Tehnologiile alternative de propulsie capătă o importanţă din ce în ce mai mare, chiar dacă motorul cu ardere internă va continua să domine piaţa auto şi în următorii 20 de ani. Astfel, compania Bosch se ocupă intens de dezvoltarea unor sisteme alternative care vor propulsa autovehiculele viitorului într-o manieră mai eficientă şi mai puţin poluantă. În acest fel, compania vrea să răspundă cerinţelor legislative privind reducerea consumului de carburant şi a nivelului emisiilor de CO2, precum şi normelor mondiale din ce în ce mai stricte privind emisiile poluante, oferind în acelaşi timp o soluţie la problema curentă a resurselor limitate de combustibili fosili. Compania Bosch preconizează că piaţa sistemelor electrice de propulsie va înregistra creşteri semnificative începând cu anul 2020: din 100 de milioane de automobile nou produse, şase milioane de autovehicule vor fi hibrid, iar trei milioane vor fi electrice şi hibrid cu alimentare la priză.
Bosch dezvoltă sisteme electronice, sisteme electrice de propulsie şi, ca partener la joint venture-ul SB LiMotive, acumulatori litiu-ion pentru automobile. Aceste sisteme şi componente se potrivesc, în diverse variante, la toate conceptele de propulsie electrică. Printre acestea se numără autovehiculele hibrid, cele hibrid cu alimentare la priză, sistemele electrice de propulsie combinate cu sistemul de extindere a autonomiei, sistemele alimentate 100% cu energie electrică şi celulele de carburant utilizate ca transformatoare de energie.
Gama extinsă de produse pentru trecerea la sisteme de propulsie electrice
Compania Bosch se preocupă deja de mai mult de trei decenii cu dezvoltarea tehnologiilor hibrid, dispunând de cunoştinţe tehnice vaste privind managementul acumulatorilor, al sistemelor electrice de propulsie şi al sistemelor de frânare, precum şi în domeniul unităţilor de comandă a motoarelor şi transmisiilor. Ca urmare, Bosch a dezvoltat o gamă mare de componente, incluzând dispozitivele electrice utilizate pentru integrarea în transmisia autovehiculelor hibrid. Aceste unităţi pot fi folosite şi ca soluţii pentru sistemele de acţionare ale punţilor, în cazul autovehiculelor hibrid şi cu propulsie electrică, sau în cazul generatoarelor de înaltă tensiune ale sistemelor de extindere a autonomiei. O componentă esenţială a portofoliului Bosch este reprezentată de sistemele electronice de propulsie cu transformatoare integrate DC/DC care controlează fluxurile de energie în cazul autovehiculelor hibrid şi electrice. Compania Bosch lucrează deja la dezvoltarea unei tehnici de încărcare a acumulatorilor autovehiculelor hibrid şi electrice direct de la reţeaua de alimentare.
În vederea recuperării energiei electrice în timpul procesului de frânare, Bosch dezvoltă un nou sistem ESP®, care coordonează electronic forţa de frânare a motorului electric şi a frânei de fricţiune. În plus, tehnologiile alternative ale şasiului necesită crearea unor agregate electrice auxiliare eficiente, ca de exemplu susţinerea unui sistem electric de asistare a servodirecţiei, sistem oferit deja de compania Bosch prin ramura sa componentă a companiei ZF Lenksysteme GmbH. Primele autovehicule care vor fi echipate cu tehnologia hibrid Bosch, respectiv Porsche Cayenne şi VW Touareg, vor intra în producţia de serie începând cu anul acesta. De asemenea, Bosch a dezvoltat un parteneriat strategic cu producătorul PSA, Peugeot Citroën, în vederea dezvoltării unor autovehicule hibrid echipate cu motoare diesel. Pe lângă electronica sistemului de propulsie, Bosch va dezvolta şi va furniza motoarele electrice pentru antrenarea punţilor spate ale acestor vehicule cu tracţiune integrală.
Vă amintim că:
Sistemul de propulsie hibrid: calea spre autovehiculele electrice
Propulsia hibrid permite reducerea consumului de carburant şi a emisiilor poluante ale automobilelor convenţionale. Astfel, hibridul „mild” utilizează funcţia start/stop, măreşte puterea la accelerarea vehiculului şi recuperează energie electrică în timpul procesului de frânare. Acest lucru permite utilizarea unui motor cu ardere internă de dimensiuni reduse şi, prin urmare, mai economic. Rezultatul este reducerea consumului de carburant cu până la 15% conform Noului Ciclu European de Conducere (NEDC – New European Driving Cycle), în comparaţie cu utilizarea exclusivă a unui motor modern cu ardere internă.
Pe de altă parte, hibridul „strong” oferă în plus posibilitatea de a efectua călătorii pe distanţe scurte utilizând doar energie electrică. Pentru aceasta, autovehiculul are nevoie de un motor electric mai puternic şi de un acumulator cu capacitate mai mare. Reducerea consumului de carburant poate ajunge, în acest caz, până la 25%. Motorul „plug-in hybrid” poate fi alimentat direct de la reţeaua de energie electrică, putând astfel parcurge distanţe mai lungi, utilizând doar energie electrică.
Un alt concept revoluţionar este reprezentat de autovehiculul electric cu sistem de extindere a autonomiei şi cu un motor cu ardere internă de capacitate mică şi foarte eficient. Dacă, după o călătorie mai lungă, folosind exclusiv sistemul electric, nivelul de încărcare al acumulatorului scade, sistemul de extindere a autonomiei are rolul de a încărca acumulatorul. Motorul cu ardere internă funcţionează permanent în regimul de lucru ideal, deci consumă o cantitate minimă de carburant. Următorul pas este reprezentat de autovehiculul electric cu un acumulator de capacitate mare, care este alimentat exclusiv de la reţeaua de energie electrică, putând fi propulsat fără emisii de noxe, în măsura în care energia de încărcare este produsă pe căi regenerative. Atât autovehiculele hibrid, cât şi cele cu propulsie electrică sunt destinate în special călătoriei în traficul urban.
„Rezervoarele” de energie electrică ale viitorului: acumulatorii litiu-ion
Un rol esenţial în vederea dezvoltării sistemelor de propulsie electrice îl au acumulatorii litiu-ion, adevărate „rezervoare” de energie electrică. În cadrul joint venture-ului lor, SB LiMotive, Bosch şi Samsung SDI şi-au unit puterile pentru a dezvolta această tehnologie şi pentru industria auto. Principalul obiectiv al acestei colaborări este acela de a mări de până la trei ori densitatea energiei în aceste baterii, precum şi reducerea costurilor cu două treimi. Acumulatorii trebuie să fie concepuţi astfel încât să ofere o mare rezistenţă la cicluri şi o durată lungă de viaţă, garantând în acelaşi timp o funcţionare sigură în toate condiţiile de temperatură şi de funcţionare. Compania SB LiMotive planifică demararea în anul 2011 a producţiei în serie a acumulatorilor destinaţi autovehiculelor hibrid, urmând ca, în anul 2012, să înceapă producţia de acumulatori pentru autovehiculele electrice. Primul client al companiei SB LiMotive pentru celulele de acumulatori litiu-ion este BMW. Producătorul german de automobile va utiliza celule de acumulatori pentru autovehiculele electrice dezvoltate în prezent în cadrul proiectului „Megacity Vehicle”.
{mosloadposition user10}