Piața muncii a fost tot mai dinamică în ultimii ani, iar preocuparea companiilor pentru calitatea angajaților a crescut, amplificată de presiunea bugetelor interne într-un context economic complicat. Astfel, angajatorii au devenit tot mai selectivi, mai ales că industrii cheie se confruntă cu un deficit major de specialiști, și au început să pună tot mai mult accent pe cunoștințele și competențele tehnice, atrăgând experți esențiali pentru dezvoltarea business-ului.
În timp ce cunoștințele și expertiza fac ca un angajat să fie considerat bun, experții în resurse umane indică o altă calitate fundamentală pentru angajații unei organizații: aceea de a se dovedi de încredere. Pe de o parte, încrederea vine din expertiză și atunci managerii simt că se pot baza pe angajatul respectiv că are cunoștințele necesare să își îndeplinească rolul, și, pe de altă parte, vine din trăsăturile de caracter și se bazează pe integritate și responsabilitate. Un angajat de încredere este recunoscut pentru îndeplinirea responsabilităților, respectarea termenelor limită și pentru rezultate bune în mod constant.
sursa foto
Aceste calități sunt, în opinia experților care studiază comportamentul în organizații, cele mai apreciate de către lideri, iar un echilibru între abilitățile tehnice și cele soft pot face un angajat să devină indispensabil.
Încrederea, un drum cu dublu sens în companii
Încrederea este un pilon de bază în orice companie. Angajatorii au nevoie de angajați pe care pot conta, iar aceștia au nevoie de un mediu de lucru care cultivă sentimentul de încredere și care promovează transparența, empatia și vulnerabilitatea. În plus, atunci când angajații au încredere în colegii și liderii lor, luarea deciziilor corecte, loialitatea și retenția sunt mai ușor obținute.
Odată cu răspândirea modului de lucru de la distanță, menținerea unui sentiment de încredere în cadrul echipelor a devenit o provocare. Interacțiunile fizice au fost înlocuite de ecrane, iar discuțiile relaxate au fost înlocuite de cele punctuale, tranzacționale. Pentru o mai bună coeziune a echipei și pentru păstrarea sentimentului de încredere în cadrul companiei, comunicarea deschisă este esențială.
În acest sens, modul de lucru hibrid, cu prezența la biroul ca o componentă esențială, e parte din soluția pentru a îmbunătăți contactul și colaborarea oamenilor din echipă. Astfel, recunoașterea meritelor colegilor, transparența conducerii și colaborarea devin posibile, acestea fiind elemente care stau la baza creșterii încrederii reciproce.
În plus, biroul trebuie să fie un mediu cu adevărat plăcut și conceput astfel încât să favorizeze colaborarea și menținerea încrederii în angajator. Angajații de astăzi nu caută doar un simplu loc de muncă, ci aspiră la un mediu de lucru care să le ofere o experiență completă și să le permită să îmbine activitatea profesională cu momentele recreative și de relaxare. Potrivit unui sondaj realizat de Genesis Property, compania fondată de antreprenorul român Liviu Tudor, din cei 1.247 de respondenți reprezentând mai multe generații la nivel național, aproape 60% dintre angajații Gen Z au așteptarea ca managerii să susțină în mod eficient atât dezvoltarea profesională, cât și personală a oamenilor din echipă. Un procent similar se regăsește și la cei care vor să lucreze cel puțin 3 zile de la birou în acest an, potrivit sondajului.
De altfel, aproape jumătate dintre angajații români care au răspuns la sondajul Genesis Property consideră că principala facilitate pe care ar trebui să o aibă biroul ideal este accesul la cele mai moderne tehnologii și instrumente. Alții preferă zonele destinate interacțiunii și colaborării cu colegii (36,5%), spațiile verzi și extinse în imediata apropiere a biroului (30%) sau spațiile pentru socializare la birou și în timpul liber (29%). Un campus cu multe facilități este considerat ideal de către angajații de toate vârstele pentru că oferă o varietate de opțiuni pentru a petrece timpul liber și a face față stresului cotidian. Aici, angajații ar avea acces la zone de relaxare, săli de sport și restaurante care să le permită să-și încarce bateriile și să se simtă inspirați. Aceste facilități le oferă angajaților un nou mod de a se raporta la viața de birou, păstrând un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală.