-zise, gandirea lui Wolfhart Pannenberg este patrunsa de cateva idei esentiale: autorevelarea lui Dumnezeu in istorie, sensul escatologic al existentei omenesti, caracterul general-uman al trairii religioase.
Impunatoarea sa opera cuprinde, intre altele, urmatoarele lucrari: Grundzuge der Christologie (1964); Theologie und Reich Gottes (1971); Christentum und Mythos. Spathorizonte des Mythos in biblischer und christlicher Uberlieferung (1972); Gegenwart Gottes. Predigten (1973); Wissenschaftstheorie und Theologie (1973); Die Bestimmung des Menschen. Menschsein, Erwahlung und Geschichte (1978); Gottesgedanke und menschliche Freiheit (1974); Anthropologie in theologischer Perspektive (1983); Christliche Spiritualitat. Theologische Aspekte (1986); Christentum in einer sakularisierten Welt (1988); Metaphysik und Gottesgedanke (1988); Systematische Theologie, I-III (1988; 1991; 1993); Das Glaubensbekenntnis. Ausgelegt und verantwortet vor den Fragen der Gegenwart (1990); Grundlagen der Ethik. Philosophisch-theologische Perspektiven (1996); Theologie und Philosophie. Ihr Verhaltnis im Lichte ihrer gemeinsamen Geschichte (1996); Freude des Glaubens. Predigten (2001); Beitrage zur Ethik (2004); Analogie und Offenbarung. Eine kritische Untersuchung zur Geschichte des Analogiebegriffs in der Lehre von der Gotteserkenntnis (2007). Cartea propusa cititorului roman, Ce este omul? Antropologia actuala in lumina teologiei (Was ist der Mensch? Die Anthropologie der Gegenwart im Lichte der Theologie), a aparut in anul 1982, cunoscand de atunci mai multe editii si fiind tradusa in mai multe limbi.
Din aceeasi colectie va recomandam: