Modelul a debutat întâi pe marele ecran, alături de James Bond, a fost disponibil în versiunile coupe şi roadster şi a fost baza unor modele unicat.
Au trecut 25 de ani de când producţia BMW Z3 a început la uzina BMW din Spartanburg (SUA), acest roadster compact devenind primul BMW fabricat exclusiv afara Germaniei. Istoria sa este plină de succese, cu un total de 297087 de modele construite. Primul care a condus un model BMW Z3 a fost celebrul James Bond în “Golden Eye”, una din peliculele ce l-au avut ca erou pe Agentul 007. Premiera filmului a avut loc în noiembrie 1995, iar BMW Z3 a fost partener de încredere pentru Pierce Brosnan în cele mai dinamice scene. Ca un element indeit, una din maşinile folosite la filmări se află astăzi în Muzeul BMW din München.
În acelaşi an, pe piaţa din SUA s-a lansat ediţia limitată Z3 James Bond Edition, produsă în doar 20 de unităţi. Succesul său a fost atât de mare încât producţia a trebuit extinsă la 100 de maşini. Până la începutul anului 1996, întreaga producţie anuală a modelului Z3 – 15.000 de exemplare – era deja vândută.
Un design care respectă formula roadsterelor BMW
Caroseria BMW Z3 a fost proiectată de Joji Nagashima, care a creat şi designul BMW Seria 5 E39 şi BMW Seria 3 E90. BMW Z3 a continuat formula caracteristică a roadsterelor mărcii: capotă lungă, spate scurt, console foarte scurte şi o poziţie de condus transferată mult în spate, aproape deasupra punţii posterioare.
Fără îndoială, BMW Z3 a fost un succesor vrednic, la dimensiuni compacte, al legendarului BMW 507 din anii ’50 şi a continuat povestea deschisă de BMW Z1. Acesta din urmă a fost primul prototip creat de compania de cercetare BMW Technik, iar indicativul Z vine de la cuvântul german „Zukunft” – viitor. Designul BMW BMW Z3 îmbină perfect forme îndrăzneţe şi moderne cu detalii clasice precum branhiile laterale care se regăseau şi la BMW 507.
O gamă de motorizări foarte completă
Când BMW Z3 a fost lansat pe piaţă, motorizările disponibile erau binecunoscutele propulsoare cu patru cilindri, care ofereau 115 CP (M43B18) şi 143 CP (M44B19). În aprilie 1997 a apărut şi memorabilul motor de 2,8 litri, cu şase cilindri, ce oferea 193 CP (M52B28) şi, în plus, BMW M a prezentat modelul Z3 Roadster M, cu motorul S50B32 de 3,2 litri, ce dezvolta 321 CP. Cu acest motor, acelaşi disponibil şi la BMW M3 (E36), Z3 a devenit o maşină sport de înaltă performanţă.
Până în 1999, aproape 170.000 de unităţi BMW Z3 au fost vândute, iar modelul a primit un facelift discret, cu un spate mai musculos, stopuri noi şi o parte frontală care includea faruri cu contur cromat. Din punct de vedere mecanic, noutăţile au fost motorul de 1,9 litri (M43B19) ce dezvolta 117 CP, dar şi cel de 2,0 litri(M52B20), cu şase cilindri, care oferea 150 CP. În gama de motorizări şi-a făcut loc şi un propulsor de 2,2 litri (M52B22), cu şase cilindri, al cărui maxim de putere era la 170 CP. Vârful gamei era reprezentat de motorul de 3,0 litri (M52B30), cu şase cilindri, de 231 CP şi de versiunea M (S54B32) de 325 CP.
BMW Z3 Coupé, o caroserie foarte specială
Nu poţi vorbi de istoria BMW Z3 fără să acorzi atenţie capitolului special reprezentat de versiunea coupé, care a fost lansată pe piaţă în vara anului 1998. Designul special al părţii spate aveaun precedent în miticul BMW 328 Touring Coupé cu care Huschke van Hanstein şi Walter Bäumer au câştigat faimoasa cursă Mille Miglia în 1940, cea mai importantă victorie interbelică din palmaresul mărcii. În prezent, BMW Z3 Coupé este un automobil cu statut de cult, care a fost construit în aproximativ 18 000 de unităţi.
BMW Z3 Coupé a fost comercializat doar cu motoare cu şase cilindri: Z3 Coupé 2.8i ce dezvolta 193 CP, 3.0i avea 231 CP, iar versiunile M ofereau 321, respectiv 325 CP. BMW Z3 M Coupé a îndeplinit rolul de Safety Car în sezonul 2000 din MotoGP. Gama BMW Z3 Coupé a inclus şi un model unicat, “Millenium Edition”, creat la comanda revistei “auto motor und sport” din Germania şi acordat prin tragere la sorţi unuia dintre cititori. Un alt model unicat a fost şi versiunea BMW Z3 M V12. Acesta era echipat cu motor V12 de 326 CP şi a fost produs pentru a testa un alt mod de a livra performanţe de excepţie. Aranjamentul cu motor longitudinal permitea folosirea şi unui propulsor de 12 cilindri într-un model atât de compact.
BMW a produs şi câteva versiuni Individual speciale, cu o combinaţie foarte exclusivă de culori şi echipamente. Printre aceste ediţii s-au numărat “British Traditional”, “Dakkar” sau “Kyalami”. Mai des întâlnite au fost versiunile Sport Edition, care pot fi găsite pe motorizările BMW Z3 1.9i, 2.2i şi 3.0i. Această versiune specială era echipată cu jante de 17 ţoli în design Style 42 sau Style 78, gardă la sol coborâtă cu 15 mm faţă de un Z3 normal, diferenţial autoblocant pe puntea spate şi interior cu scaune sport şi detalii M.
În film, BMW Z3 mai are o apariţie specială în 2001, în scurt metarjul „The Follow” din seria „The Hire”. Producţia are alături de Clive Owen, personajul permanent al seriei, o echipă foarte valoroasă cu Adriana Lima (al cărui personaj conduce un BMW Z3), Mickey Rourke şi Forest Whitaker în distribuţie şi regia semnată de Kar-Wai Wong.
Ultimul model produs la fabrica din Spartanburg a părăsit linia de asamblare la 28 iunie 2002 şi este expus în muzeul uzinei. Rodsterul compact este o interpetare foarte specială BMW a plăcerii de a conduce.