Sumele refuzate la plata in sistemul bancar au insumat in primele cinci luni din acest an 3,05 miliarde lei, in scadere cu 28% fata de intervalul similar din 2013 cand au depasit 4,22 miliarde lei, conform datelor Bancii Nationale a Romaniei.
In acelasi interval a fost refuzata plata a 48.473 instrumente de debit, dintre care 2.675 cecuri, 102 cambii si 45.696 bilete la ordin. In primele 5 luni din 2013 au fost refuzate la plata 70.696 de instrumente de debit, dintre care 4.582 cecuri, 155 cambii si 65.959 bilete la ordin.
Situatia instrumentelor de plata de debit refuzate in perioada ianuarie-mai 2013/ ianuarie-mai 2014
Sursa: Banca Nationala a Romaniei
Scaderea cu 31,5% a numarului de instrumente refuzate, dar care se reflecta intr-o diminuare cu doar 28% a sumelor refuzate la plata, isi are explicatia in sumele mai mari refuzate la plata in acest an, in principal din lipsa totala a lichiditatilor pentru companiile respective – o tendinta care s-a accentuat incepand cu anul 2012 si a continuat pana astazi. Daca la inceputul crizei financiare, multe companii aveau probleme la incasarea unor facturi si in consecinta nu dispuneau partial de sume pentru a-si achita propriile obligatii, in ultimii ani observam o reducere a acestui fenomen, dar si o crestere a numarului de companii care fie isi declara insolventa, fie nu isi mai pot achita nici sumele catre furnizorii principali de materii prime si servicii. In primii ani de criza, companiile din domeniul constructiilor si serviciilor au fost printre cele mai afectate de scaderea cererii si implicit au avut probleme in achitarea sumelor catre furnizori. In anii urmatori, producatorii si firmele de retail nu si-au achitat instrumentele de plata, in timp ce firmele din constructii si servicii au avut si ele o rata ridicata de intrare in insolventa. Totusi, pentru anul 2014, scaderea numarului de incidente de plata indica o imbunatatire a conditiilor economice din Romania, precum si o diminuare in ultimul timp a incercarilor de frauda in relatiile comerciale. Daca aceasta tendinta va continua in lunile urmatoare, putem considera imbunatatirea conditiilor de afaceri ca fiind una structurala, nu doar conjuncturala, a subliniat Dragos Cabat, Managing Partner RisCo.
Incidentele majore inregistrate cu instrumentele de debit au totalizat 1,68 miliarde lei, fata de 2,71 miliarde lei in perioada ianuarie-mai 2013.
In ceea ce priveste gruparea pe judete a sumelor refuzate la plata pentru incidentele produse cu cecuri, cambii si bilete la ordin de catre titularii de cont persoane juridice, Ilfov, Covasna si Botosani sunt judetele in care s-au consemnat cele mai mici sume refuzate la plata respectiv 1,52 milioane lei, 3,75 milioane lei si 5,06 milioane lei.
La polul opus se situeaza judetele Timis, Braila si Bucuresti cu sume de incasat totalizand 217,71 milioane lei, 397,38 milioane lei si 905,61 milioane lei.
Nota: La Centrala Incidentelor de Plati nu se raporteaza informatii despre sediul social al titularului si in acest sens va rugam sa retineti ca gruparea pe judete a informatiilor s-a realizat in functie de sediul unitatii bancare ce a raportat incidentul de plata.
Potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei, 15.717 titulari de cont persoane juridice au generat incidente de plata in primele 5 luni din 2014, in scadere cu 29% fata de intervalul corespunzator din 2013. Dintre acestia, 10.590 sunt considerati ca reprezentand un risc pentru sistem, in timp ce 782 persoane se afla in interdictie bancara.
Situatia titularilor de cont persoane juridice care au generat incidente de plata in perioada ianuarie-mai 2014
Sursa: Banca Nationala a Romaniei
Existenta unor inscrisuri in Centrala Incidentelor de Plati poate fi evaluata ca un factor de risc important privind relatia comerciala cu acel partener. Cu cat incidentele sunt mai recente, cu atat riscul de neindeplinire a obligatiilor contractuale creste. Raportul care prezinta incidentele de plati aferente biletelor la ordin si cecurilor emise de o persoana juridica in ultimii 7 ani se afla in top 3 cele mai accesate informatii in cadrul www.RisCo.ro. Preocuparea companiilor pentru a verifica bonitatea si comportamentul clientilor lor este in crestere puternica si reflecta un management financiar mult mai atent si mai strict. Implementarea unor solutii automatizate privind aceste tipuri de verificari reprezinta o solutie eficienta si ieftina de reducere a pierderilor in relatiile comerciale cu partenerii de afaceri, a concluzionat Dragos Cabat.
{mosloadposition user9}