După un 2023 în care piața românească de comerț online a continuat să se dezvolte, cuvântul cheie pentru investitorii în acest sector fiind „optimizare”, urmează un 2024 care va fi definit prin „disciplină”. Cel puțin aceasta este concluzia reprezentanților din domeniu, odată cu certitudinea că vom asista la noi lansări de magazine în format electronic.
„Anul acesta, proprietarii de magazine online s-au concentrat mult pe profit și, drept urmare, și-au optimizat toate liniile de business, inclusiv bugetele de promovare și canalele de vânzare. Aceștia au aplicat măsuri strategice foarte bine calculate, mai ales că și concurența a crescut. În cifre, vorbim de peste 31.000 de magazine online cu cod CAEN 4791 în plan local, active în cursul acestui an, cu 7.356 mai multe decât erau înregistrate în 2022”, declară Adelina Oprea, fondatoarea Campaigns,Digital Marketing & Creative Agency.
„Dacă în anii trecuți majoritatea magazinelor online alegeau canale de promovare cu răspuns direct, în 2023 cererea pentru serviciul de SEO (optimizarea în motorul de căutare Google), PR și branding a crescut. Magazinele online au fost dispuse să construiască sănătos, pe termen lung”, spune și Răzvan Rădulescu, partener în businessul Campaigns.
În opinia celor doi antreprenori, anul viitor se vor manifesta anumite tendințe în mediul online, dictate mai ales de mișcările de la nivel economic, așa cum sunt noile măsuri fiscale.
„Vorbim de schimbări care vor disciplina investitorii în eCommerce, astfel încât să-și poată gestiona mult mai eficient resursele. La capitolul trenduri, aș mai puncta și «live stream shopping», care a fost testat de magazinele online din România încă din acest an și va fi în continuare folosit și în 2024, precum și «short videos», videouri scurte, conținutul care poate să genereze cele mai bune rezultate când ne referim la promovarea produselor – sau «product video», în contextul în care tot mai multe magazine online vor folosi segmentul de producții video ca să își prezinte produsele”, continuă Adelina Oprea.
În același timp, este imperios necesar ca, pentru un orizont de timp îndelungat, proprietarii de magazine online să continue să își optimizeze canalele de marketing, cu obiective bine setate pentru un calendar de campanii, menținând totodată un echilibru între venituri și cheltuieli, cu un scop precis – să aibă profit. Această intenție nu trebuie să se transforme însă într-o cursă pe care să o câștige prin orice mijloace, ci mai degrabă este important să își urmărească planurile de business fără abateri care să-i coste mult la final de an.
„În 2023, magazinele online veterane au aflat că, deși au multe comenzi zilnice, profitul e posibil să nu existe. Practic, poți avea multe comenzi într-o lună, dar să înregistrezi scăderi. Și sunt diverse cauze pentru care poți ajunge în această situație. De exemplu, o valoare mică pentru bonul mediu de cumpărături, o rată de retur mare sau un cost de transport peste limita pe care ți-ai propus-o pot destabiliza veniturile pe care le-ai estimat. La toate acestea, se adaugă foarte multe canale de marketing activate în mod haotic, precum și lipsa unui calendar clar de marketing, ceea ce generează scăderi considerabile”, detaliază Adelina Oprea.
Fondatoarea Campaigns consideră că magazinele online nu mai sunt la fel de curajoase ca în alți ani în a testa canale noi de promovare, cum este și exemplul TikTok Ads, față de care entuziasmul a scăzut.
Pentru anul viitor, atât Adelina Oprea, cât și Răzvan Rădulescu sunt de părere că proprietarii de magazine online de la noi trebuie să aibă curajul să aloce bugete de marketing mai mari decât în 2023 pentru a-și scala vânzările, inclusiv la nivel internațional. De altfel, planul extern este încă o necunoscută pentru mulți antreprenori din mediul online de la noi care, deși au vânzări consistente la nivel de România, nu și-au construit până la momentul de față o strategie prin care să acceseze și alte piețe din Europa.