Studiu Borș la plic
Studiul privind calitatea condimentelor tip borș la plic face parte din Campania Națională de Informare și Educare: "Hrană sănătoasă – o investiție pe termen lung în sănătatea noastră".
Prin această campanie, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) își dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să tragă un semnal de alarmă în privința unor produse alimentare bogate în sare, zahăr și grăsimi și a unor aditivi alimentari care prezintă un risc ridicat asupra sănătății consumatorilor.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) a achiziționat, în cursul lunii august, 13 produse tip borș la plic din marile structuri comerciale (hipermarketuri/supermarketuri), în vederea realizării unui studiu prin care să atragă atenția în ceea ce privește conținutul acestui tip de produs și potențialele efecte asupra sănătății consumatorilor.
Cele mai utilizate ingrediente pe care le-am găsit în plicurile cu borș sunt:
• la 100% dintre produsele analizate s-a folosit acidul citric;
• La 85% dintre produsele analizate s-a folosit acidul lactic;
• La 77% dintre produsele analizate s-a folosit monoglutamatul de sodiu. E621 – Monoglutamat de sodiu – poate produce dureri de cap, slăbiciune, greață, arsuri. Nu trebuie consumat de către femei însărcinate, copii, hipoglicemici, bătrâni sau cardiaci;
• la 77% dintre produsele analizate s-a regăsit grăsime vegetală de palmier (nu s-a menționat de către producător dacă grăsimea este parțial hidrogenată sau nehidrogenată). Uleiul de palmier parțial hidrogenat și/sau hidrogenat conține acizi grași de tip trans, aceștia pot crește nivelul colesterolului nociv (LDL), fapt ce poate duce la apariția afecțiunilor cardiace și a cancerului la colon;
• la 69% dintre produsele analizate s-a folosit lactat de calciu;
• la 62% dintre produsele analizate s-a regăsit amidonul din porumb;
• la 23% dintre produsele analizate s-a regăsit extractul de drojdie. Extractul de drojdie conține acid glutamic sau glutamat de sodiu și se folosește pentru a crea arome sărate sau gust de umami („al cincilea gust"). Extractul de drojdie poate provoca alergii și afecțiuni ale glandelor endocrine;
• colorantul caramel simplu se regăsește în produsul Borș original, marca Vegeta, grupul Podravka;
• produsele Borș cu legume, marca Maggi, grupul Nestle și Borș, marca Dora, producător Compania Indiilor Orientale conțin 2 tipuri de potențiatori de arome, respectiv monoglutamat de sodiu și 5-ribonucleotide disodice.
„Borșul la plic este un produs lipsit de nutrienți valoroși, în timp ce borșul tradițional este un aliment probiotic ce conține fermenți care reglează microflora intestinală, bogat în vitamine din complexul B ( B1, B2, B6 și B12), vitamina C și PP, în minerale (magneziu, potasiu, sodiu, sulf, siliciu, mangan și iod), calciu și oligoelemente cum ar fi zincul sau seleniul. Borșul tradițional este un condiment ușor de preparat, necostisitor și benefic pentru organism prin proprietățile sale curative. Din păcate, marii procesatori de alimente au „stricat" și acest aliment tradițional. Reclama acestora nu are un rol informativ, ci doar unul înșelător. Consumatorii trebuie ajutați să revină la obiceiurile alimentare sănătoase." Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC România.
Studiul poate fi vizualizat și pe site aici.