Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Când te ai ca frații cu subordonații

Avantaje și dezavantaje atunci când îți tratezi angajații ca pe membrii familiei

“La noi în firmă suntem toți o mare familie.” Mai toate companiile se laudă astfel. Dar este într-adevăr sănătos pentru organizație să-ți tratezi angajații ca pe membrii familiei? Părerile specialiștilor sunt împărțite.

Pe de-o parte, firma câștigă un plus de implicare din partea angajaților, pe de altă parte măsurile nepopulare, inerente în viața unei companii, devin aproape imposibil de luat.

Un studiu Gallup arată că 68,5% din angajați nu se implică emoțional în bunul mers al companiei în care lucrează. Mai precis, ei îndeplinesc sarcinile de serviciu, dar nu petrec nicio secundă în plus pentru a veni cu idei și soluții noi.“Când angajații sunt tratați de manageri doar ca niște bunuri mobile ale companiei, de care se pot folosi și dispensa oricând, este firesc ca oamenii să nu-și dea interesul pentru binele organizației. Ei ajung ca niște roboți, își fac treaba – nimic în plus, nimic în minus față de ce li se cere -, și pleacă acasă. Compania câștigă disciplină, dar pierde implicare, ceea ce poate fi mult mai dăunător pe termen lung”, spune Cosmin Badea, specialist în resurse umane și trainer HPDI, firmă ce furnizează soluții de leadership și dezvoltare a resurselor umane, prin servicii de training, coaching și teambuilding.

Echipe sudate și omogene, angajați loiali

Tratarea angajaților ca pe membrii familiei aduce după sine câteva avantaje deloc de neglijat. În primul rând, comunicarea în interiorul companiei se îmbunătățește considerabil. “Când lucrează într-un mediu prietenos, când se simt apreciați și când știu că opiniile lor sunt ascultate, angajații devin mai deschiși, mai comunicativi și mai predispuși să-și folosească timpul în beneficiul companiei. Apoi, atunci cînd comunicarea e bună, conflictele apar mai rar și se rezolvă mai repede”, este de părerere specialistul HPDI.

Colegii care se simt bine împreună la locul de muncă au obiceiul de a-și petrece și timpul liber împreună. “Se formează, astfel, echipe sudate, omogene, care au și tendința de a deveni loiale companiei. Când oamenii petrec momente plăcute atât la serviciu, cât și în timpul liber, satisfacția lor crește și, odată cu ea, și mulțumirea față de angajator și locul de muncă”, completează Cosmin Badea.

Poate cel mai important avantaj al acestui mod de-a trata angajații este creșterea implicării lor în proiectele organizației. “Este o consecință firească a faptului că se simt apreciați. Când vede că angajatorul are grijă de el, că îl ascultă, că ține cont de părerile lui, angajatul va încerca să răspundă cu aceeași monedă. Atunci este mult mai probabil că va lucra mai bine, mai mult, că va veni cu idei noi și fără să aștepte neapărat o compensație în bani pentru efortul lui. O va face pentru companie, tocmai pentru că și compania face multe pentru el”, mai spune Badea.

“Prieteni” greu de concediat

“Dezavantaje? Desigur că sunt și dezavantaje atunci când îți tratezi angajații ca pe membrii familiei. În primul rând, nu toate familiile sunt funcționale. În al doilea rând, o familie în sensul propriu al cuvântului nu are misiunea de a aduce profit, așa cum o are o companie comercială, de exemplu”, susține specialistul HPDI.

Un manager are și sarcini neplăcute de îndeplinit, de exemplu să avertizeze, să sancționeze, iar uneori, în situații economice neprielnice, chiar să restructureze echipa. Astfel de misiuni devin extrem de dificile atunci când managerul are o relație de prietenie cu angajatul vizat. În plus, va veni un moment în care, din “gașca” lui de amici de la locul de muncă, va trebui să-l promoveze pe unul în dauna altora. “Este o situație imposibilă: toți cei care au ratat promovarea te vor urî, pentru că fiecare în parte era «sigur» de prietenia ta și niciunul «nu s-ar fi așteptat la așa ceva tocmai din partea ta»”, adaugă specialistul HPDI.

O altă problemă care poate apărea într-un mediu prea familiar ar fi un eventual exces al libertății de exprimare. “Într-o atmosferă destinsă, oamenii au tendința de a se exprima mai relaxat, mai direct, cu mai puțină grijă în alegerea cuvintelor. Într-adevăr, mulți apreciază o astfel de libertate, dar sunt destui care nu sunt obișnuiți să li se vorbească fără menajamente, drept urmare se pot simți lezați de o abordare prea directă, lipsită de acea «politically correctness». Una e să ți se spună «Proiectul tău nu-i rău, dar mai trebuie îmbunătățit pe ici, pe colo» și alta e să ți se spună «Ai dat-o-n bară de data asta, proiectul tău e varză de la un cap la altul»”, precizează Cosmin Badea.

Și, în final, avem libertatea de inițiativă, care vine și cu avantaje, dar și cu dezavantaje. “Într-un mediu familiar, angajații au, de regulă, mai multă libertate de inițiativă. Un angajat poate lua pe cont propriu un proiect și să-l ducă cu succes la bun sfârșit. Acesta este cazul ideal. Problema apare atunci când proiectul eșuează – de vină este exclusiv angajatul, dar de suferit suferă toată compania”, explică specialistul HPDI.

By Liliana K

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.