“The Italian Espresso Experience” — Allegro con Brio
Pentru cea de-a optsprezecea editie a calendarului, Lavazza a ales o prezentare artistica noua, o sinteza perfecta intre fotografie si muzica: dialogul direct, care nu mai are nevoie de traducere.
Editia din 2010 a Calendarului Lavazza a fost prezentata presei internationale joi seara, la palatul istoric Madama, din Torino. Acest vesel si surprinzator calendar a fost realizat de catre influentul fotograf britanic Miles Aldridge, care a ales 7 imagini memorabile pentru a reprezenta cele 12 luni ale anului 2010. Ca intotdeauna, Agentia Armando Testa a dat directia artistica a campaniei.
Editia din 2010 a Calendarului Lavazza a fost prezentata presei internationale joi seara, la palatul istoric Madama, din Torino. Acest vesel si surprinzator calendar a fost realizat de catre influentul fotograf britanic Miles Aldridge, care a ales 7 imagini memorabile pentru a reprezenta cele 12 luni ale anului 2010. Ca intotdeauna, Agentia Armando Testa a dat directia artistica a campaniei.
Cea de-a optsprezecea editie a calendarului prezinta sase dintre cele mai faimoase modele din lume, insa pentru prima data in istoria calendarului Lavazza, vedeta este muzica italiana: ambasador international pentru talentul, optimismul si stilul de viata italian.
Pentru The Italian Espresso Experience 2010, Lavazza a ales combinatia perfecta dintre doua arte cu impact imediat: muzica si fotografia. Desi sunt multe si variate diferentele dintre cele doua, amandoua au calitatea de a transmite emotie in mod direct, nemediat.
Va’ Pensiero, Guarda Che Luna, ‘O Sole Mio, Con Te Partirò, Baciami Piccina si Nessun Dorma : sase cantece fara varsta, cunoscute in toata lumea. In ton cu fotografia colorata preferata de Aldridge, cu tuse abstracte si puternice, interperetarea data celor sase piese in calendarul Lavazza reflecta ceea ce criticii au denumit “stilul Futuretrò” al lui Aldridge. Culorile fluorescente se imbina pentru a da o stralucire futuristica imaginilor create de el, in timp ce subiectele captate aici sunt surprinzator de retro. Stilul inovator al lui Miles Aldridge este destinat sa isi puna amprenta pe scena aristica contemporana. Lavazza a ales inca o data sa-si exprime preferinta pentru inovatie, continuand sa gaseasca noi modalitati de a exploata relatia dintre tematica si imagine.
In fotografii, cantecele prind viata prin aparitiile unor top modele din lumea internationala a modei si din show bizz: Bianca Balti, Georgia Frost, Lydia Hearst, Daisy Lowe, Alexandra Tomlinson si Alek Alexeyeva.
Decorurile pentru cantecele clasice alese de fotograf impreuna cu Lavazza sunt create de Aldridge la Cinecittà, intr-o atmosfera teatrala, in care a imortalizat pe pelicula cele sase modele timp de o saptamana, in luna aprilie. Studiourile de film din Roma, locul in care s-au nascut cateva dintre cele mai bune filme create vreodata, au fost transformate intr-un peisaj imaginar, de vis.
Ca privitor, calendarul Lavazza 2010 te seduce imediat prin contrastul de culori creat de Aldridge si te atrage prin starea de spirit surprinzatoare, optimista pe care o induce fotograful. Ca si Lavazza espresso, culorile au o energie care inunda povestea din fiecare fotografie in parte – si fiecare cantec.
Fotografiile din calendar emana o atractie care devine si mai mare pe masura ce se descifreaza sensurile ascunse in ele. Impactul lor este direct si nemediat, menit sa produca o bucurie fara efort, apreciere fata de stilul inovator, indemnand la un dialog deschis, sincer.
“Pentru mine, acest proiect este in parte despre Fellini,” commenteaza Miles Aldridge pe platoul de filmare al Calendarului Lavazza si continua: “Am simtit povesti adevarate in spatele muzicii, al melodiilor, ariilor italiene: povesti despre izbanzile asupra necazurilor vietii, povesti despre reusite, povesti dulci-amarui de dragoste. Mi-am adus aminte de personajele si povestirile din filme precum La Strada si La Dolce Vita”.
