Un studiu realizat recent de grupul de cercetare de piaţă GfK, în numele Bosch Electrocasnice, a confirmat o nouă tendinţă în materie de design interior şi obiceiuri casnice. Astfel, cercetarea de piaţă a relevat faptul că, 60 la sută dintre cei care deţin o bucătărie de mărime medie, preferă să o folosească pentru socializare cu familia şi prietenii. „De la începutul noului mileniu, bucătăria şi-a pierdut încetul cu încetul funcţia iniţială de loc pentru gătit. În scurt timp vom vedea cum bucătăria şi spaţiul de locuit devin una” a declarat Harry Gatterer, directorul Institutului de Viitorologie din Austria. Prin urmare, bucătăria adoptă din ce în ce mai mult aspectul şi funcţia de sufragerie. Producătorii de electrocasnice sunt pregătiţi să facă faţă acestor noi tendinţe. Astfel, la Bosch, toate modelele de electrocasnice încorporabile – de la frigidere, la maşini de spălat vase şi cuptoare – sunt adaptate nevoilor fiecărui client.
60 la sută din persoanele intervievate de GfK confirmă faptul că, cu cât este mai mare bucătăria, cu atât mai probabil este ca ei să o utilizeze ca şi spaţiu de socializare în locul sufrageriei. Mai mult, 37,7 la sută dintre aceştia au declarat că pentru ei, bucătăria este ’’inima locuinţei’’. Studiul relevă faptul că mai mult de unul din trei tineri cu vârste cuprinse între 14 şi 19 ani se bucură să ia masa în bucătărie, cu familia lor. Un sfert din persoanele din generaţia anilor ’50 folosesc bucătăria pentru lectură, iar pentru una din patru femei, bucătăria este un spaţiu creativ, unde încearcă noi reţete. Studiul GfK a fost efectuat în Germania.
Tendinţa este explicată de sociologi şi viitorologi
Odinioară ’’răţuşca cea urâtă’’, acum o ’’lebădă frumoasă’’: bucătăria s-a reinventat ca principal spaţiu de locuit. Ceea ce a început ca ’’laborator al gospodinelor’’, folosit exclusiv pentru gătit şi curăţat, a devenit acum ’’inima locuinţei’’, combinând munca cu plăcerea, gătitul cu buna dispoziţie, estetica cu funcţionalismul. Iar aceasta este o tendinţă care creşte cererea de soluţii flexibile, individuale în ceea ce priveşte tehnologia şi designul. Sociologii şi viitorologii sunt de acord că obiceiul de a sta, seară de seară, împreună pe canapeaua din sufragerie devine istorie. „Bucătăria este din ce în ce mai mult considerată centrul vieţii sociale”, explică dr. Hartmut Häußermann, profesor de sociologie la Universitatea Humboldt din Berlin. „Este locul în care oamenilor le place să stea de vorbă în timp ce gătesc, muncesc, fac curat şi mănâncă. Trecute sunt vremurile în care totul gravita în jurul pregătirii mesei”. Potrivit sociologului, gătitul a devenit un eveniment social. „Având în vedere că suntem mereu pe fugă şi nu ne rămâne prea mult timp pentru a relaţiona cu ceilalţi, simţim o mare nevoie de a îmbina munca cu plăcerea. De pildă, în timp ce pregătim cina, putem vorbi despre evenimentele de peste zi cu familia sau cu prietenii.” Häußermann menţionează noul rol al femeilor în societate ca un alt motiv al transformării bucătăriei dintr-o încăpere înghesuită, făcută pentru muncă, într-un spaţiu central al vieţii. „Pe vremuri, femeile aveau un rol bine definit, acela de gospodine. În zilele noastre însă se pune mai multă presiune asupra femeilor pentru a îndeplini mai multe sarcini: să meargă la serviciu, să aibă grijă de copii şi – mai presus de toate – să aibă grijă de locuinţă.” Familiile moderne folosesc astfel la maximum orice secundă petrecută în familie, transformând prepararea mâncării într-un moment de linişte şi socializare.
Tot viitorologii au remarcat o tendinţă clară în ultimii zece ani: odată cu dispariţia planului de încăpere tradiţională, bucătăria preia din ce în ce mai mult din caracteristicile sufrageriei. „La începutul secolului al XIX-lea, casele încă aveau nişe pentru gătit, spălat şi dormit”, explică Harry Gatterer, director al Institutului de Viitorologie din Austria. Odată cu creşterea avuţiei industriale, aceste nişe au devenit camere. Având încăperi separate pentru bucătărie, baie, dormitor, sufragerie şi camera copilului, oamenii aveau impresia tot mai pronunţată de individualitate. „În viitor, şi designul spaţiului de locuit va deveni mai modular şi individual”, prezice Gatterer. Întrucât bucătăriile vor însemna mai mult decât până acum, ele vor trebui proiectate diferit. „Clienţii de azi se aşteaptă ca lucrurile să se schimbe potrivit necesităţilor lor, nu viceversa.” Oamenii mai în vârstă, de exemplu, doresc elemente care să fie uşor de folosit, în vreme ce generaţiile mai tinere vor un design interesant.
