Pozitiile de top management, intr-o companie multinationala, reprezinta un scop pentru 83% dintre angajatii cu varste cuprinse intre 23 – 32 ani, conform unui sondaj realizat de Qualia in luna iunie 2011 pe un esantion de 150 de persoane din Bucuresti.
Drumul catre o pozitie de top management intr-o companie multinationala trebuie sa treaca invariabil printr-o pozitie de middle management, insa aptitudinile si cunostintele necesare pentru a accede la o pozitie de top pot fi diferite.
Care sunt diferentele dintre o pozitie de middle si una de top management?
In urma realizarii unui sondaj pe un esantion de 52 de persoane la nivel de middle si top management am desprins cele ce urmeaza.
Un middle manager trebuie sa fie “both, people and result oriented”, sa fie atat un excelent profesionist intr-un domeniu specific de activitate, cat si un bun manager.
El trebuie sa fie atent la detalii, sa stie sa construiasca si sa motiveze echipe, sa transmita catre oamenii din subordine viziunea , valorile si cultura organizationala transmisa de catre top management, dar sa ofere si sprijin si coaching. Orientarea unui middle manager ar trebui sa fie catre eficientizarea proceselor si a rezultatelor.
Pentru a trece de la o pozitie de middle la una de top management trebuie in primul rand sa ai puterea sa te desprinzi de detalii si sa privesti ansamblul. La acest nivel, ansamblul este mult mai important decat detaliile. O foarte buna intelegere a tuturor proceselor din companie este obligatorie, indiferent de specificul domeniului din care provi.
Pentru a putea trece de la o pozitie de middle la una de top management este nevoie de viziune strategica, o foarte buna intelegere a macroclimatului economic politic si social, cunoasterea in detaliu a pietei in care activeaza compania, a concurentei si a tendintelor catre care se indreapta piata, la modul general. Interpretarea, corelarea acestor date si gasirea solutiilor optime pentru companie poate avea un impact vital pentru aceasta.
Un top manager ia parte la sedintele de board, participa la creearea strategiei companiei, stabileste obiectivele pe termen mediu si lung (in timp ce middle managerul priveste aceste aspecte pe termen mediu si scurt). Altfel spus, top managerul creeaza strategia, middle managerul o implementeaza. Top managerul defineste rezultatele, middle managerul se asigura ca acele rezultate sunt obtinute.
La nivel de top management nu conteaza atat de mult domeniul in care activezi, focusul este pe rezultate, P&L si creearea strategiei.
O pozitie de top management ofera multiple avantaje cum ar fi avantajele financiare, de recunoastere si vizibilitate, accesul la informatie, lucrul alaturi de alte persoane de un anumit calibru, dar implica si anumite riscuri.
Cu cat este mai inalt nivelul jobului, cu atat mai mari sunt si riscurile. O persoana intr-o asemenea pozitie se poate bucura de beneficiile si avantajele ce decurg din aceasta, insa nu oricine este apt pentru astfel de eforturi. Nu este nevoie doar sa fii profesionist, ci sa ai un character puternic, care sa se poata ocupa atat de resposabilitati cat si de riscuri.
O pozitie de top management se traduce in vizibilitate ridicata, care se aplica si in cazul greselilor. Pe de o parte este o pozitie care iti ofera mai multa recunoastere pentru reusite, pe de alta parte orice decizie luata care nu si-a atins obiectivele, aducand prejudicii companiei este mult mai usor de observat de catre colegi si superiori (ex: actionari).
Puterea de decizie creste exponential cu cat esti mai sus in organigrama companiei. Astfel, orice gresala are un impact mult mai mare. Dar este un risc ce merita asumat deoarece top managerul are mai multa libertate in a-si folosi experienta si know-how-ul accumulate in timp. In general acesta este cazul multinationalelor. In companii mai mici, directorul general ia majoritatea deciziilor de nivel inalt.
Pana la urma este o decizie personala pe care fiecare o face in cariera. A tinti sa devii top manager inseamna mai mult decat educatie, experienta si acumulare de informative. Inseamna chiar mai mult decat ore lungi de lucru si sacrificiile facute. A deveni top manager inseamna si un grad mai mare de putere de decizie in ceea ce priveste exploatarea propriei viziuni de business.
Studiul nostru arata nu numai aspirtaiile si obiectivele profesionistilor, ci o mai profunda intelegere a ceea ce inseamna sa fii top manager. Desi abilitatile native sunt importante, pentru a avea succes intr-o astfel de pozitie ai nevoie de ani de experienta, o adanca intelegere a pietei si, mai ales, o viziune de afaceri.
Floriana Enescu, managing director, Qualia