Plecaţi în concediu în Grecia şi doriţi să ştiţi care sunt drepturile dumneavoastră. Aţi achiziţionat un produs în timpul vacanţei dumneavoastră în Grecia şi la întoarcerea în ţară aţi constatat că este defect? În scopul informării consumatorilor cu privire la drepturile pe care le au atunci când călătoresc pe teritoriul Greciei, Centrul European al Consumatorilor din Romania a realizat o brosură intitulată „ Ghidul Consumatorului în Grecia”.
Directiva 1999/44/CE privind vânzarea bunurilor şi garanţiile asociate a fost implementată în legislaţia greacă. Regulile se aplică contractelor de vânzare a bunurilor mobile (automobile, electronice, încălţăminte, haine etc.) încheiate între consumatori şi comercianţi.
În cazul apariţiei unui defect (încălţăminte, haine) consumatorul poate solicita rambursarea sau reducerea preţului plătit, în termen de o lună. Toate măsurile luate pentru eliminarea lipsei de conformitate sunt gratuite.
Orice lipsa de conformitate a produsului de consum cu contractul de vânzare, care apare în termen de 6 luni de la livrarea produsului, este considerata a fi existat la momentul livrării sale, cu excepţia cazului în care aceasta prezumţie este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
În momentul apariţiei lipsei de conformitate consumatorul are dreptul de a solicita aducerea produsului la conformitate. În acest caz, consumatorul poate alege între repararea produsului sau înlocuirea sa cu unul nou, cu excepţia cazului în care acest lucru este imposibil.
Aducerea produsului la conformitate trebuie sa fie gratuită. Dacă sunt îndeplinite condiţiile, consumatorul poate solicita şi:
1. desfiinţarea contractului şi restituirea sumei plătite sau
2. reducerea preţului. Consumatorul nu are dreptul de a solicita rambursarea sumei plătite sau reducerea preţului produsului, în cazul în care vânzătorul este de acord să înlocuiască produsul cu unul nou sau să efectueze reparaţia în termen de o lună de la depunerea plângerii de către consumator.
Vânzătorul nu este obligat sa înlocuiască un produs dacă acesta funcţionează normal si nu prezintă nicio lipsa de conformitate.
Schimbarea produsului. Dacă produsul nu prezintă defecte, vânzătorul nu are o obligaţie legală să-l schimbe. Unii vânzători permit consumatorilor schimbarea produsului, chiar dacă nu este defect, într-o perioadă limitată de la momentul livrării (3 zile). Acest lucru trebuie indicat prin afişarea în faţa magazinului. Este bine să păstraţi bonul fiscal la achiziţie.
Garanţia legală se aplică oricărui produs achiziţionat de la un comerciant grec pentru o perioadă de doi ani de la momentul livrării. Este bine să păstraţi factura şi certificatul de garanţie. În afară de şi fără a exclude garanţia legală, vânzătorul sau producătorul vă poate oferi aşa numita „garanţie comercială”.
În garanţia comercială trebuie menţionat că drepturile consumatorului sunt stabilite de legea naţională aplicabilă vânzării şi să se arate în mod clar că aceste drepturi nu sunt afectate de garanţia comercială.
Garanţia comercială trebuie redactată într-un limbaj simplu şi clar şi trebuie să conţină cel puţin elementele de identificare a produsului, perioada de garanţie, obligaţiile comerciantului – service, reparare, înlocuire –, numele şi adresa comerciantului şi ale unităţii service.
Plăţi – TVA
Important! Cereţi şi păstraţi întotdeauna chitanţa ( bonul )
· Comercianţii sunt obligaţi să afişeze preţurile produselor, la loc vizibil.
· Nivelul TVA în Grecia este de 21%. Numai anumite categorii de produse au TVA 10% .
· Consumatorii pot plăti numerar sau prin card de credit. În acest ultim caz, comerciantul vă poate cere buletinul , ca mijloc de precauţie, împotriva falsificatorilor de card-uri. Totuşi, această măsură nu este obligatorie. Păstraţi cardul de credit într-un loc sigur. Informaţi imediat banca, în cazul in care aţi pierdut sau vi s-a furat cardul.
Modalităţi de plată
Cele mai comune modalităţi de plată în Grecia sunt în numerar, card de credit şi de debit. Bancomatele se găsesc la sediile băncilor, aeroporturi sau centre comerciale. Se pot găsi bancomate şi în oraşele sau centrele turistice
Solduri
Există două perioade pentru vânzările de soldare, care în Grecia nu sunt restricţionate. Perioadele sunt stabilite de comerciant în cadrul următoarelor perioade: sfârşitul iernii şi sfârşitul verii.
Orare de funcţionare
Orar Hypermarket-uri şi Mall-uri:
Luni – Vineri: 09.00 – 21.00
Sâmbătă: 09.00 – 20.00
Duminica: închis
Orar bănci:
Luni – Miercuri: 08.00 – 14.30
Vineri: 08.00 – 14.00
Sâmbătă şi Duminică: închis
Orar Oficii Poştale:
Luni –Vineri: 07.30 – 14.00
Adrese
Dacă întâmpinaţi probleme în timpul vacanţei dumneavoastră sau aveţi nevoie de asistenţă gratuită pentru soluţionarea disputelor transfrontaliere puteţi contacta:
Centrul European al Consumatorilor Grecia
c/o Hellenic Ministry of Economy, Competitiveness and Shipping
Kaniggos Square
GR – 10 181 Athens
Tel: +30/210 3847253
Fax: +30/210 3847106
infoecc@efpolis.gr
www.eccefpolis.gr
sau
Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania
Bd. N. Bălcescu 32-34, Etaj 4, Ap. 16, Sector 1
Bucureşti
Tel. 0040 21 3157149
Fax. 0040 21 3110242
Email: office@eccromania.ro
Web: www.eccromania.ro
Orar – de Luni până Vineri de la 9.00 am până la 5.00 pm.
Brosura poate fi gasita pe site-ul www.eccromania.ro
{mosloadposition user9}