Jocurile Olimpice de la München din 1972 au însemnat o transformare extraordinară nu doar pentru München, dar şi pentru BMW. Cu oportunitatea unui eveniment global organizat chiar în faţa fabricii, compania a găsit atunci resurse pentru un mare salt înainte la mai puţin de 15 ani după ce depăşea mari dificultăţi financiare. 1972 este anul lansării BMW M, inaugurării noi clădiri centrale de birouri, “Patru cilindri”, lansării primului automobil modern care a deschis nomenclatura păstrată şi astăzi, BMW Seria 5, şi prezentării primelor încercări de automobile electrice, BMW 1602 electric. Tot în 1972 a fost prezentat primul concept car din istoria BMW, BMW Turbo, un design curajos şi futurist, un automobil sport construit pentru siguranţă, în jurul celui de la volan. Proiectul nu era doar un demers de imagine, dar avea să marcheze evoluţia mărcii în multe direcţii.
BMW Turbo, primul concept car BMW din istorie, era anunţat printr-un mic comunicat de presă la finalul lunii august 1972, înainte de prezentarea oficială în cadrul Jocurilor Olimpice de vară de la München din 1972. Scrisoarea de introducere către presă prezenta în deschidere cu mult curaj:
“Primul automobil sport de siguranţă din lume dispune de tot ceea ce este astăzi tehnologic posibil şi, pe lângă aceasta, de multe ce vor fi disponibile mâine! Anticipează automobilul viitorului.”
Şeful de design BMW de la acea vreme, Paul Bracq, s-a putut exprima liber în desenarea proiectului, fără restricțiile legate de cerințele unui automobil de serie. Bracq explora de multă vreme forma unui automobil sportiv, cu proporţii alungite, cu faţa ascuţită. Rezultatul a fost un automobil sport cu două locuri, futurist, cu uşi gullwing şi faruri escamotabile.
Şase ani după prezentarea BMW Turbo, BMW M1 intra în producţia de serie cu forme şi proporiţii inspirate de concept car şi un design semnat de Giorgetto Giugiaro. Era primul model BMW M din istorie, primul cu motor central şi avea să construiască multe momente istorice pentru marcă, inclusiv competiţia BMW M1 Procar unde, în weekendurile de Formula 1, cei mai buni piloţi din Marele Circ concurau alături de cei mai buni piloţi de turisme BMW. Tot BMW M1 este eroul celui mai faimos BMW Art Car din istorie, pictat de legendarul Andy Warhol la München, în 1979.
“Oamenii sunt punctul nostru de referinţă. Astăzi construim automobilele de la interior spre exterior. Maşina pe care o conducem trebuie să reprezinte un spaţiu uman personal. Un automobil trebuie să fie prelungirea ta”, a vorbit Bracq despre BMW Turbo, arătând că primul concept car al mărcii se bazează pe o filozofie specială.
Dincolo de fascinaţia designului, BMW Turbo a fost construit ca o platforma de prezentare a soluţiilor viitorului şi a anticipat multe sisteme ce aveau să fie preluate ulterior în producţia de serie. BMW Turbo aducea în prim-plan, aşa cum anunţa şi scrisoarea către presă, tehnologia şi în special tehnologia pentru siguranţă. Într-o perioadă în care siguranţa se măsura prin caroserii rigide şi masive şi centura de siguranţă nu era încă acceptată pe deplin, concept carul BMW venea cu o abordare nouă, curajoasă, explorând multe idei de siguranţă activă şi pasivă. În locul barelor de siguranţă greoaie, BMW a ascuns în formele dinamice ale Turbo zone deformabile, susţinute de amortizoare hidraulice, un concept de avangardă la acea vreme. Acesta promitea deformări elastice la un impact la viteze mici, astfel încât caroseria să nu aibă de suferit. Mai mult, farurile erau plasate astfel încât să nu fie afectate de coliziunile minore. Ideea a fost urmărită mai departe de BMW. În producţia de serie, o construcţie care se bazează pe aşa-numitele “crash boxes” a fost introdusă iniţial de BMW Seria 7 (BMW E39) în 1986 şi perfecţionată constant de atunci.
BMW Turbo propunea o serie valoroasă de sisteme de siguranţă activă. Era echipat cu ABS cu şase ani înainte ca sistemul să îşi facă debutul pe primele modele de serie, în 1978, cu BMW Seria 7 (BMW E32) fiind unul din modelele pe care sistemul îşi făcea debutul. Modelul dispunea şi de un senzor şi afişaj al acceleraţiilor laterale. Conceptul poate fi considerat baza sistemelor de control al tracţiunii care aveau să debuteze pe BMW Seria 7 (BMW E39) în 1986.
