a Companiilor din Romania
Autorii portalului ResponsabilitateSociala.ro au publicat rezultatele primei cercetari despre perceptia bloggerilor asupra Responsabilitatii Sociale a Companiilor din Romania. Cercetarea a constat intr-o invitatie publica adresata bloggerilor, de a publica un articol in care sa raspunda la trei intrebari, despre: care au fost, in opinia lor, cele mai responsabile 3 companii in 2007; ce i-a nemultumit la cum au inteles companiile sa demonstreze ca sunt responsabile si ce se asteapta de la acestea in 2008.
La invitatie au raspuns 54 de bloggeri. Link-urile catre raspunsurile lor pot fi gasite la adresa de internet: www.responsabilitatesociala.ro/bilant-2007. Cele mai responsabile companii in 2007, in perceptia bloggerilor
In privinta companiilor care au fost percepute ca responsabile in 2007, cele mai des nominalizate au fost: Petrom (mentionata de 45% dintre respondenti), Vodafone Romania (36%), Orange Romania (25%), Coca-Cola (16%) si Cosmote (16%).
Performanta Petrom este interesanta cu atat mai mult cu cat compania a inceput relativ recent sa comunice intens despre responsabilitatea sa sociala. Astfel, Petrom a reusit, pe parcursul unui singur an, sa ajunga de la o perceptie nu foarte favorabila, la una puternic asociata cu responsabilitatea sociala, devansand companii cu o istorie de lunga durata in acest domeniu.
De asemenea este interesant ca trei branduri din telefonia mobila se gasesc in topul primelor cinci mentionari. Pe langa Vodafone si Orange, branduri care au fost intotdeauna in topul perceptiei despre CSR, in raspunsurile bloggerilor apare acum si Cosmote, acest lucru datorandu-se probabil tot notorietatii campaniilor din ultimul an. Nu ultimul rand, este interesant ca se mentin in topul preferintelor branduri precum Orange sau Coca-Cola, care desi nu au derulat campanii spectaculoase in 2007, au o istorie de lunga durata referitoare la CSR.
Putem trage deci doua concluzii. Pe de o parte – in Romania campaniile de comunicare pe teme de responsabilitate sociala sunt inca rare; de aceea este usor sa influentezi perceptia despre o companie, prin intermediul lor, mai ales atunci cand e vorba de un public tinta activ, format din lideri de opinie. Pe de alta parte, companiile care pastreaza in timp consistenta strategiei lor de responsabilitate sociala au de castigat pe termen lung. Aceasta a doua concluzie este demonstrata si de analiza celorlalte raspunsuri ale cercetarii.
Ce nemultumiri au bloggerii referitor la cum au inteles companiile sa demonstreze ca sunt responsabile social, in 2007
In ciuda faptului ca bloggerii au mentionat la prima intrebare branduri care au avut in 2007 campanii de CSR cu vizibilitate mare, tot ei au afirmat, de multe ori, ca le lipsesc informatiile solide despre cat de responsabile au fost cu adevarat aceste firme.
Ei le-au reprosat companiilor in primul rand ca nu au o strategie de CSR pe termen lung (nemultumire mentionata de 38% din respondenti). Acest lucru inseamna atat o lipsa de continuitate in derularea programelor cat si o lipsa de coerenta in alegerea domeniilor de implicare.
O alta nemultumire des intalnita a fost impresia ca pentru companiile care au derulat programe de CSR in 2007 a contat mai putin rezolvarea unor nevoi sociale si mai mult atingerea unor obiective de marketing sau PR (nemultumire mentionata de 34% din respondenti).
Concluzia care se poate trage de aici este ca derularea in mass-media a unor campanii “zgomotoase” nu poate fi o solutie pe termen lung pentru consolidarea unor perceptii pozitive asupra responsabilitatii unui brand.
Ce asteapta bloggerii de la companii, in 2008
In primul rand, bloggerii vor sa vada mai multe programe de CSR in 2008 fata de 2007 (asteptare mentionata de 43% dintre respondenti).
In privinta domeniilor in care ei si-ar dori sa vada o implicare mai mare din partea companiilor, cele mai des mentionate au fost: educatia, protectia mediului, sanatatea, cultura, situatia copiilor defavorizati sau a batranilor. Desi apreciaza si gesturile filantropice, care vin in sprijinul unor categorii defavorizate, bloggerii ar aprecia mai mult companiile care s-ar implica in domenii active, care reprezinta o proiectie pe termen lung (cum e educatia sau protectia mediului). Aceasta preferinta e probabil sa se datoreze si profilului respondentilor, care sunt persoane active profesional si social, iar majoritatea sunt tineri.
O alta asteptare importanta a bloggerilor este sa vada mai multe companii implicate in programe de CSR, decat cele care au facut-o pana acum (asteptare mentionata de 23% dintre respondenti).
Nu in ultimul rand, bloggeri asteapta de la companii sa isi implice mai mult publicurile interesate (stakeholder-ii) in realizarea strategiei sau a programelor de CSR (asteptare mentionata de 15% dintre respondenti). In opinia bloggerilor, aceste programe ar trebui realizate cu o implicare mai mare din partea ONG-urilor, a autoritatilor publice, a angajatilor, a clientilor sau chiar a blogosferei.
Mai multe informatii despre rezultatele cercetarii si link-urile catre toate raspunsurile bloggerilor pot fi gasite pe internet, la adresa: www.responsabilitatesociala.ro/bilant-2007.
{mosloadposition user10}