Calitatea livrării de către CNPR a trimiterilor poștale interne prioritare, evaluată de ANCOM
În contextul desemnării Companiei Naționale Poșta Română S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pentru perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2024, ANCOM supune consultării publice condițiile și procedura de evaluare a gradului de îndeplinire de către furnizorul de serviciu universal a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor poștale interne de corespondență din cea mai rapidă categorie standard.
Cerințe minime de calitate pentru serviciile poștale
Potrivit reglementărilor ANCOM, în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, CNPR are mai multe obligații, printre care și obligația de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor interne prioritare de corespondență din sfera serviciului universal, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), cu respectarea următoarelor cerințe minime de calitate:
a) 85% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces;
b) 97% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult patru zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces.
Evaluarea îndeplinirii cerințelor de calitate de către CNPR
Pentru evaluarea gradului de îndeplinire a acestor cerințe minime de calitate, CNPR va avea obligația de a realiza anual măsurătorile necesare pentru livrarea trimiterilor interne prioritare de corespondență, în greutate de până la 2 kg (inclusiv). CNPR nu va avea obligația de a realiza aceste măsurători pentru localitățile incluse în lista celor considerate ca aflate în cazuri excepționale sau situate în condiții geografice excepționale.
Evaluarea anuală a respectării acestor cerințe minime de calitate se va realiza de către CNPR prin încheierea unui contract cu un organism de monitorizare independent, privind efectuarea măsurătorilor de calitate. Măsurătorile se vor realiza pe baza rezultatelor celui mai recent fluxul real, determinat în conformitate cu prevederile Standardului SR EN 13850:2013. În plus, CNPR va avea obligația de a încheia contracte cu organisme independente de audit, atât pentru auditarea măsurătorilor de flux real, cât și pentru auditarea modului în care s-au derulat măsurătorile de calitate.
Pe baza rezultatelor măsurătorilor de calitate, CNPR va întocmi anual un raport detaliat pe care îl va transmite ANCOM spre aprobare, până la data de 15 mai a anului următor efectuării măsurătorilor, urmând să publice raportul pe propria pagină de internet în termen de 10 zile de la data aprobării.
Serviciul universal în domeniul serviciilor poștale
Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor incluse în sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.
Procesul de consultare publică
Proiectul de decizie privind stabilirea condițiilor și procedurii de evaluare a gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor de corespondență interne prioritare, impuse prin Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 1363/2019 privind desemnarea Companiei Naționale Poșta Română – S.A. ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale poate fi consultat aici. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observații și propuneri până la data de 29.06.2020, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Noua nr. 2, sector 3, București), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcțiilor regionale ale Autorității. Observațiile pot fi transmise și prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail, pe adresa consultare@ancom.org.ro.