In ultimii ani, cei mai bogati oameni de afaceri din Romania si-au luat alaturi in managementul companiilor pe fiii sau pe fiicele lor. A inceput astfel sa se contureze prima generatie de mostenitori implicati in afacerile crescute in Romania din 1990 incoace, scrie BUSINESS Magazin in aceasta saptamana.
BUSINESS Magazin a identificat si o serie de caracteristici pe care le au copiii miliardarilor romani care au preluat business-ul de la parintii lor: multi juniori au studiat in strainatate, au idei diferite de ale parintilor, iar multi altii sunt tinere femei, ceea ce va pune o alta amprenta asupra afacerilor.
Intrarea copiilor in businessul de familie s-a facut insa treptat. Nimeni nu poate spune exact, de exemplu, cand a inceput Ion Alexandru Tiriac, cel mai mare dintre copiii lui Ion Tiriac, sa se implice in afacerea familiei, acum cel mai mare holding cu activitati in Romania. “De vreo patru ani, Ion Ion pune mana (se ocupa de afaceri – n.red.) si chiar o face bine. Afaceri insa a trebuit sa invete de cand era mic si ii era clar ca nu o sa muncesc la nesfarsit singur. Iar acum el e in charge”, declara Ion Tiriac pentru BUSINESS Magazin.
Familia Adamescu, care a fondat Unirea Shopping Center si Astra Asigurari si recent actionara majoritara la Flamingo, a predat conducerea consiliului de administratie fiului Alexander Adamescu, de doar 31 de ani. Numirea lui Alexander marcheaza intrarea unei noi generatii la conducerea marilor afaceri din Romania, scrie BUSINESS Magazin.
In Romania, copiii oamenilor de afaceri intra in business de obicei in jurul varstei de 25 de ani, aproximativ imediat dupa terminarea studiilor. Este si cazul Ioanei Radu von Saucken (24 de ani), fiica cea mai mare a omului de afaceri Octavian Radu, care a preluat din 2006 Ara Toys, companie din grupul RTC care se ocupa cu distributia de jucarii. Ioana a facut facultatea de economie si management la Milano, iar dupa absolvirea facultatii s-a mutat in Germania, la München, cu planuri mari de a intra in domeniul consultantei de business, planuri care insa nu s-au concretizat. Dupa patru luni de incercari, Octavian Radu a decis sa o implice pe Ioana in activitatea distributiei de jucarii, odata cu targul de profil de la Nurnberg. “Dupa targ, tata mi-a propus sa preiau Ara Toys. Mi-a spus ca are o firma care e pe minus si pe care voia sa o inchida, dar avand in vedere ca n-am ce sa stric mai rau, ma pune la incercare”, spune Ioana. O saptamana mai tarziu si la 21 de ani proaspat impliniti, Ioana a preluat fraiele Ara Toys, o firma ce mergea pe pierdere de ceva vreme, cu un rulaj de 600.000 de euro.
Este un moment de tranzitie – dupa cum spun pentru BUSINESS Magazin atat specialistii din resurse umane, cat si oamenii de afaceri. Prima generatie de copii ai acestor oameni de afaceri a terminat deja scoala, in general la facultati renumite din strainatate, si s-a intors acasa sa se implice in afaceri. Radu Furnica, presedintele Leadership Development Solutions, se intreaba daca este corect ca acestor tineri sa li se puna pe umeri o asemenea responsabilitate. “Nu prea este corect nici pentru ei, nici pentru afacere, pentru ca transformarea este un proces care necesita un grad ridicat de expertiza si pentru un tanar acest lucru este, pur si simplu, prea mult.” Pe de alta parte, Radu Furnica este de parere ca suflul pe care aceasta generatie il aduce – atat gratie studiului la universitati bune, cat si schimbarii mentalitatilor – ar putea schimba unele lucruri in bine: “Sansa noii generatii este aceea de a transforma organizatia intr-una noua, moderna, ceea ce este obligatoriu pentru economia din zilele noastre. Faptul ca au avut modele in familie, ca au studiat in afara si au vazut cum se fac afacerile acolo poate fi un mare avantaj”.
Materialul complet despre business-urile care au fost transferate catre mostenitorii miliardarilor romani, in revista BUSINESS Magazin din aceasta saptamana. Va rog sa gasiti atasata cea mai noua coperta a revistei.
{mosloadposition user10}