Valoarea totală a pieței locale de digital ar putea ajunge la 65 de milioane de euro în 2012, ceea ce înseamnă o creştere cu 21% faţă de anul anterior, conform celei de-a doua ediții a studiului Digital FactBook realizat de agenţia HyperActive. În calculul acestei valori au fost luate în considerare investițiile media în digital și în mobile marketing și fee-urile și comisioanele plătite către agențiile de comunicare online.
„Cuvintele cheie și trendurile care vor marca 2012 sunt: video, mobile, social media și e-comerce. În ultimul an, rețelele sociale au înregistrat o creștere extraordinară a popularității și utilizării, pe măsură ce social media a devenit parte integrată din viața noastră și un mod de relaționare natural. Estimăm că în acest an bugetele de puiblicitate investite în Social Media vor crește cu circa 50%. Advertiserii vor utiliza social media mult mai strategic, ca instrument veridic de business și vor construi mesajul astfel încât să vorbească peste zgomotul mulțimii”, declară Alex Vişa, Managing Partner HyperActive.
Anul trecut, valoarea totală a pieţei locale de digital a crescut cu 30% față de anul 2010, până la 52-55 de milioane euro în 2011, conform Digital FactBook. Cheltuielile media, care includ investiţiile către furnizorii locali de media online, cele de pe piața de search (în special Google) și furnizorii media internaționali (Yahoo.com, Facebook), au ajuns la 34 de milioane de euro în 2011, ceea ce înseamnă o creștere cu 30% față de 2010. Potrivit Digital FactBook, fee-urile plătite agenţiilor de digital locale (includ serviciile de strategie, creaţie, design, producţie, social media, analytics) au crescut până la o valoare totală de 12-13 milioane euro, în timp ce investiţiile în mobile marketing au fost evaluate la 7 milioane de euro.
Telecomul, Industria Financiară și Industria Auto au fost anul trecut cei mai mari investitori în digital.
“Advertiserii trebuie să se uite acum mai mult la context şi să livreze consumatorilor experienţe integrate, integrat însemnând acum comunicare tradiţională plus mobile plus online. Iar Digitalul, ca să funcţioneze, trebuie să ia în calcul 3 elemente: creativitate, tehnologie şi media.”, adaugă Alex Vișa, Managing Partner, HyperActive.
Principalele motoare de creştere ale pieței în 2011 au fost social media si mobile marketingul. Cu 4 milioane de useri înregistraţi la final de 2011, Facebook rămâne principalul canal social media în România.
Piaţa de mobile marketing din România a atins 7 milioane euro în 2011 și va continua să crească în acest an cu 15%. Cu toate că SMS-ul a fost cel mai utilizat instrument de comunicare mobile anul trecut, interesul marketerilor pentru aplicații mobile, mobile advertising și website-uri mobile a crescut și va continua să crească şi în 2012.