Un raport optim între angajați și angajatori este crucial pentru performanțe ridicate la locul de muncă. Schimbările din ultima perioadă au influențat modul în care tinerii angajați se raportează la un nou job, iar acest aspect aduce modificări considerabile și în raporturile de muncă dintre cele două părți.
Studiile recente arată că tinerii sunt caracterizați de flexibilitate și își doresc feedback constant atunci când vine vorba despre viața lor profesională. Deși este recomandat ca aceste nevoi să fie întâmpinate de organizații într-un mod pozitiv, angajatorii pot fi, totuși, tentați să le ignore și să impună limite nesănătoase sau cerințe greu de satisfăcut.
Înainte de a obține un loc de muncă, este important să cunoști câteva aspecte referitoare la mediul organizațional. A alege informat compania din care să faci parte ți-ar putea influența întreaga carieră. Pe de altă parte, a ocupa un post nefavorabil sau a intra în raport cu un angajator nepotrivit poate lăsa amprente serioase asupra stimei tale de sine sau asupra percepției tale despre muncă.
Pentru ca lucrurile să urmeze un curs firesc atunci când te angajezi, iată câteva reguli de bază pe care trebuie să le cunoști înainte de a semna contractul de angajare.
Contractul individual de muncă
Deși pare un aspect de la sine înțeles, prestarea serviciilor trebuie să se facă în baza unui contract individual de muncă. Angajatorul este obligat prin lege să încheie un astfel de contract.
Conform Codului Muncii, contractul individual de muncă este „contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu”.
Acesta trebuie încheiat cel târziu cu o zi înainte de a începe activitatea propriu-zisă, iar obligația de a-l încheia în formă scrisă revine angajatorului.
Nu există excepție de la această regulă, iar angajatorul nu îți poate pretinde să te prezinți la birou și să începi activitatea fără a fi semnat un contract înainte. Prudența este extrem de importantă în această situație, iar munca nedeclarată nu ar trebui încurajată în niciun fel.
Dacă angajatorul refuză să încheie un contract individual de muncă sau amână acest proces chemându-te, totuși, la birou, este de la sine înțeles că acela nu este un mediu sigur în care să activezi.
Încheierea raportului de muncă
Încheierea raportului de muncă se poate face atât prin demisia salariatului, cât și prin concediere din inițiativa angajatorului. Încetarea contractului de muncă este strict reglementată tocmai pentru a preveni abuzurile din partea angajatorilor.
Cu alte cuvinte, dacă angajatorul amenință salariații cu desfacerea contractului de muncă, abuzând de puterea sa, trebuie să știi că o concediere se poate petrece doar în anumite situații, strict reglementate prin lege.
În primul rând, angajatul beneficiază de un preaviz în caz de concediere de minim 20 de zile lucrătoare, timp în care acesta va munci în continuare, fiind remunerat integral. Exact ca în cazul demisiei, perioada de preaviz se poate negocia prin acordul părților. Totodată, conform Codului Muncii, este interzisă concedierea pe baza criteriilor de rasă, cetățenie, etnie, limbă, culoare, religie, vârstă, orientare sexuală, apartenență ori activitate sindicală și altele.
În cazul în care angajatorul decide să concedieze un angajat pentru abateri grave sau pentru abateri repetate de la regulile de disciplină, acesta este obligat să efectueze o cercetare disciplinară prealabilă.
Verificarea companiei angajatoare
De cele mai multe ori, vei reuși să cataloghezi o firmă drept companie de încredere în baza mai multor aspecte, inclusiv din etapa de recrutare și selecție. Modul în care este structurat și redactat anunțul de recrutare, modul în care se organizează interviul, punctualitatea recrutorilor sau a managerilor atunci când vine vorba de interviu îți pot da detalii despre seriozitatea companiei.
Totuși, înainte de a accepta un loc de muncă într-o anumită organizație, este recomandat să faci câteva verificări. Poți analiza site-ul oficial al firmei și profilul de pe rețelele de socializare. În acest fel, vei putea realiza dacă împărtășești cultura organizațională a angajatorului.
Totodată, există diferite site-uri sau platforme care permit foștilor angajați să-și exprime opinia despre compania pentru care au lucrat. Astfel de păreri pot fi extrem de utile atunci când trebuie să decizi dacă să colaborezi cu un angajator.
Este extrem de important ca angajații să-și cunoască drepturile. Mediul de lucru influențează nu doar parcursul vieții profesionale, ci și viața personală a fiecăruia, iar alegerea unui loc de muncă trebuie să fie o decizie luată în cunoștință de cauză.
Dacă timpul îți permite, un sfat util ar fi să parcurgi Codul Muncii sau cel puțin câteva fragmente din acesta, pentru o mai mare claritate asupra reglementărilor legale în materie de muncă, dar și pentru a-ți cunoaște drepturile de angajat.