Francesca Lavazza, Director Corporativ de Imagine Lavazza Group si un sensibil observator al scenei artistice internationale, comenteaza: “A doua oara in acest an Miles s-a dovedit a fi o alegere naturala, dupa ce ne-am decis asupra temei. Cautam un artist al carui stil si abordare ar putea scoate la iveala geniul muzicii italiene, latura ei vesela si pozitiva.”
Francesca a adaugat: Ca intotdeauna, nu ne-am facut griji in privinta nationalitatii fotografului, pentru ca arta, ca si cafeaua, vorbeste un limbaj universal. In ceea ce priveste arta fotografica, ea poate fi inteleasa de oricine atunci cand artistul este indeajuns de sensibil pentru a aborda pana si cel mai “frivol” subiect cu talent si profunzime” si a concluzionat: “Iubim cu totii extrem de mult subiectul acesta, „spiritul italian”, pentru ca acum, mai mult ca oricand, avem nevoie sa aducem in lumina cultura noastra. Muzica italiana este un element al ei care ne face importanti in intreaga lume.”
Astfel, nu intamplator, in acest an Lavazza si-a ales un partener extraordinar, care sustine conferintele de presa si petrecerile de lansare: Marco Castoldi, alias Morgan. Cu ceva timp in urma, Morgan a initiat programul de redescoperire a muzicii italiene, a imprimat un CD care astazi se dovedeste a fi un mare success. Dupa cum spune si el: “Cantecele italiene au facut Italia foarte bine cunoscuta in strainatate si ne-au exportat creativitatea. Chiar mari artisti internationali ca Elvis Presley – It’s Now Or Never (‘O Sole Mio) – au recunoscut forta muzicii italiene si au contribuit la notorietatea scenei muzicale italiene.”
Morgan a adaugat: “Am fost fericit sa lucrez la acest proiect pentru ca eu sustin Lavazza in decizia de a face ca mare parte din mostenirea muzicala a Italiei, cantece care inca mai sunt ascultate peste tot in lume, sa isi recastige locul in lume, si de a reda muzicii italiene vocea care i se cuvine pe scena internationala..”
An dupa an, calendarul Lavazza continua sa atraga un numar crescut de colectionari si fani care astepta cu nerabdare avanpremiera, ca sa isi poata adauga fotografiile si impresiile pe internet (chiar daca fotografiile de culise sunt afisate pe web de aproape o luna si dau o idee despre cum va arata noua editie).
In istoria sa de optsprezece ani, calendarul Lavazza a folosit diverse stiluri artistice. In editia din 2002, David LaChapelle a abordat culorile intr-un stil inovator, lansand acest calendar intr-o noua dimensiune artistica, cu un element solid de cercetare si inovatie.
Acum, aflat la cea de-a optsprezecea editie, Calendarul Lavazza a devenit un reper major pentru cei care iubesc fotografia de autor si continua sa reflecte stilul de viata italian, in variatele lui nuante si expresii.
Lavazza si arta fotografica
Cei mai buni fotografi din lume si-au folosit obiectivele pentru a surprinde si reda diverse aspecte legate de cafea. Placerea, culoarea si energia data de cea mai populara bautura din lume au fost filtrate prin mediul sofisticat si evocativ al fotografiei alb-negru in primele 9 editii ale Calendarului Lavazza, si tratate cu un stil energic, inovator, in urmatoarele edtii. Timp de optsprezece ani, Lavazza a colaborat cu cei mai renumiti fotografi din lume pentru interpretarea artistica a calendarului.
Ca muza, cafeaua a stimulat talentul creativ si forta exprimarii fotografilor care au avut dorinta interioara – si abilitatea, desigur – de a transforma ritualul zilnic al cafelei intr-un incredibil moment de liniste, placere si deliciu.
Editia produsa de Miles Aldridge se intentioneaza a fi urmatorul pas intr-un ciclu inceput de Helmut Newton si continuat cu Elliott Erwitt, David LaChapelle, Ellen Von Unwerth si Annie Leibovitz (fotograful pentru editia 2009); in mod cert, Lavazza devine un reper pentru fotografia de autor.
Calendarul Lavazza a devenit un eveniment asteptat cu nerabdare de fotografi entuziasti din toata lumea, care urmaresc traseul acestui eveniment in ultimii 18 ani.
