Cu 160 de comenzi ferme pentru trenuri, gama de produse ZEFIRO este acum una dintre cele mai de succes linii de pe piața feroviară globală de mare viteză
Bombardier obține un succes de lungă durată pe piața feroviară globală de mare viteză, un sector în creștere cu peste 13000 de kilometri de cale ferată, în construcție, și încă 17000 de kilometri plănuiți a fi construiți în viitorul apropiat. Până în prezent, Bombardier a participat la dezvoltarea a aproximativ 95% dintre trenurile de mare viteză ce operează în Europa. Urmând această strategie de parteneriat de succes, în 2007 Bombardier Sifang Transportation China a primit o comandă pentru livrarea primului model de tren de mare viteză din gama BOMBARDIER ZEFIRO. De atunci, au fost plasate comenzi ferme pentru 160 de unități de trenuri din familia ZEFIRO. Niciun alt competitor din sectorul de trenuri de mare viteză din afara Chinei nu se bucură, la momentul de față, de un succes atât de mare. Astfel, Bombardier este unul dintre liderii globali ce introduce o nouă generație de trenuri de mare viteză.
În august 2010, Bombardier, împreună cu partenerul său italian AnsaldoBreda, și-au securizat statutul de furnizor selectat, pentru livrarea a 50 de seturi de trenuri V300ZEFIRO către căile ferate italiene (Trenitalia). V300ZEFIRO are o capacitate de 600 de pasageri și este capabil de viteze comerciale de până la 360km/h. Este complet interoperabil și va furniza servicii transfrontaliere, ducând pasagerii Trenitalia către alte țări europene, fără ca aceștia să fie nevoiți să schimbe trenurile.
Prima comandă pentru trenurile de mare viteza din gama ZEFIRO a venit din China în octombrie 2007, cu un contract pentru furnizarea de trenuri ZEFIRO ce pot atinge 250km/h. De atunci, 80 de trenuri de acest tip au fost comandate de către Ministerul de Căi Ferate din China (MOR), cu un cost total de proiect de 1.5 miliarde de euro. Trenul de primă generație ZEFIRO250 operează deja în China.
În septembrie 2009, MOR a arătat încă o dată încrederea în Bombardier Sifang Transportation din China și a recompensat compania cu un contract de livrare a 80 de unități din modelul ZEFIRO380, cu un cost total de proiect de 2.7 miliarde de euro. Provocarea a fost de a crea și fabrica unul dintre trenurile cu cea mai mare viteză și cu cea mai mare capacitate, cu viteze comerciale de 380km/h și capabil să transporte până la 1 336 de pasageri așezați.
Aceste succese recente și experiența vastă a Bombardier plasează compania într-o poziție de top pentru a reuși pe piața feroviară de mare viteză, unde mai mult de 300 de trenuri sunt așteptate să fie achiziționate în următorii 3 ani, cu o valoare de piață apropiată de 7 miliarde de euro.
Noua generație de trenuri de mare viteză: mai mult decât viteză
Pentru Bombardier, inovația din sectorul feroviar de mare viteză este deosebit de importantă. Viteza mare nu mai reprezintă grija principală pe acest segment de piață. Clienții cer eficiența costurilor, combinată cu capacitate de transport sporită, design deosebit, dar și fiabilitate, siguranță, durabilitate, precum și soluții de transport prietenoase cu mediul înconjurător. Trenurile de mare viteză oferă o alternativă ispititoare la zborurile pe distanțe scurte, ce vor reduce în continuare tensiunile de pe autostrăzi și din traficul aerian.
Referindu-se la transportul feroviar, oficialii Bombardier Transportation afirmă faptul că studiile estimează că transporturile feroviare produc de la o treime până la un sfert din rata de CO2 care ar fi produse de un avion sau o mașină pentru același număr de kilometri per pasager. Avantajele trenurilor de mare viteză care determină guvernele să-și revizuiască și să-și modifice politicile de transport includ: fiabilitatea, siguranța și impactul redus asupra mediului înconjurător.
Pornind de la aceste avantaje, Bombardier Transportation a crescut competitivitatea trenurilor sale de mare viteză față de alte modalități de transport prin intermediul îmbunătățirii raportului cost/venituri generate; trenuri cu costuri reduse pe termen lung și cu capacități sporite de transport, îmbunătățind, în același timp, estetica și gradul de confort pentru clienți și pasageri.
Cum este ZEFIRO diferit?
Pe lângă viteză, caracteristicile esențiale ale lui ZEFIRO se adresează cerințelor de capacitate sporită și eficiență, a noii generații de material rulant, combinate cu flexibilitatea de neegalat a aplicațiilor. Acestea includ:
– Viteze comerciale de top de 250 pînă la 380 km/h; s-au atins în teste viteze de până la 420km/h, ceea ce îl face unul dintre cele mai rapide trenuri aflate in serviciul comercial.
– Cea mai mare capacitate de pe piață: peste 600 de pasageri per 200 m de set de tren; cu 12% mai mult decât cea a produselor competitorilor, astfel crescând și potențialul de generare a unor venituri crescute pentru operatorii feroviari.
– Presiune exercitată asupra osiilor mai scăzută decât cerințele tipice ale șinelor, astfel scăzându-se uzura roților și a șinelor și permițând capacități sporite de transport.
– Soluții ECO4 aplicate, precum Sistem Termo Eficient de Climatizare, forma trenului optimizată aerodinamic (AeroEfficient Optimized Train Shaping), Sistem de Asistare a Navigării (EBI Drive 50 Driver Assistance System), Instrumentul de Simulare a planului energetic (EnerGplan Simulation Tool) și sistemul de control al managementului energiei (Energy Management Control System).
– Design personalizat față-spate și a schemei interioare – o abordare diferită de soluțiile standardizate utilizate de obicei.
Acest design modular personalizat, ce permite capacități mai mari și costuri operaționale mai scăzute, maximizează cifrele de afaceri pentru operatorii feroviari și oferă flexibilitate pentru acoperirea cerințelor diferite de design și viteză din întreaga lume.
Mai mult decât atât, conceptele arhitecturale și de design ale trenurilor derivă din alte succese ale trenurilor de mare și foarte mare viteză ale Bombardier, trenuri precum ICE3 in
Germania și REGINA în Suedia.
Design și amplasare
Flexibilitatea designului de interior al trenului permite adaptarea amplasamentului la cererile pieței, aflate în continuă schimbare pe toată durata vieții acestuia. Designul caroseriei vagonului este bazat pe tehnologia dezvoltată de Bombardier pentru trenul de foarte mare viteză cu un succes deosebit in Germania – ICE3, având mobilierul și echipamentele interioare (scaune, mese, suporturile pentru bagaje, etc.) montate pe șinele de tip C. Întregul echipament este montat fie pe acoperiș, fie dedesubtul ramei. Scaunele sunt, de asemenea, foarte adaptabile, cu potențial de a fi transformate din clasa întai în clasa a doua și invers.
În termeni de confort al clienților, fiecare zonă de scaune conține prize electrice, lămpi de citit, detalii de rezervare și conectivitate la internet wi-fi. Pe deasupra, poate exista un server de informare și divertisment (pentru filme, muzica, etc.), displayuri pentru informații de călătorie în timp real, monitoare în vestibule și în saloanele de pasageri, precum și pregătiri multimedia la locul rezervat pentru clasele premium.