BMW Turbo a adus în prim-plan ideea de a folosi senzori radar pentru a măsura distanţa faţă de obstacolele din faţă, Automobilul dispunea de un afişaj între 0 şi 100 m. În funcţie de viteza de deplasare, conducătorul trebuia să primească o avertizare sonoră atunci când un obstacol era prea aproape, apoi se reducea răspunsul automat acceleraţiei. Soluţia a anticipat cu exact trei decenii lansarea sistemului Active Cruise Control pe Seria 7 (BMW E60).
Şi la interior erau disponibile o serie de soluţii inovatoare. Un alt element special, care corespundea ideii de automobil care pune utilizatorul în prim-plan, era bordul orientat către conducătorul auto. A fost primul automobil BMW care a prezentat această idee. Conceptul a fost preluat în producţia de serie de prima generaţie BMW Seria 3 (BMW E21), în 1975, iar de atunci a ajuns să definească designul interior BMW. Orientarea bordului către conducătorul auto făcea toate butoanele şi instrumentele de control mai accesibile, demontând un argument împotriva purtării centurii de siguranţă. În aceeaşi linie, centurile trebuiau fixate pentru ca motorul să poată porni.
Un sistem incipient de verificare a stării automobilului era prezent sub numele “secondary display 2”, un precursor al Check Control introdus pe prima generaţie de BMW Seria 6 (BMW E24) din 1976. Cu un sistem de fibră optică, sistemul verifica nivelul de ulei, lichidul de frânare, lichidul de răcire, uzura plăcuţelor de frână şi funcţionarea becurilor pentru frâne. Diagnoza automată este o parte importantă din filozofia BMW în acest moment – de la o evaluare dinamică a intervalelor de service, în funcţie de regimul de utilizare al automobilului, până la comunicarea automată cu atelierul de service şi updat-uri de sofware.
Cu BMW 2002 Turbo, marca se poziţiona ca pionier al motoarelor cu turbocompresor. Concept carul Turbo folosea un motor de doi litri, cu patru cilindri, amplasat transversal, central, în spatele celor două locuri. Concept carul dispunea de o putere maximă între 200 şi 280 CP, în funcţie de încărcarea turbinei, pentru aceasta BMW folosind experienţa de producător de motoare de aviaţe din trecut. Cuplul maxim era de 238 Nm, viteza maximă era estimată la 250 km/h, în timp ce acceleraţia 0-100 km/h se realiza în sub 7 secunde. Anul următor, în 1973, la Salonul Auto de la Frankfurt era prezentat BMW 2002 Turbo, unul dintre primele modele europene cu turbocompresor. 10 ani mai târziu, Nelson Piquet devenea campion al Formulei 1 cu un motor BMW cu turbină, cea mai importantă performanţă a mărcii pe scena Marelui Circ.
După recepţia excepţională din august 1972, BMW a decis, în septembrie, construirea unui al doilea concept car. Cele două modele BMW Turbo au fost prezentate ulterior la numeroase saloane auto – întâi la Paris, în septembrie 1972. A urmat un amplu program de testări şi optimizări cu un total de 17 versiuni aerodinamice şi verificarea mai multor tipuri de anvelope. Modelele au primit o schemă de culoare în mai multe nuanţe, un concept care urmărea să facă maşinile mai vizibile şi astfel să crească siguranţa.
La finalul anului 1973, după ce perioada de dezvoltare s-a terminat, a urmat un turneu internaţional, cu prezenţa la mai multe saloane auto, inclusiv o vizită extinsă în SUA, dar şi prezentarea continuă în mari muzee, precum Auto+Technik Museum Sinsheim sau Collection Schlumpf, Mulhouse. BMW Turbo a fost eroul mai multor evenimente şi expoziţii. În 1989, a fost alături de BMW Seria 8 la dezvelirea internaţională a noului model care împrumuta elemente de design BMW Turbo, aşa cum era faţa ascuţită, cu faruri escamotabile, şi era, la fel ca primul concept car al mărcii, un veritabil spectacol de tehnologie.
BMW Turbo, primul concept car al mărcii, a fost un act de curaj al unei companii efervescente, animată de spiritul Jocurilor Olimpice din 1972. Un design spectaculos egalat de tehnologii de avangardă a propus o nouă filosofie şi multe idei care aveau să definească multe repere în evoluţia BMW de-a lungul anilor. Primul concept car al mărcii, prezentat în urmă cu 50 de ani, rămâne unul din cele mai emblematice modele BMW.