Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cartea este un moft

Mihaela Petrovan, general manager More Than Pub, organizator BookLand

Editurile au fost obisnuite de atatia ani cu un stil de business, cu anumite formate de targuri, cu anumite profiluri de cititori, cu un anumit stil de promovare al lansarilor editoriale. Insa, singura ‘constanta’ la ora actuala e schimbarea. Totul se modifica in jurul nostru: cumparatorii de carte, motivele pentru care acestia fac achizitii, preferintele lor, stilul de viata.

In intalnirile pe care le-am avut in ultimele doua luni cu varii edituri pe tema BookLand am constientizat situatia neplacuta in care se afla multe dintre ele… situatie pe care o intuiam si inainte de a demara acest proiect, doar ca nu ne asteptam sa fie chiar atat de grava. Si este regretabil pentru industria cartii. Insa trecutul, prezentul si viitorul acestei industrii se datoreaza numai editurilor.

Cartea se ‚bate’ cu multe tentatii sau necesitati contemporane la moda – cel mai mare ‚dusman’ este chiar telefonul mobil, care nu mai este un simplu facilitator de convorbiri, ci un mijloc de navigare pe Internet, cu multiple beneficii din punct de vedere informational. Intr-o tara cu doar ~22 de milioane de romani, avem 25 de milioane de abonati la serviciile de telefonie mobila. Cei (doar) 3 mari giganti se bat pe ~3 miliarde de euro, vanzandu-si produsele prin cele peste 52,000 magazine. Cati dintre acesti abonati au cumparat in ultimul an macar o carte? In domeniul cartii, peste 300 de edituri se bat pe o feliuta financiara de aproape zece mii de ori mai mica decat a telecomunicatiilor. As spune cu putina ironie ca dialogul bate monologul… dovada ca suntem niste animale sociale, dupa cum spunea Seneca… nu-i asa?

Cerneala tiparnitei a inceput de ceva vreme sa fie inlocuita cu „cerneala” electronica… iar amploarea acestui fenomen creste exponential de la un an la altul. Daca in lume s-au vandut putin peste 1 milion de echipamente tip ebook reader, sa nu uitam ca telefoane mobile au 4 miliarde oameni. Sigur, nu toate modelele ar permite (actualmente) citirea de carti electronice, dar perspectivele sunt mari si fata de proprietarii de PC-uri, estimati a fi 1 miliard. In curand, aplicatiile gratis deja dezvoltate pentru telefoane, ce le transforma in (phone)reader pentru carti electronice, vor atrage tot mai multi pasionati de citit. Francezii de la Smartnovel au lansat anul trecut primele carti ce pot fi citite pe telefonul mobil, la preturi ridicol de mici. Daca e sa fac o analogie, industria cartii se afla in acest moment in perioada de tranzitie prin care a trecut si industria muzicala nu demult. La fel ca si CD-urile, ultimii ani ne-au demonstrat ca vanzarile de carte printata nu merg tocmai stralucit, pe cand vanzarile de carte digitala au ajuns sa explodeze, pirateria fiind si ea pe masura.

Cei care trag sforile in industrie, printre care si Amazon, spera ca formatul electronic, mai ieftin de produs decat cel printat, va inlocui vanzarile clasice. Desi Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana la capitolul achizitii online (fata de Norvegia unde 71% din populatie face astfel de achizitii), in 2010, 3% dintre romani (600,000 persoane) au cumparat online de peste 1 milion de euro. Insa si mai interesant este faptul ca fata de 2009 numarul de tranzactii electronice a crescut cu 82%. Iar anul acesta estimarile arata asa: 1,2 milioane romani (6% din populatie) vor cumpara online, conform spuselor lui Dorin Boerescu, fondatorul celei mai mari platforme de marketing afiliat din tara, care reuneste 100 de magazine online.

Cred ca sunteti de acord cu mine cand spun ca viata a intrat pe un fagas online… si nu de ieri, de azi. In curand vom face aproape totul pe Internet, cu ajutorul PC-ului sau al telefonului mobil, dat fiind ca de la un an la altul cresterile sunt de peste 100%. E timpul sa acceptam cu totii realitatea si sa nu mai fim nostalgici. E timpul sa fim vizionari si sa facem un pas inainte, pana nu e prea tarziu. Editurile nu mai pot apela la aceleasi formate invechite de business sau de promovare. Nu isi mai pot baza stabilitatea sau cresterea afacerii pe aceiasi (tot mai putini) cititori loiali (de carte tiparita). Nu mai pot avea pretentia ca ei sa-si disloce din timpul lor liber, sa se deplaseze in locuri ce nu le sunt la indemana sau nu le ofera si alte facilitati suplimentare, ca intr-un amalgam pestrit sa identifice minunata carte, fara de care unii dintre noi inca mai cred ca nu se poate trai. Sa ne trezim la realitate: cartea nu mai este ‚obiectul’ pentru care sa faci sacrificii. De altfel, nici un produs la ora actuala nu intruneste calitatile necesare. Nu ne mai putem astepta sa punem cartea pe tejghea si sa avem pretentia ca oamenii sa alerge cu mic cu mare s-o cumpere. Cartea nu mai este demult o necesitate. E un moft. De ce? Atata vreme cat ea nu le-a fost bagata sub nas in fiecare zi de varii reclame la TV sau Radio, oamenii au ajuns sa considere un balsam de rufe mai necesar decat o carte, o tableta de ciocolata mai dezirabila decat o delectare intelectuala. Din pacate. Ne putem razvrati, ne putem supara, putem chiar si sa refuzam realitatea… insa nimic nu va schimba lumea in care traim si tendintele tehnologice. Iar miracole in afaceri nu se prea intampla. Doar crize economice.

Mihaela Petrovan este general manager si fondator al agentiei More Than Pub.
Mihaela a absolvit Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, Universitatea Bucuresti si are 10 ani de experienta in publicitate, vanzari si marketing, lucrand pentru companii si branduri precum Euromedia, Dr. Oetker, Elite Caffee, Robert Bosch, Initiative Media, Media Investment.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.