Un manager cu experiență știe că succesul unei echipe stă în contracararea a două provocări distincte: atragerea resursei umane de calitate și retenția acesteia, pe termen cât mai lung. Dincolo de pachetul salarial competitiv, atât debutanții, cât și profesioniștii caută ceva mai mult de la locul lor de muncă. Mai informați ca niciodată și conectați la realitățile de peste graniță, angajații simt că mediul de lucru este mai mult decât o simplă sursă de bani. În rândurile de mai jos, facem o trecere în revistă a stimulilor care contribuie la fidelitatea pe care companiile o doresc de la angajații lor.
- Care sunt cele mai dorite beneficii extrasalariale
- Prin ce beneficii construim reziliența echipei
- Cum transformăm cultura organizațională în beneficiu
Care sunt cele mai dorite beneficii extrasalariale
Un business sustenabil, pe termen lung, nu poate fi imaginat fără o forță de muncă motivată. Recompensarea angajaților merge dincolo de noțiunea de remunerație, iar beneficiile extrasalariale, prin care angajatul să-și poată achita prânzul, să achite mai ușor produsele nealimentare sau chiar serviciile culturale reprezintă doar una dintre ideile ce pot fi puse în practică. Asigurarea medicală privată este un sprijin important, pe care angajatul îl va resimți ca pe o materializare concretă a misiunii și viziunii asumate de compania în care activează.
Preocuparea pentru starea de bine a angajatului, însă, este un beneficiu extrasalarial ce se poate manifesta suplimentar. Rezervele de energie și de talent ale angajaților valoroși nu sunt infinite, iar tichetele de vacanță reprezintă un bun stimulent pentru impulsionarea acestora, pe termen lung, fără vreun efort financiar necesar. De asemenea, sprijinirea angajaților este importantă, în demersul de a-și păstra echilibrul, mai ales în contextul actual.
Avem nevoie de mai multă flexibilitate ca oricând, iar acest lucru reprezintă o variabilă importantă în lupta cu amenințarea reprezentată de fenomenul burnout. Programul variabil, în funcție de urgențele personale ale unora dintre angajați, precum și modul de lucru hibrid, sunt dovezi că angajatorului îi pasă. Mai mult, consilierea psihologică, convențională sau online nu trebuie privită ca pe o inovație, ci, pur și simplu, ca pe o cale simplă de a construi reziliență, la nivel personal.
Prin ce beneficii construim reziliența echipei
Mediul de lucru joacă un rol important în construirea sentimentului de apartenență la un colectiv. Pentru ca fiecare dintre angajați să își asume misiunea comună, este nevoie de încredere, fără de care întoarcerea la birou nu este posibilă. Din fericire, inventivitatea joacă un rol important la acest capitol. Șansa de care toți cei care activează în domeniul financiar, în programare, în telecomunicații sau în industriile creative se pot bucura constă în creșterea gradului de imunizare al clădirilor.
IMMUNE Building Standard™, o certificare pentru clădiri ce propune un set coerent de măsuri de prevenție, țintite către proprietarii clădirilor de birouri, conține peste 135 de recomandări ce pot fi considerate veritabile beneficii pentru salariati. Antreprenorul Liviu Tudor a colaborat cu o cu o echipă de medici, arhitecți și experți pentru dezvoltarea acestui standard ce poate fi implementat de către orice proprietar de clădire publică. Măsurile din IMMUNE Building Standard™ vizează utilizarea unei clădiri zi de zi, în condiții de siguranță sporită. Printre măsurile și facilitățile oferite rezidenților din parcurile de birouri se numără echipamentele de purificare a aerului, camerele de carantină, spațiile de depozitare destinate materialelor de protecție sanitară, accesul fără contact fizic în diferite încăperi sau vopseaua cu proprietăți antibacteriene.
Realizat după conceptul Healthy by Design®, un sistem ce pune la dispoziție o rețea de dispozitive, tehnologii și sisteme specializate, precum și personal dedicat și facilități adaptate, IMMUNE Building Standard™ are mai multe scopuri. În primul rând, se are în vedere crearea unor spații sănătoase de natură să încurajeze productivitatea. În al doilea rând, se urmărește obținerea unui grad sporit de siguranță, pentru activitățile zilnice ale angajaților. Apoi, ca obiectiv pe termen lung, se caută obținerea unui echilibru, indiferent de natura provocărilor sanitare ce ne ies în cale. Astfel, clădirea este desemnată ca Strong, Powerful sau Resilient, potrivit unei clasificări ce se actualizează permanent.
În perspectiva unui viitor imediat, în care companiile vizează întoarcerea la birou, cu etapa intermediară a sistemului hibrid, transformarea birourilor are rolul de a le da o nouă identitate. Spațiile de lucru trebuie transformate în hub-uri de colaborare și conectare cu profesioniștii și cu echipele, printr-o paletă bogată de funcții. Astfel, biroul pune la dispoziția angajaților, concomitent, spații de tip open space, private, bibliotecă, săli de ședințe, spații de meeting și u de lucru în echipă, precum și zone interioare și exterioare recreaționale.
Cum transformăm cultura organizațională în beneficiu
Talentul este nativ, dar performanța nu se manifestă ca o simplă întâmplare. Este important ca angajații să aibă ca inspirație o filosofie coerentă, căreia să i se subjuge toate demersurile departamentului, respectiv ale companiei. Cu o privire clară asupra scopului principal, de termen lung, precum și cu atenție la indicatorii de performanță, țintele mai mici sunt mai ușor de atins. Pe lângă motivație, un angajat valoros va prețui oportunitățile de a-și afirma potențialul, fără a lua în calcul ofertele venite din partea competiției.
Cum ajungem la o concluzie rapidă și pertinentă, cu privire la nivelul de competență al unui angajat ce pare să promită mai mult? Punerea la punct a unui audit financiar, a unei strategii de resurse umane, vânzări sau a unei campanii de marketing, individual sau în echipă, poate scoate la iveală calitățile de bun coordonator. Capacitatea de a lucra firesc alături de colegi, însă, poate arăta timpuriu calitățile unui lider înnăscut, nu doar pe cele ale unui bun coordonator. Cu cât mai firesc vor fi implicați angajații în procesele de decizie, char și la nivel consultativ, cu atât mai mică va fi tentația micromanagementului și cu atât mai ușor se va putea atinge o autonomie la nivelul fiecăruia dintre departamente.
Paleta de beneficii din care poate alege un manager cu viziune și cu spirit empatic este largă. Cât timp demersurile urmează o perspectivă centrată pe individ, succesul echipelor și al organizației este garantat.
Credit foto: Shutterstock via Genesis Property