• 14% dintre copii contribuie cu idei la dezvoltarea comunității în 2016 față de 3.5% în 2014
• Proiectele World Vision au susținut o creștere de 4 ori mai mare față de 2014 a implicării copiilor în dezvoltarea comunității
Aproape 40% din copiii din mediul rural participă la activități de dezvoltare a comunității, iar aproximativ 14% dintre ei contribuie cu idei originale, care duc la schimbări importante, arată rezultatele preliminare ale raportului Bunăstarea Copilului 2016, realizat de World Vision România și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca pe baza cercetării efectuate în 2.205 gospodării din mediul rural din judeţele Cluj, Dolj, Ialomiţa, Iaşi şi Vaslui în perioada Ianuarie – Martie, 2016.
Conform Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, participarea copilului este unul dintre cele mai dificil de implementat drepturi la nivel global. În ciuda eforturilor și progreselor din ultimii ani, dreptul copilului de a fi auzit este încă nerealizat.
„Adesea ne gândim la copii ca fiind viitorul unei națiuni. Dar ei sunt în egală măsură prezentul, pentru că astăzi în România copiii reprezintă 17% din populație. De aceea WVR ia foarte în serios dreptul copiilor de a fi ascultați și de a contribui la dezvoltarea comunității lor. Iar ideile și inițiativele lor sunt foarte valoroase. Avem o generație de copii remarcabili și depinde doar de noi să-i implicăm, să-i ajutăm să-și crească rădăcini în țara lor, pentru a putea să-și vadă viitorul aici, în România”, a declarat Daniela Buzducea, director executiv al Fundaţiei World Vision România.
Raportul Bunăstarea Copilului, care este realizat periodic, la o distanță de doi ani, arată o creștere semnificativă a implicării copiilor în comunitățile WVR în 2016, comparativ cu 2014.
În 2016, 14% dintre părinți declară că unul sau mai mulți copii din gospodărie au avut idei de activități pe care le-au propus comunității, comparativ cu doar 3,5% în 2014. În plus, 67% dintre părinți au declarat, în 2016, că ideile copiilor au fost ascultate, comparativ cu 2,7% în 2014.
„Consiliul Consultativ al Copiilor înființat la inițiativa noastră reprezintă acum 40.000 de copii din cinci județe. Acești copii se implică pentru a-i ajuta pe ceilalți și a schimba fața comunității: devin meditatori pentru cei mai mici, determină autoritățile să modernizeze școli, iar acestea sunt doar câteva exemple. În continuare, ne dorim ca vocea copiilor să devină din ce în ce mai puternică”, a adăugat Daniela Buzducea.
Atunci când este auzită şi ascultată, vocea copiilor se poate concretiza în decizii care să răspundă în primul rând nevoilor lor, dar şi celor de dezvoltare a comunității. Astfel, copiii din comuna Baciu, județul Cluj, au convins autoritățile să construiască o sală de sport:
„Dacă noi avem teren de sport este pentru că World Vision a organizat o întâlnire la primărie, unde tinerii au cerut sală de sport. Aceasta s-a realizat“, a declarat directorul unei Școli Generale din județul Cluj.
Majoritatea copiilor participanți la focus grupurile realizate în timpul cercetărilor pentru raportul Bunăstarea Copilului afirmă că, la nivelul școlilor, ei sunt cei care au luat decizia de înființare a Consiliilor Elevilor. Acest organism le stimulează dorinţa de a găsi soluţii la anumite probleme din comunitate şi le facilitează relaţia cu factorii de decizie pentru punerea în aplicare a soluțiilor.
„Când Consiliul face un proiect – și ceilalți copii se implică mai mult. Consiliul este motorul și îi antrenează și pe ceilalți“, spune un participant din Olanu. Totuși, explicând modul în care se desfășoară întâlnirile Consiliului elevilor, copiii au evidențiat rolul jucat de coordonarea primită din partea unui cadru didactic sau din partea unui reprezentant al Fundației World Vision România, care le colectează ideile și le promovează la nivelul școlii şi al comunității.
Proactivitatea autorităților necesită îmbunătățiri
Conform aceluiași raport, 42,4% dintre tineri afirmă că, pe parcursul ultimului an, profesorii le-au solicitat opinia sau ideile în legătură cu activitățile organizate pentru copii. Doar 2,5% spun că li s-a cerut părerea din partea autorităților publice locale (primari sau consilieri).
„Odată, World Vision ne-a invitat să desenăm pe asfalt cum ne-am dori noi să fie comuna noastră. Mai târziu, au fost instalate becuri în parc, așa cum le desenaserăm noi“, povestește unul dintre copiii participanți la cercetare.
Autoritățile declară că, atunci când la nivelul comunității sunt realizate acțiuni în beneficiul comunității, nu consultă direct copiii, însă dorințele lor le sunt exprimate prin intermediul părinților sau al cadrelor didactice, copiii exprimându-se mai liber în cadrul familiei.
Totuși, 73% dintre tinerii cărora li s-a cerut opinia – fie din partea profesorilor, fie a autorităților, consideră că ideile pe care le-au comunicat au fost ascultate și puse în practică.
„Noi suntem întrebați. Dacă nu ne convine (părerea adulţilor – n.n.), ne contrazicem, dar până la urmă ajungem la consens. De exemplu, am solicitat ca în școală să avem în recreație muzică și știri la radio. Inițial, profesorii nu au fost de acord, dar în cele din urmă am găsit împreună melodiile și astfel am rezolvat“, spune unul dintre tinerii intervievați.
Fundaţia World Vision România contribuie la transformarea şi dezvoltarea comunităților din mediul rural, punând în centru bunăstarea copilului. Participarea copiilor la activităţile din comunitate este susținută constant prin proiecte precum „Meditații remediale de la egal la egal”, Consiliul Consultativ al Copiilor, sau prin grupurile de voluntari din cele cinci județe.
Despre Raportul Bunăstarea Copilului
Rezultatele prezentate în comunicat sunt preliminare și se referă la capitolul Participarea Copilului. Datele au fost colectate în perioada 1 februarie 2016 – 1 aprilie 2016, în 2.205 gospodării din comunitățile în care fundația World Vision România este prezentă.