proiectului aniversar „Radio Romania Muzical – 15”
Luna martie 2012 înseamnă pentru unicul post românesc de radio clasic, jazz & more – Radio România Muzical – sărbătorirea a 15 ani de la înfiinţare. Radio România Muzical a emis prima oară în 24 martie 1997.
Radio România Muzical a pregătit un proiect aniversar care se va derula în luna martie 2012, care debutează, chiar de la 1 martie, cu o nouă ediţie a campaniei „Ascultă 5 minute de muzică clasică”. Este a patra ediţie a acestei campanii care s-a derulat până în prezent în octombrie 2010, martie şi octombrie 2011.
Principiul acestei campanii este simplu: difuzarea a cinci minute de muzică clasică, zilnic, în cât mai multe spaţii neconvenţionale, altele decât sălile de concert, acolo unde afluxul de public/vizitatori este cât mai mare. După experienţa primelor ediţii, s-a putut constata interesul ridicat al publicului pentru această formă inedită de promovare a muzicii clasice, acea categorie de public care şi-ar dori să consume mai multă cultură, dar din varii motive, nu o poate face.
Practic, din 1 şi până în 31 martie va putea fi ascultată, zilnic, câte o lucrare celebră din repertoriul clasic, însoţită de un scurt anunţ referitor la proiect şi detalii despre lucrarea propusă spre audiţie. Partenerii proiectului sunt: două lanţuri naţionale de hipermarketuri, 3 mall-uri, un lanţ naţional de librării, un lanţ naţional de magazine de bricolaj, 6 muzee din Bucureşti şi din ţară şi va fi de asemenea reflectat pe LCD-urile din transportul public bucureştean.
De asemenea, zilnic (la orele 8 şi 18.30, de luni până vineri şi 9.45 şi 18.54, sâmbăta şi duminică) piesa zilei din campania „Ascultă 5 minute de muzică clasică” poate fi ascultată şi la Radio România Muzical.
Pe parcursul lunii mai 2012, campania „Ascultă 5 minute de muzică clasică” va ajunge şi în şcolile din Bucureşti şi din ţară, alături de un concurs adresat copiilor, cu tema: „Ce-mi spune muzica clasică”.
Mai multe informaţii despre această campanie pot fi accesate pe pagina www.romania-muzical.ro/5minute.
„Ascultă cinci minute de muzică clasică” este un proiect Radio România Muzical, iniţiat şi dezvoltat de Cristina Comandaşu, redactorul şef adjunct al postului.
Partenerii proiectului pentru ediţia martie 2012 sunt: Carrefour România, Cora, Băneasa Shopping City, Iulius Mall Iaşi, Iulius Mall Timişoara, Mr. Bricolage, Librăriile Humanitas, Muzeul Naţional Cotroceni, Muzeul Naţional Peleş, Castelul Bran, Muzeul Brukenthal din Sibiu, Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul Ţăranului Român.
„Pentru noi contează fiecare gest mărunt, pentru că viaţa însăşi este compusă din gesturi mărunte şi decizii care nu par importante, dar care apoi se va dovedi că au schimbat totul.
Un astfel de gest mărunt poate fi alegerea de a asculta (măcar) 5 minute de muzică clasică pe zi. Despre influenţa muzicii asupra intelectului şi afectivităţii umane s-a scris mult, despre importanţa muzicii culte în contextul culturii universale, de asemenea. Muzica unei civilizaţii nu este doar expresia divertismentului acelei epoci, ci sumum-ul tuturor cuceririlor acelei civilizaţii, de multe ori anticipând şi dezvoltările ulterioare.
Studiile arată de asemenea că muzica cultă are efecte directe asupra psihicului uman: este binecunoscut, de exemplu, efectul Mozart asupra copiilor care învăţă matematică sau asupra… vacilor care dau lapte.
Ne aflăm într-un timp când dezbaterile asupra mediului înconjurător sunt la ordinea zilei, şi este bine să fie aşa, pentru că tot pe acest pământ vor trăi şi copiii noştri. Ne aflăm însă într-un timp când devine acută preocuparea pentru plantarea unui copac şi în adâncul fiecărei fiinţe umane, pentru că sufletul şi conştiinţa sunt cu adevărate cele mai importante bogăţii pe care le putem lăsa urmaşilor noştri.
Radio România Muzical iniţiază aşadar un proiect ce-şi propune lupta împotriva poluării spiritului: a asculta cinci minute de muzică clasică pe zi poate fi un foarte eficient manifest împotriva tuturor lucrurilor criticate din societatea românească, un gest ce poate polariza toate forţele din piaţa culturală românească, un gest potrivit tuturor, îndreptat însă mai ales către copiii şi tinerii României.”