Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

BMW pregateste pentru lansare tehnologia pentru condus automat

BMW

Un astfel de sistem este integrat şi pe BMW i3 Concept prezentat la Salonul Auto de la Fankfurt.

Pe autostrada A9 de la München la Nürnberg traficul este unul aglomerat. Dar, în ciuda stresului creat de situaţie, conducătorul rămâne calm şi relaxat în spatele volanului. De ce? Pentru că automobilul este complet automatizat, de exemplu frânează, accelerează şi depăşeşte alte maşini pe cont propriu, în timp ce monitorizează condiţiile existente în trafic şi se adaptează la ele.

Cum funcţionează? Dr. Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare şi dezvoltare al BMW Group, a parcurs aproape 5.000 de kilometri în teste alături de echipa sa. În dorinţa de a oferi automobile care să fie confortabile şi sigure, echipate în viitor cu cele mai moderne sisteme de asistenţă, inginerii de cercetare şi dezvoltare de la BMW Group au lucrat de-a lungul ultimilor ani la dezvoltarea unor copiloţi electronici care să furnizeze condus automat în anumite situaţii – de exemplu, BMW TrackTrainer testat pe circuit, sau tempomat adaptiv cu frânare până la oprire. Pentru a înţelege mai bine potenţialul pe care îl oferă aceste sisteme, precum şi limitele lor, cercetătorii sunt pregătiţi să treacă la etapa următoare: dezvoltarea unor sisteme avansate de asistare a conducătorului pe autostradă.

Pentru a înţelege ce înseamnă acest lucru, cercetătorii au echipat un model BMW 5 Sedan cu programe inteligente, precum şi cu sisteme complexe de senzori. Funcţia avansată de asistare condus automat pe autostradă poate fi activată prin apăsarea unui buton. Din acel moment, sistemul aflat în faza de prototip poate controla automat accelerarea şi frânarea şi poate depăşi în deplină siguranţă maşinile mai lente. În faza incipientă a proiectului, una dintre provocările cele mai importante a implicat reacţia faţă de vehiculele (automobile, motociclete sau camioane) care intră pe autostradă sau care ies de pe aceasta – chiar şi această problemă putea fi rezolvată printr-o abordare corectă. Sistemul-prototip a reacţionat bine la aceste situaţii, permiţând vehiculelor să intre în trafic şi chiar a schimbat banda pentru a oferi spaţiu suficient astfel încât cei care intrau pe autostradă să o facă într-o manieră sigură. Aceste manevre au fost posibile la viteze de până la 130 km/h, dar în conformitate cu actualele norme privind limita de viteză sau alte situaţii, precum zonele în care depăşirea este interzisă.

"Aceasta este o situaţie şi o experienţă cu totul nouă pentru conducătorul auto – este un sentiment ciudat să cedezi complet controlul automobilului unui sistem autonom. Dar, după câteva minute în care experimentează un stil de condus cursiv, independent şi sigur, conducătorii şi pasagerii încep să se relaxeze şi să aibă încredere în sistemul independent", a spus Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare şi dezvoltare al BMW Group. "Fără îndoială, conducătorul rămâne responsabil de situaţie în orice moment şi trebuie să păstreze sub observaţie traficul şi mediul înconjurător."

Pentru a exista certitudinea că maşina automatizată destinată cercetării funcţionează cursiv şi agil în traficul real, automobilul trebuie să beneficieze de strategiile necesare reacţionării corespunzătoare în situaţiile cu care se confruntă zi de zi. Baza acestor strategii este compusă din două părţi: prima, identificarea poziţiei maşinii pe banda sa; a doua, automobilul trebuie să fie capabil să recunoască în mod clar toate vehiculele şi obiectele din vecinătatea imediată. Acest lucru se realizează prin contopirea, chiar dacă redundantă, a diferitelor tehnologii de senzori precum LIDAR, RADAR, ultrasunete şi camere video care monitorizează mediul înconjurător al automobilului. Redundanţa oferă garanţia că situaţiile sunt evaluate cu exactitate, în fiecare direcţie utilizându-se cel puţin două metode diferite de măsurare. În acest scop, dezvoltatorii de la departamentul de cercetare şi dezvoltare al BMW Group pot fi siguri că o potenţială slăbiciune a unei metode este contrabalansată de punctele forte ale celeilalte metode.

Prin accesarea hărţilor digitale, a camerei şi a datelor de localizare de la un GPS foarte precis, prototipul automatizat îşi poate determina locul pe banda de rulare şi primeşte şi informaţiile exacte cu privire la traseul pe care îl urmează, inclusiv numărul de benzi de pe diferite secţiuni ale autostrăzii. Această informaţie este completată de datele recepţionate de la camera integrată în sistemul de avertizare la părăsirea sensului. Obiectele din faţa maşinii sunt detectate de senzorii radar ai tempomatului adaptiv cu funcţie Stop&Go şi de un scaner laser. Acelaşi lucru este valabil şi pentru obiectele aflate în lateralul şi în spatele automobilului.

Precursori şi fundament – BMW TrackTrainer şi Emergency Stop Assistant.