O altă tendinţă: tot mai mulţi oameni asociază calitatea vieţii cu calitatea produsului. „Nu mai este de ajuns ca un produs să arate bine la exterior”, explică viitorologul. „Consumatorii cer produse de înaltă calitate, durabile şi care să se potrivească cu alegerile legate de propriul stil de viaţă.” Iar aceasta se aplică în special bucătăriilor. „Cei mai mulţi oameni au standarde extrem de riguroase atât în privinţa laturii estetice, cât şi a funcţionalităţii. Designerii folosesc materiale precum inoxul, lemnul, ceramica şi sticla tehnică pentru a realiza îmbinarea perfectă dintre spaţiul de locuit şi cel de gătit. Din punct de vedere tehnologic, există o cerere tot mai mare de electrocasnice care gândesc singure şi care, prin funcţiile lor inteligente, fac viaţa cotidiană mai uşoară.”
Pentru electrocasnicele Bosch, viitorul începe acum
Gatterer este de părere că bucătăriile se pot reinventa cu succes ca spaţii de locuit centrale doar dacă îmbină esteticul cu confortabilul şi cu flexibilitatea. „Tocmai de aceea, aparatele de uz casnic trebuie să pună la dispoziţia clienţilor exact funcţiile de care aceştia au nevoie. Înalţi sau scunzi, tineri sau bătrâni – cu toţii ar trebui să putem găsi soluţia perfectă”, afirmă viitorologul. Iată de ce Bosch oferă toate modelele de aparate – de la frigidere, la maşini de spălat vase şi cuptoare – proiectate potrivit înălţimii şi forţei utilizatorului. Acest lucru este posibil datorită noilor electrocasnice încorporabile, adaptate oricăror înălţimi. Nici când trebuie să alegi cuptorul potrivit nu se fac compromisuri cu privire la flexibilitate. Plitele pot fi configurate individual, iar cuptoarele electrice pot fi combinate cu plite cu gaz sau plite domino. Tehnologiile inovatoare deschid şi ele noi oportunităţi pentru designul ingenios al încăperilor. De exemplu, FlexInduction, care este încorporabilă, face optimă utilizarea plitei în sine, dar şi a spaţiului din bucătărie. Inducţia elimină necesitatea unei fante de ventilaţie între suprafaţa de lucru şi elementul de dedesubt. Întrucât ventilaţia are loc între perete şi panoul din spate, sertarele pot fi fixate direct sub plită.
Gatterer este convins că bucătăriile vor câştiga statutul de ’’sufragerie’’ doar dacă le vor permite oamenilor să uite de treburile lor zilnice din bucătărie. Specialiştii Bosch dau asigurări că acest lucru este realizat de programe automate extrem de confortabile şi sofisticate din punct de vedere tehnic. Astfel, reprezentanţii Bosch adaugă faptul că, dacă doriţi mai degrabă să savuraţi un aperitiv cu prietenii la masa din bucătărie, decât să tot verificaţi cât de rumenită este carnea din cuptor, vă puteţi bizui pe AutoPilot. Nu trebuie decât să specificaţi greutatea şi cum doriţi să fie gătită carnea, iar cuptorul va face restul. Iar odată plecaţi musafirii, bucătăria vă ajută să munciţi mai puţin la curăţenie. Funcţia piroliză de la cuptorul Bosch curăţă interiorul acestuia doar printr-o simplă apăsare de buton, iar maşina de spălat vase are grijă, aproape singură, de toată vesela murdară. Folosind o tehnologie pe bază de senzori pentru a detecta mărimea încărcăturii şi gradul de murdărire, maşina de spălat vase Bosch alege programul potrivit. În plus, utilizarea economică de energie şi de apă este o caracteristică standard a tuturor electrocasnicelor Bosch.
’’Diversitate, variabilitate şi individualizare – acestea sunt cuvintele cheie pentru succesul electrocasnicelor încorporabile’’ a declarat Mihai Voicila, director general al companiei Bosch Electrocasnice. ’’Zilele produselor standardizate s-au sfârşit. Brand-ul nostru ofera o diversitate foarte mare de electrocasnice, care – atât în termeni de dimensiuni, cât şi ca funcţii – oferă o soluţie individuală pentru fiecare bucătărie. Utilizatorul final ştie că Bosch este un brand inovator, cu valori intrinseci foarte pronunţate. El asociază numele Bosch cu tehnică avansată, care nu se manifestă doar în tehnologii eficiente şi uşurinţă în utilizare, ci şi în soluţii elegante built-in. Designul, şi în special detaliile şi finisajele joacă un rol important pentru noi.’’
„Clienţii din zilele noastre vor ca aparatele de uz casnic să le ofere mai mult decât funcţii pur utile. Ei cer tot mai mult standarde de design ridicate”, afirmă Gatterer. În calitate de nouă ’’inimă a locuinţei’’, bucătăria îşi va asuma un rol din ce în ce mai prestigios în viitor. Iată de ce Bosch acordă o atenţie deosebită atât tehnologiei sofisticate şi laturii estetice, cât şi celei practice, atunci când îşi dezvoltă noile electrocasnice. Scopul declarat al Bosch este de a estompa distincţia dintre mobilă şi tehnologie, creând o îmbinare perfectă între bucătărie şi electrocasnicele din ea. Acest lucru este posibil în principal prin utilizarea materialelor extrem de durabile, solide precum sticla, inoxul şi lemnul. Suprafeţele de lucru omogene şi panourile care funcţionează cu ajutorul senzorilor oferă linii curate, constituind însăşi esenţa noii locuinţe ideale.