Una dintre provocările cele mai mari ale managerilor și antreprenorilor de azi este să găsească oameni buni, care să fie dedicați misiunii firmei, să îndeplinească scopurile acesteia, oameni pe care să îi motiveze constant, pentru a-și păstra pasiunea și fidelitatea față de afacere.
Pentru aceasta, ei înșiși trebuie să asigure angajaților un mediu de lucru pozitiv și un pachet salarial care să-i determine pe aceștia să fie competitivi.
Dar ce își doresc cu adevărat angajații de la o companie?
„Din punct de vedere legal, oamenii așteaptă să le fie oferite toate drepturile salariale în baza unui contract de muncă complet și corect realizat, fără alte artificii operate de către angajatori. Oamenii își doresc stabilitate, își doresc să se poată baza pe veniturile lor reale pentru planuri de viitor, precum achiziționarea unei case, își doresc să activeze într-o companie sigură care prețuiește viața privată a angajaților și care se preocupă de dezvoltarea acestora.” menționează Cristiana Deca, Legal Adviser în cadrul Decalex Legal Solutions.
În ceea ce privește dezvoltarea profesională a angajaților, companiile pot organiza activități de formare profesională. Conform Codului Muncii angajatorii sunt obligați să asigure salariaților participarea la programe de formare profesională, cel puțin o dată la 2 ani, dacă au cel puțin 21 de salariați și cel puțin o dată la 3 ani, dacă au sub 21 de salariați. Pentru deductibilitate este necesar ca, din punct de vedere al conținutului, programele de formare profesională să aibă legătură cu domeniile în care activează societatea.
Bonificațiile în tichete cadou reprezintă un alt instrument legal, pe care companiile îl pot utiliza în fidelizarea angajaților lor. Tichetele cadou nu se cuprind în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul Fiscal, dacă acestea nu depășesc valoarea de 150 lei.
„Tot pentru a-și fideliza angajații, companiile le pot oferi acestora sesiuni de cumpărături în cadrul firmei în perioada sărbătorilor. Angajații beneficiază în acest fel de reduceri importante la produsele retailerilor sau producătorilor parteneri. Iar dacă vorbim despre proiectele independente ale angajaților, încurajarea intraprenoriatului este o idee care se poate realiza prin investiție directă a companiei în proiectul angajatului, fie prin mentoring acordat pe proiect.” continuă Cristiana Deca, Legal Adviser în cadrul Decalex Legal Solutions.
Există o lista lungă de beneficii pe care companiile le pot oferi angajaților, de la tichete de masă, tichete cadou, abonament la săli de sport, la SPA, la centre de înfrumusețare, zile de concediu în plus, până la teambuilding, spații de relaxare special create pentru ei și multe altele.
Vor face acestea diferența pentru angajați? Sau cât de mare va fi impactul acestora pentru un nou angajat? Și ce se întâmplă când beneficiază de ele la toate locurile de muncă, dar are o mare problemă cu superiorul direct, cu atmosfera de lucru, cu colegii și bârfa la birou, cu nerecunoașterea meritelor, cu lipsa respectului, cu presiunea exercitată asupra îndeplinirii targhetelor, cu focusul doar pe rezultate și altele din același registru.
„Cel mai simplu instrument prin care-ți apropii oamenii și-i ții acolo este respectul. Comunicarea directă, deschisă, onestă, respectul, bunul simț, recunoașterea muncii, încurajarea inițiativelor, a creativității și impulsionarea participării, toate pot sta la baza unor relații de muncă sănătoase care să aducă valoare adăugată oricărei companii. Restul beneficiilor sunt de dorit, dar dacă întrebăm ce preferă angajații atunci când își caută un nou loc de muncă, majoritatea vor răspunde că un mediu de lucru plăcut, condiții financiare mai bune, recunoaștere și respect.” afirmă Corina Neagu, Fondator Dare și Consultant în Resurse Umane.
Una dintre problemele managerilor români este, însă, faptul că aceștia nu sunt pregătiți sau nu-și doresc să utilizeze la maximă capacitate instrumentele recomandate de consultanții în resurse umane, apelând la tot felul de beneficii mai mult sau mai puțin costisitoare și care, de fapt, nu ajută, de sine stătătoare, la fidelizarea angajaților.
„Oamenii rămân și fac treabă acolo unde se simt bine, unde sunt sprijiniți, îndrumați, ajutați să crească, să învețe, să se dezvolte, să performeze.” conchide Corina Neagu, Fondator Dare și Consultant în Resurse Umane.