Carrefour, al doilea retailer alimentar ca mărime din punct de vedere al cifrei de afaceri din România și numărul unu în Europa, și-a actualizat politica pentru bunăstarea animalelor prin angajamentul său de a vinde 100% ouă de la găini care nu au fost crescute în cuști¹. Inițial, schimbarea politicii la nivel European nu a inclus România și Spania, dar în cele din urmă Carrefour a acceptat să elimine cuștile și în aceste țări.
Retailer-ul a lucrat cu organizațiile Animals International și Humane League, reprezentante ale “Open Wing Alliance”, coaliția globală a organizațiilor pentru protecția animalelor pentru a pune capăt creșterii găinilor outoare în cuști. Angajamentul Carrefour stabilește un precedent pentru a elimina utilizarea cuștilor pentru producția de ouă și se anticipează că va influența alți retaileri proeminenți să își actualizeze politicile pentru protecția animalelor în viitorul apropiat.
Retailerul francez este reprezentativ la nivel international, fiind al doilea cel mai mare din lume, cu magazine în 34 de țări din Europa, America, Asia și Africa. Carrefour este vizitată zilnic de 13 milioane de consumatori și deține 10.000 de magazine doar în Franța, Spania, italia, România, Polonia și Belgia care vor fi impactate de această actualizare a politicii. Mai precis, în România Grupul Carrefour numara 306 de magazine.
Angajamentul Carrefour de a elimina etapizat (până în anul 2025) cuștile din producția de ouă va avea un efect major în întreaga Europă. Noua politică va contribui la eliminarea unuia dintre cele mai mari abuzuri la care animalele de fermă sunt supuse. Marea majoritate a găinilor outoare nu au spațiu mai mult decât o coală de hartie A4 pe întreaga durată a vieții. Ele nu își pot nici măcar întinde aripile și sunt rănite și deformate tocmai pentru că nu primesc suficient spațiu pentru a crește și a se mișca. Deși Uniunea Europeană a interzis cuștile, industria a inventat și a legalizat cuștile “îmbunătățite” care înghesuie în continuare chiar și 13 animale pe metrul pătrat, suferința râmânând în continuare uriașă. În calitate de lider al industriei alimentare, angajamentul Carrefour este unul puternic pentru sectorul producției care arată că nu există un viitor pentru sistemele de creștere în cuști. Coaliția “Open Wing Alliance” a lucrat cu Carrefour pentru a-și revizui politica. ONG-urile s-au angajat într-un dialog productiv pentru a obține un angajament ferm care devine astăzi unul dintre primele care afectează România.
Consumatorii pot recunoaște cu ușurință la raft cum trăiesc găinile outoare deoarce ștampila de pe fiecare ou conține informații despre sistemele de creștere. Cerințele pentru etichetarea ouălor proaspete au fost introduse in Uniunea Europeană în anul 2004. Fiecare ou trebuie să aibă o ștampilă de la producator – astfel, consumatorii au libertatea de a alege și de a evita ouăle produse în cuști. Prima cifră a ștampilei de pe ou arată cum sunt ținute gainile:
0 = în aer liber și cu hrană certificate BIO (ecologică)
1 = în aer liber
2 = în hale la sol
3 = în cuști
“Decizia Carrefour de a elibera găinile outoare din cuști este un pas în direcția bună pentru animalele de fermă și indică preocuparea crescândă a consumatorilor pentru bunăstarea animalelor. Celelalte lanțuri de supermarket-uri nu mai au de ales și trebuie să urmeze imediat aceeași direcție”, a spus Gabriel Păun, Director UE al Animals International.
Un val de mari companii majore și-au anunțat în ultima perioadă de timp, ca urmare a campaniei coaliției “Open Wing Alliance”, planul etapizat de a elimina cuștile din producția de ouă. Printre companiile respective se numără și General Mills, Kellogg, Sodexo, Grupo Bimbo, InterContinental Hotels Group, Compass Group, Aldi Nord , PepsiCo, Mondelez International, Grupo Alsea și Carnival Cruises.
¹ Stopping the sale of Carrefour-brand eggs produced by caged hens in Europe: https://www.carrefour.com/current-news/stopping-the-sale-of-carrefour-brand-eggs-produced-by-caged-hens-in-europe?parent=1478.