Bosch aniversează anul acesta 25 de ani de la demararea producției de serie a primului sistem de navigație din Europa – Bosch TravelPilot. Sistemele de navigaţie ghidează de peste un sfert de secol autoturismele din punctul A în punctul B, iar acum sunt capabile să optimizeze şi consumul autovehiculelor. În funcţie de topografia traseului, eco-navigaţia asigură o reducere medie a consumului de carburant cu aproximativ nouă procente. În consecinţă, și emisiile de CO2 sunt reduse semnificativ.
În 1989, Bosch a început producţia de serie a sistemului TravelPilot IDS (Identification of Digitized Streets – identificarea străzilor digitalizate), primul sistem autonom de navigaţie şi localizare a destinaţiei utilizat pe drumurile europene. Cu o hartă afişată pe un monitor de 4,5 inch, acesta îl informa constant pe şofer privind poziţia autovehiculului în cadrul reţelei de drumuri şi utiliza o săgeată simplă pentru a indica direcţia către destinaţie, precum şi legăturile rutiere disponibile care duceau către destinaţia aleasă.
Hartă rutieră electronică pentru şoferii autoturismelor
Acum 25 de ani, TravelPilot IDS utiliza navigaţia estimată pentru a calcula o poziţie precisă în cadrul reţelei rutiere digitalizate. Sistemul utiliza informaţiile primite de la senzorii de roată instalaţi special pentru a determina ce secţiuni ale traseului au fost parcurse de autovehicul şi detecta schimbările de direcţie prin intermediul unei busole electronice cu un giroscop magnetic. Această metodă de estimare era asistată suplimentar de datele incluse în hărţile rutiere. Configuraţiile rutiere ale marilor oraşe germane şi reţeaua rutieră cu care se interconectau erau stocate pe un CD.
Bosch a lansat iniţial sistemul TravelPilot IDS în Germania în 1989. Pentru a spori precizia cu care putea fi stabilită poziţia autovehiculului, sistemul a fost actualizat în 1993 cu un receptor pentru Sistemul de Poziţionare Globală (GPS). În primii ani, sistemele de navigaţie Bosch au fost utilizate în multe zone, deşi în principal în scop profesional. La acea vreme, departamentul de pompieri din Los Angeles, de exemplu, a montat sistemul de navigaţie Bosch în peste 400 din autovehiculele sale, pentru a ajunge mai rapid şi mai sigur la destinaţie.
Recomandări verbale şi vizuale de conducere
La mijlocul anilor ’90, sistemele de navigaţie erau deja capabile să furnizeze instrucţiuni şoferilor prin simboluri direcţionale şi recomandări verbale uşor de înţeles. Aplicaţiile software îmbunătăţite dezvoltate de inginerii Bosch, care le ofereau şoferilor informaţii specifice despre destinaţii turistice, culturale şi gastronomice şi despre parcări, staţii de alimentare şi service-uri auto au impulsionat din nou domeniul tehnologiei de navigaţie pentru autovehicule la momentul respectiv.
În 1998, inginerii Bosch au dezvoltat navigaţia dinamică. Pentru prima dată, sistemele puteau procesa informaţiile din trafic de la Traffic Message Channel (TMC), permiţându-le să reacţioneze în timp util la problemele din trafic şi sporind astfel confortul şi siguranţa în timpul condusului. Datorită acestei funcţii, Bosch a devenit primul producător care a demonstrat beneficiile foarte des menţionate în prezent ale conectării autovehiculelor la lumea exterioară.
Dispozitivele portabile de navigaţie oferă posibilitatea conectării simple
Generaţia de dispozitive din prima decadă a noului mileniu a fost puternic caracterizată de segmentul de piaţă nou apărut al dispozitivelor portabile de navigaţie (PND). Aceste unităţi compacte puteau fi montate rapid şi uşor pe orice autovehicul şi puteau fi utilizate în mod confortabil prin intermediul unui ecran tactil. Generaţia de dispozitive mobile Bosch oferea deja primele funcţii de asistenţă pentru şofer, precum avertismentele grafice şi sonore privind limitele de viteză.
Planificarea confortabilă a traseului cu sistemele de infotainment conectate
Între timp, navigaţia auto a devenit de cele mai multe ori o componentă a sistemelor de infotainment conectate ce oferă o amplă varietate de opţiuni.
Cele mai recente sisteme de navigaţie pe bază de hărţi oferite de Bosch asigură acum perspective bidimensionale şi tridimensionale, o opţiune de traseu economic pentru reducerea consumului de carburant, asistenţă la menţinerea şi depăşirea benzii de circulaţie, un asistent de avertizare în curbe şi conectivitate pentru aplicaţii care suportă funcţii de navigaţie. În plus, şoferii îşi pot planifica traseul în mod confortabil, pe PC, laptop, tabletă sau smartphone şi pot trimite adresa destinaţiei către sistemul autovehiculului direct de acasă.
Navigaţia ca senzor – orizontul electronic
Navigaţia Bosch asigură, de asemenea, un „orizont electronic”, ceea ce înseamnă că sistemele privesc mult înainte şi furnizează informaţii despre drumul pe care mergeţi, precum detaliile despre viraje, pante şi benzi de circulaţie. Aceasta le permite sistemelor de navigaţie Bosch să recomande trasee deosebit de eficiente în materie de consum energetic, încurajând astfel conducerea cu un consum redus de carburant, iar în cazul autovehiculelor electrice le permite să calculeze autonomia rămasă cu o precizie mult îmbunătăţită.
Datele de navigaţie optimizează consumul total de energie
În primăvara anului 2014, Bosch a dezvoltat un sistem pentru autovehiculele hibride descris ca „o tehnologie inovatoare pentru reducerea emisiilor de CO2”. Sistemul utilizează datele de navigaţie pentru a ajusta nivelul de încărcare al bateriei autovehiculului. Tehnologia, pe care Comisia Europeană o numeşte o „eco-inovaţie”, asigură un beneficiu care poate fi utilizat pentru a contrabalansa consumul gamei de autoturisme a respectivului producător de autovehicule.
Utilizând datele topografice de navigaţie precum gradul de înclinare al pantelor şi rampelor şi raza virajelor, sistemul Bosch poate determina ce secţiuni ale traseului sunt adecvate pentru recuperarea energiei la frânare. Pe baza datelor de navigaţie, sistemul ajustează nivelul de încărcare al bateriei cu mult înainte ca autovehiculul să ajungă la acele secţiuni, pentru a permite o recuperare optimă. „Prin interconectarea inteligentă a datelor extinse de navigaţie cu algoritmii speciali de comandă ai trenului de rulare, ne asigurăm că atât consumul de carburant, cât şi emisiile de CO2 sunt reduse semnificativ”, a declarat Manfred Baden, preşedintele diviziei Bosch Car Multimedia.
Astfel, sistemele de navigaţie pot asigura în prezent atât o ghidare confortabilă şi sigură pe traseu, din punctul A în punctul B, cum făceau deja acum 25 de ani, cât şi o optimizare a consumului total de energie al autovehiculului.
{mosloadposition user9}