1993-4 Helmut Newton 1995 Ellen Von Unwerth 1996 Ferdinando Scianna 1997 Albert Watson 1998 Marino Parisotto 1999 Magnum Photos 2000 Eliott Erwitt 2001 Martine Franck si Richard Kalvar |
2002 David LaChapelle 2003 Jean-Baptiste Mondino 2004 Thierry Le Gouès 2005 Erwin Olaf 2006 Ellen Von Unwerth 2007 Eugenio Recuenco 2008 Finlay MacKay 2009 Annie Leibovitz |
Pentru informatii:
www.lavazza.com
www.lavazza2010.com
MILES ALDRIDGE
“…pentru mine, acest proiect este in parte despre Fellini,” spune fotograful britanic Miles Aldridge, in studioul in care face fotografiile pentru Lavazza – studiourile de film Cinecittà din Roma. “Aceste arii italiene, si cantecele, le simt ca pe niste mici povestioare – povestiri despre infrangerea greutatilor vietii, sau povesti dulci-amarui de dragoste. Imi aduc aminte de lupta femeii din La Strada, si de multe episoade narative din La Dolce Vita.” Pentru Aldridge este important ca femeile protagoniste din imaginile lui sa fie eroine, pline de caracter. “Nu vreau doar sase frumuseti rapitoare. Vreau sase femei care sa fie mai mari ca viata, fiecare in felul ei”.
Fotograful londonez il considera pe marele maestru Italian “una din miile si un pic de influente” pe care le resimte. Pentru Aldridge, viata reala – “fie ca-mi parchez masina intr-un garaj din Soho, vopsit in rosu neon” sau “zaresc o femeie traversand strada, intr-o haina verde fluor, sunt lucruri care ma inspira la fel de mult ca portocaliul aprins al lui Francis Bacon, sau paleta de culori bonbon a Vrajitorului din Oz”.
Această deschidere – catre lumea din jur, ca si spre arta si cinematografie, creeaza un eclectism puternic. Dragostea pentru culori acide si suprafete sigilate ermetic – piele, plastic, panza – si insistenta lui pentru o finisare perfect lucioasa dau imaginilor sale o lucire futurista. Totusi, in subiectele lui – palide gospodine cu rujul sters, visand cu ochii deschisi in timp ce framanta un aluat, sau prietene imbracate in stilul anilor ’40 vizitand Parisul pentru prima oara – totul este minunat de retro. Stilul lui Aldridge poate fi denumit “futuretro”, ceea ce s-ar traduce: extrem de contemporan.
Aldridge este colaborator la Italian Vogue, lucrari ale sale aparand insa in multe alte editoriale, inclusiv in The New York Times si The New Yorker. Imaginile lui sunt puternic narative, schitate in prealabil, si infatiseaza deseori femei tulburate sau plictisite, in secret nesatisfacute de propria viata, intotdeauna de o frumusete halucinanta, palid fantomatica. Schitele sale preliminare au fost publicate recent de Karl Lagerfeld si Gerhard Steidl in 2009, intr-un volum intitulat Poze pentru Fotografi.
Aldridge este un fotograf conventional, in sensul ca nu a cedat tentatiilor erei digitale, preferand sa fotografieze in continuare pe pelicula. Desi este cunoscut ca un mare colorist, majoritatea realizarilor sale se datoreaza efectelor de culoare si lumina pe care le obtine in studio.
In secolul 21, Aldridge foloseste o gama de culori primare, mai degraba create de om decat naturale: galben acid, roz bubblegum, verde gazon Astro, si albastru inchis – nu albastru azur, nici albastrul frescelor, ci albastrul impenetrabil al uniformelor insotitoarelor de zbor sau cel al tricourilor nationalei italiene de fotbal. Filmele color timpurii au fost si ele o sursa de inspiratie pentru Aldridge: “imi place felul in care Tehnicolor a spart orice imagine in blocuri de culoare pura si a dat o nuanta de albastru luminos umbrelor.”
Lucrarile lui Aldridge se gasesc in colectiile permanente ale catorva muzee, inclusive la Centrul International de Fotografie din New York si in Galeria Nationala de Portrete din Londra. Anul acesta Aldridge a avut trei expozitii ca titular – La Galeriile Hamilton din Londra, Galeria Steven Kasher din New York si la Galeria Reflex din Amsterdam. Aldridge este casatorit, are patru copii si locuieste in Londra.
{mosloadposition user10}