Tehnologia revoluţionară necesară pentru sistemele de asistare a condusului automatizat a fost dezvoltată de inginerii de la BMW Research and Technology în cadrul a două proiecte de pionierat care au adus în prim-plan BMW TrackTrainer şi Emergency Stop Assistant (asistare la frânarea de urgenţă). BMW TrackTrainer susţine condusul autonom pe circuitele de competiţii. Datorită preciziei oferite de localizare se poate utiliza un stil de condus sigur şi totodată dinamic. În prezent, TrackTrainer este folosit în cadrul sesiunilor de pregătire a piloţilor BMW pentru prezentarea trasei ideale – conducătorii o experimentează din spatele volanului, nu de pe locul din dreapta. Prin intermediul datelor extrase dintr-o hartă digitală, dar şi de la sistemul video şi GPS, TrackTrainer poate ghida automobilul în mod autonom, de-a lungul trasei ideale a unui circuit, totul în scop de antrenament. Sistemul se află deja la cea de-a doua generaţie, dispunând de o localizare optimizată şi precisă a poziţiei, realizată prin reunirea senzorilor redundanţi. Comparaţia permanentă a datelor de la sistemul video şi de la GPS cu hărţile digitale şi datele interne ale maşinii a reprezentat soluţia utilizată pentru ghidarea automată a automobilului de-a lungul legendarei bucle Nordschleife de la Nürburgring, eveniment petrecut la 21 octombrie 2009. Apoi, la 25 mai 2011, BMW TrackTrainer a efectuat aceeaşi operaţiune şi pe Laguna Seca Raceway din California, demonstrând astfel că pilotajul automatizat poate fi rapid şi dinamic.

"Principala diferenţă dintre sesiunile pe circuite şi testele de pe autostradă este că nu am fost singuri când am condus pe drumurile publice. Acesta este motivul pentru care suntem interesaţi să descoperim dezvoltările de la proiectul Emergency Stop Assistant pentru a oferi siguranţa în acţiunea pe care o întreprindem", a explicat Nico Kämpchen.

Prototipul de asistare a frânării de urgenţă realizat de BMW este un nou punct de reper în dezvoltarea funcţiilor automatizate pentru condusul asistat. Sistemul este parte a Iniţiativei SmartSenior a Ministerului Federal al Educaţiei şi Cercetării din Germania, care a fost lansată în mai 2009. Sistemul încorporează tehnologii inovatoare pentru controlul şi identificarea locaţiei unui automobil şi analizarea mediului înconjurător pentru o siguranţă sporită. Dacă un conducător îşi pierde cunoştinţa – de exemplu, din cauza unor urgenţe medicale -, asistarea opririi de urgenţă poate detecta situaţia, poate prelua automat controlul automobilului şi îl poate opri în siguranţă. Sistemul activează luminile de avarie, monitorizează traficul cu atenţie şi ghidează maşina spre partea dreaptă a drumului. Apoi se efectuează un apel de urgenţă prin care autorităţile sunt informate de situaţie, inclusiv echipele medicale de urgenţă astfel încât să se obţină o reacţie rapidă şi eficientă. Toate acestea se bazează pe funcţia Advanced Emergency Call (apel de maximă urgenţă) de la BMW ConnectedDrive, care este deja disponibil ca dotare pentru automobilele de serie. Proiectul serveşte ca bază pentru funcţia de scanare a mediului care este utilizată la condusul automatizat pe autostradă.

Scenarii de viitor automatizat – Parking Assistant şi Traffic Jam Assistant de la BMW ConnectedDrive pentru BMW i3 Concept.

Cercetarea în domeniul maşinilor automatizate echipate cu sisteme avansate de asistare a conducătorului va continua pentru ca în viitor să se dezvolte funcţii inovatoare de asistenţă. Exemple sunt Parking Assistant (asistarea la parcare) şi Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje) de la BMW i3 Concept. Din moment ce BMW i3 Concept este conceput în special ca un automobil destinat mediului urban, prototipul este echipat cu funcţii care uşurează parcarea, iar condusul în trafic aglomerat este mai puţin stresant.

Sistemul de asistare parchează automat automobilul fără nici o intervenţie din partea conducătorului. Maşina accelerează şi frânează singură şi schimbă treptele de viteze între marşarier şi treapta de mers înainte atunci când sunt necesare manevre dificile de parcare. Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje) ajută conducătorul în situaţii de trafic monoton şi sectoare aglomerate, preluând conducerea astfel încât maşina să "ruleze cursiv", iar cel de la volan să se relaxeze. Sistemul menţine o distanţă de siguranţă între vehicule (automobile, motociclete, camioane) şi gestionează automat viteza şi direcţia, putând opri maşina dacă este necesar. Atâta timp cât conducătorul menţine o mână pe volan, sistemul poate oferi asistenţă în păstrarea automobilului pe banda sa la viteze de până la 40 km/h.

Condusul automatizat pe autostrăzi furnizează informaţii şi experienţe importante care sunt esenţiale în dezvoltarea tehnologiilor ce asistă menţinerea maşinii în siguranţă pe şosea, iar aceste informaţii vor influenţa viitoarele strategii pentru asistarea avansată a conducătorului.

"Care este următoarea provocare? Vrem «să învăţăm» prototipul cum să se descurce atunci când întâlneşte şantiere pe autostradă şi intersecţii cu alte artere majore. Şantierele sunt o mare provocare pentru că iau cele mai ciudate şi mai interesante forme, ceea ce face dificilă detectarea, localizarea şi determinarea vehiculului exact." Nico Kämpchen şi echipa lui au mult de lucru şi sunt încrezători că vor găsi soluţiile potrivite şi pentru aceste provocări.

Bucuresti, 12.09.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.