În ultimii ani fenomenul Clean Beauty a devenit din ce în ce mai prezent și mai urmat de specialiști și consumatori de produse cosmetice din întreaga lume. Oamenii au devenit din ce în ce mai conștienți de efectele devastatoare ale schimbărilor climatice, dar și de impactul compușilor chimici din produse asupra sănătății organismului.
Astfel a crescut cererea de produse de îngrijire cu ingrediente naturale, din surse biologice, cu ambalaje reciclabile și o filosofie de brad în sprijinul protecției naturii. Diana Baicu, specialist în industria de frumusețe profesională, explică ce înseamnă mai exact conceptul de Clean Beauty și ce produse de acest tip se încadrează în acesta.
„Clean Beauty este un concept care a stârnit un interes extrem de mare în industria de frumusețe globală, atenția fiind îndreptată spre produsele curate, sigure pentru sănătatea noastră și a mediului înconjurător. Acest tip de produse este transparent față de consumatori, însemnând că pe etichetă sunt trecute toate ingredientele, fără a se ascunde nimic. Din păcate, pe piață există multe companii care ascund anumite ingrediente cu potențial toxic, rezumându-se a scrie doar ‘parfum’. Publicul trece deseori peste acest detaliu, fără să știe că, sub titulatura parfum, ar putea exista molecule aromate sau anumite uleiuri esențiale care au un potențial iritant pentru pielea noastră. Această strategie se numește Green Washing. La polul opus, Clean Beauty este transparent și prezintă ingredientele reale din produse, prietenoase cu pielea și sănătatea noastră. Produsele Clean Beauty nu conțin sub nicio formă alergeni, iritanți, perturbatori hormonali și agenți cancerigeni, dar au în atentie și sustenabilitatea și protectia mediului și a societății în general”, spune Diana Baicu.
Clean Beauty înseamnă cosmetice și tehnologii de înfrumusețare atent formulate cu minim impact negativ asupra sănătății, mediului înconjurător, dar, în același timp, eficiente și cu beneficii reale.
Un produs de înfrumusețare curat trebuie să îndeplinească patru criterii principale:
1. Ingrediente clean. Fără ingrediente inutile pielii, ingrediente iritante și alergeni, perturbatori hormonali și ingrediente cu potențial cancerigen. În esență, frumusețea curată înseamnă că poți folosi un produs fără a-ți risca propria sănătate. Lista de ingrediente trebuie să conțină numai ingrediente sigure și curate.
În 2021 tehnologia a devenit atât de avansată încât nu există motive pentru care companiile de frumusețe să continue să producă produse cu ingrediente potențial dăunătoare.
2. Etichete transparente. Brandurile de frumusețe trebuie să menționeze toate ingredientele produselor pe etichetă, să nu se ascundă prin formulări precum parfum, conservanti.
3. Protejează mediul și au un impact negativ minim asupra planetei și a societății în ansamblu.
4. Sustenabilitate și amprentă negativă asupra mediului.
Ce NU trebuie să conțină produsele cosmetice pentru a fi Clean
„Atunci când vorbim despre Clean Beauty, trebuie să fim atenți să nu avem niciodată în produse 4 tipuri de ingrediente. Nu trebuie să avem alergeni, perturbatori hormonali, produse cu potențial cancerigen și nici iritanți. Niciodată! Această listă este diferită atunci când vorbim despre produsele din Europa și cele din America sau Asia. Aici, în Europa, regulile sunt cele mai severe. Există 1300 de componente care sunt pe o listă neagră și nu pot exista în produsele cosmetice.
Lista neagră de ingrediente Clean Beauty este extensivă și conține 26 de iritanți și alergeni cunoscuți cum ar fi Citral, Citronellol, Coumarin, Eugenol, alcool denaturat,Geraniol, Hexyl Cinnamal, Isoeugenol, Linalool, uleiuri esentiale,Limonene,parfumuri,SD alcohol, ethanol, coloranți naturali sau sintetici, extracte de citrice și plante cu potențial iritant, methylchoroisothiazolinone, methylisothiazolinone, alți conservanți cu potențial iritant, perturbatori hormonali sau ingrediente cu potential cancerigen, uleiurile esențiale, extractele de citrice, camforul, sulful, resorcinol, ori anumite extracte de plante”, declară Diana Baicu, Director General al Top Line România.
Ambalaje prietenoase cu mediul
„În conceptul Clean Beauty, nu ne rezumăm doar la sănătatea pielii, trebuie să vorbim și despre protecția mediului, iar producătorii au început să folosească din ce în ce mai multe ambalaje care nu conțin plastic sau conțin din ce în ce mai puțin plastic.
Spre exemplu, pentru produsele Kevin.Murphy, ambalajul este făcut exclusiv din plastic recuperat și reciclat din oceane.
Tot pentru a proteja sănătatea mediului, se folosește celuloză reciclabilă. Celofanul se folosește din ce în ce mai puțin și tendința este ca ambalajele produselor să nu mai sunt învelite cu celofan”, declară Diana Baicu.
Ingrediente din plantații fără pesticide
„Clean Beauty înseamnă și că ingrediente active din produse provin de pe plantații unde nu s-au folosit pesticide și nici din zone în care se folosesc copiii ca forță de muncă.
Totuși, conceptul de Clean Beauty trebuie să fie și eficient. În momentul de față, tehnologia a avansat atât de mult încât nu există niciun fel de scuză pentru un producător să nu facă produse în această direcție, care nu conțin cele 1300 de ingrediente interzise. Se poate realiza produse de îngrijire curate, care să fie eficiente și incluse și în game de lux”, spune Diana Baicu.
Ce înseamnă cu adevărat ingrediente naturale?
„Există multe companii care marchează pe ambalaj, spre exemplu, 99 % ingrediente naturale. Asta înseamnă că ingredientele sintetice rămase sunt dăunătoare? Nu. În momentul de față sunt extrem de multe ingrediente sintetice care sunt absolut sigure atât pentru sănătatea pielii noastre, cât și pentru planetă. Trebuie doar să fie conforme regulilor impuse la nivel internațional.
Apoi, avem produsele eco friendly. Le preferăm pe acestea, dar asta nu înseamnă că le eliminăm complet pe celelalte, atât timp cât sunt dovedite a fi sigure în urma studiilor amănunțite.
Avem apoi produsele green, însemnând că nu sunt testate pe animale, ori că sunt vegane și nu conțin niciun component de origine animală. Se poate folosi însă ceara de albine sau mătasea, care sunt complet sigure pentru sănătatea noastră.
Un alt termen des folosit este „fără conservanți”. Atunci când vorbim despre produsele cosmetice, avem mai multe tipuri de ingrediente: cele active și cele care dau consistența produsului și care stabilizează formula. În marea majoritate, este nevoie de conservanți, pentru a mări durata de valabilitate a produsului. Nu vrem să le folosim 5 zile și apoi să le aruncăm. Doar că trebuie să fie conservanți care nu ne afectează sănătatea în niciun fel”, adaugă Diana Baicu, Director General al Top Line România.
Cum putem verifica singuri cât de curat e un produs
„Există aplicația de mobil Clean Beauty pe care o poate folosi oricine și, prin intermediul căreia, putem să vedem care sunt ingredientele fiecărui tip de produs. Prin intermediul aplicației scanăm produsul și apoi primim toate informațiile necesare referitor la ce conține acel produs și ce caracteristici are fiecare ingredient”, încheie Diana Baicu.