Comerțul electronic cunoaște o creștere spectaculoasă de la an la an, iar acest lucru impune o atenție sporită din partea antreprenorilor nu doar asupra serviciilor de livrare, cât și a protejării mărfurilor pe parcursul transportului de la depozit la destinația finală – clientul.
Iar dacă asta nu reprezenta o problemă în sine, să nu uităm de diversitatea produselor comercializate online. Articolele fragile, electronicele scumpe, produsele din ceramică, sticlă sau artizanat au nevoie de un nivel ridicat de protecție, ceea ce îi obligă pe antreprenori să își adapteze strategiile de ambalare. Iar acestea sunt motive suficiente pentru care hârtia de umplutură a câștigat atât de multă popularitate.
Sursa foto: Freepik
Hârtia de umplutură face mai mult decât să umple spațiile libere din colete; servește și ca o ”barieră” suplimentară care absoarbe șocurile mecanice și asigură stabilitatea produselor în timpul transportului. Astfel, articolele rămân fixe în ambalaj, iar riscul ca acestea să fie deteriorate este redus considerabil.
Deși s-a găsit soluția, să nu uităm de cantitatea necesară pentru fiecare colet în parte. În funcție de dimensiunea produsului, fragilitatea acestuia, greutatea, dar și tipul de cutie utilizat, cantitatea de hârtie de umplutură variază destul de mult.
Criterii de luat în considerare în stabilirea cantității de hârtie de umplutură
Cantitatea de hârtie de umplutură necesară ambalării unui colet se stabilește în funcție de:
Fragilitatea produsului
Articolele casante (precum vasele de sticlă, porțelanu)l sau electronicele au nevoie de o protecție suplimentară în drumul spre client pentru a preveni deteriorările. Pentru aceste produse este necesară o cantitate mai mare de hârtie de umplutură, care să absoarbă șocurile și să prevină orice mișcare bruscă în interiorul cutiei.
De asemenea, pentru articolele fragile hârtia de umplutură poate fi completată cu folie cu bule de aer sau protecții din spumă pentru a le oferi un strat mai bun de amortizare. În astfel de cazuri, cantitatea de hârtie de umplutură nu este doar o chestiune de volum, ci și de distribuție uniformă în jurul produsului.
Dimensiunea și forma produsului
Unul dintre cei mai importanți factori care influențează cantitatea de hârtie de umplutură necesară într-un colet este dimensiunea și forma produsului. Aceste două variabile joacă un rol crucial în determinarea spațiilor libere din ambalaj și în stabilirea nivelului de protecție necesar pentru integritatea bunurilor pe parcursul transportului.
Produsele de dimensiuni mai mari și cu forme regulate (cărțile, cutiile de pantofi sau electrocasnicele mici) se împachetează în cutii de transport standard. În astfel de cazuri, cantitatea de hârtie de umplutură necesară este mai redusă, fiind suficientă acoperirea marginilor laterale sau protejarea colțurilor pentru a preveni contactul direct cu pereții cutiei.
Produsele cu forme neregulate (obiectele decorative, piesele de mobilier de mici dimensiuni sau articolele confecționate manual) înseamnă o provocare mult mai mare în ceea ce privește ambalarea. Aceste produse lasă mai multe spații libere în cutie, dar creează și goluri care trebuie umplute pentru a preveni balansarea obiectului în timpul transportului. De aceea comandă acum hârtie de umplutură în cantități mai mari, ce va fi introdusă în toate spațiile goale din ambalaj. Hârtia trebuie să fie distribuită uniform în jurul produsului, astfel încât să se formeze un strat care să absoarbă orice șocuri mecanice.
În cazul articolele cu numeroase componente sau piese detașabile, ambalarea este și mai complicată. Fiecare componentă trebuie protejată individual, iar hârtia de umplutură trebuie să fie folosită atât pentru a stabiliza produsul principal, cât și pentru a împiedica mișcarea elementelor secundare.
Greutatea produsului
Greutatea produsului este un alt factor important în determinarea cantității de hârtie de umplutură. Produsele mai grele necesită, de obicei, o umplutură mai densă, care să poată susține greutatea și să prevină deplasarea acestuia în interiorul cutiei.
În cazul produselor ușoare (articolele textile sau accesoriile mici) cantitatea de hârtie de umplutură poate fi mai redusă, deoarece riscul de deteriorare este mai mic. Totuși, trebuie să se țină cont și de estetica ambalajului (chiar dacă nu este complet umplut poate da impresia de ambalare neglijentă).
Tipul de cutie folosit
Cutia reprezintă prima ”linie de apărare” împotriva șocurilor și impacturilor care pot apărea pe parcursul transportului unui colet. Un aspect cheie în alegerea tipului de cutie este materialul din care aceasta este fabricată. Cele mai obișnuite cutii sunt realizate din carton ondulat, un material robust și versatil, utilizat pentru protejarea unei game largi de produse. Cartonul ondulat este preferat pentru că absoarbe șocurile și vibrațiile și oferă o rezistență structurală care protejează produsul de eventualele lovituri sau presiuni externe.
Dar să nu uităm faptul că tipul de cutie trebuie ales și în funcție de dimensiunea produsului și greutatea acestuia. Când cutia este prea mare în raport cu produsul va rămâne un spațiu gol destul de mare, ceea ce implică folosirea unei cantități mari de hârtie de umplutură pentru a-l umple. Iar când cutia este prea mică nu va fi suficient spațiu pentru hârtia de umplutură din jurul produsului, iar asta îl va expune la lovituri.
O cutie subțire sau de calitate inferioară nu oferă protecția necesară pentru produsele mai grele sau mai fragile, chiar și când se folosește o cantitate mare de hârtie de umplutură. Acest lucru duce la deformarea cutiei în timpul manipulării sau al transportului și crește riscul de deteriorare a produsului din interior. Pe de altă parte, o cutie de calitate, chiar dacă este mai costisitoare, va reduce cantitatea de hârtie de umplutură necesară, datorită rezistenței sporite pe care o oferă.
Metoda de livrare
Inclusiv metoda de livrare aleasă influențează cantitatea de hârtie de umplutură necesară. Dacă livrarea se face prin curier rapid, coletul va fi manipulat mai puțin, deci expus unui număr mai mic de riscuri. Iar asta se traduce printr-o cantitate mai mică de hârtie de umplutură ce va fi folosită în ambalare. În cazul livrărilor internaționale sau a celor efectuate prin poștă sau autocar se recomandă folosirea unei cantități mai mari de hârtie de umplutură pentru o protecție cât mai bună.