Rodica Savulescu
Editura Tritonic
“(…) odata cu aparitia unor studii privind continutul denerat de consumatori cu privire la brand-uri, devine legitim sa chestionam modul in care comunicarea de brand se adapteaza noilor cerinte ale mediului Web 2.0, pe care de altfel il include in manifestarile sale.” (p. 11)
„Brand-urile in era Web 2.0. Continutul creat de consumatori” este o carte extrem de bine documentata, cu nenumarate studii, carti si publicatii citate, care ofera o privire de ansamblu asupra culturii participarii si a continutului generat de utilizatori in mediul online si modul in care acesta este (sau nu) folosit de companii.
Prima parte se concentreaza asupra „fundamentelor teoretice care stau la baza ideii de continut generat de utilizatori: publicul activ si consumatorul emancipat.” (p. 14) Sunt prezentate in acest prim capitol caracteristicile Web 2.0, ale consumului mediatic, acoperindu-se si abordari recente ale comportamentului de consum.
Cel de-al doilea capitol prezinta in detaliu continutul generat de utilizatori si cultura participarii, inclusiv implicatiile in cultura sau politica. Sunt incluse pareri variate – atat ale celor care lauda acest continut, cat si ale celor care il privesc cu suspiciune, creandu-se astfel o viziune de ansamblu asupra subiectului in cauza.
„Comunicarea de brand in cultura participarii: de la banner la continutul creat de consumatori” este titlul celui de-al treilea capitol. Acest capitol subliniaza schimbarile aparute la nivelul comunicarii de brand, „integrarea noilor tehnologii in cadrul initiativelor de comunicare” (p. 143), ceea ce face ca, prin intermediul continutului creat de ei, consumatorii sa fie implicati in campaniile de publicitate.
Al patrulea capitol exploreaza „practicile din domeniul publicitatii romanesti cu privire la integrarea continutului generat de utilizatori in campaniile de comunicare” (p. 183). Se analizeaza astfel cat de deschise sunt agentiile si companiile sa ii includa pe consumatori si cat de liberi sunt cei din urma in realizarea continutului pe care il creeaza.
Lucrarea se incheie cu o seama de concluzii interesante (pe care va lasam placerea sa le descoperiti) si cu o impresionanta bibliografie.
Rodica Savulescu a reusit sa ofere publicului roman interesat de comunicare in vremea noastra o excelenta carte dedicata continutului generat de consumatori. Lucrarea este utila tuturor celor care doresc sa lucreze in comunicare sau celor care activeaza deja in domeniu si vor sa fie la curent cu parerile expertilor internationali cu privire la continutul generat de consumatori si importanta lui pentru brand-uri (precum si modul in care poate fi acest continut folosit/incurajat de companii).