Tehnologii inovative pentru siguranta crescuta
BMW Motorrad va prezenta două inovaţii în cadrul Consumer Electronics Show (CES), din perioada 6-9 ianuarie 2016, ce are loc în Las Vegas. Conceptul motocicletei cu faruri laser, precum şi head-up display-ul integrat în cască setează noi standarde în rândul siguranţei pe motocicletă şi prefigurează o eventuală implementare pe modelele de serie din viitor.
Prototipul BMW K 1600 GTL cu tehnologie laser pentru faruri de la BMW Motorrad
Vezi şi fii văzut a fost dintotdeauna una dintre axiomele centrale ale siguranţei pe motocicletă, motiv pentru care BMW Motorrad şi-a dedicat o bună parte din activitate dezvoltării continue şi optimizării sistemelor de iluminat pentru motociclete. De-a lungul timpului, aceasta s-a concretizat în introducerea farurilor adaptive pentru viraje, implementarea luminilor de zi cu tehnologie LED şi utilizarea Dynamic Brake Light, sistemul ce variază intensitatea luminii stopului în funcţie de viteza de rulare şi acţionează în mod automat luminile de avarie în cazul frânării de urgenţă. Nu de puţine ori, dezvoltarea noilor tehnologii a beneficiat de sinergia cu automobilele BMW.
În cazul conceptului K 1600 GTL prezentat la CES, blocurile optice cu laser de la BMW Motorrad sunt derivate tehnologic din sistemul de iluminat prezent pe automobilele BMW Group. Tehnologia inovativă cu fascicul laser este disponibilă deja pe modele precum BMW Seria 7 şi BMW i8. BMW Motorrad a adaptat această tehnologie – consacrată datorită inovaţiei din spatele acesteia – pentru utilizarea pe motociclete. Blocurile optice cu fascicul laser nu creează doar o lumină foarte apropiată de cea naturală, dar şi măresc raza de acţiune a farului, distanţa până la care ajunge faza de drum fiind de aproximativ 600 de metri, dublu faţă de standardul farurilor convenţionale. În consecinţă, siguranţa călătoritului pe timp de noapte a crescut semnificativ, atât datorită distanţei de iluminare, cât şi datorită preciziei conului de lumină. Mai mult, tehnologia laser are o durată de viaţă foarte mare, datorită design-ului compact şi robust, iar construcţia acesteia presupune o funcţionare fără nevoia de mentenanţă.
Incorporarea tehnologiei laser pe motoricleta BMW K 1600 GTL este un test de fezabilitate. BMW Motorrad se află în primele stadii ale testelor de utilizare ale acestui tip de tehnologie pentru vehiculele de serie din viitor.
Pentru moment, această tehnologie este prea costisitoare pentru a fi implementată în producţia de serie a motocicletelor. Cu toate astea, pe măsură ce această tehnologie va fi folosită la o scară largă în viitor în industria auto, costurile de implementare vor scădea, iar posibilitatea motocicletelor cu faruri laser ar putea fi validă ca proiect pe termen mediu.
Head-up display integrat în cască: informaţii utile, întotdeauna la vedere.
În trafic, o fracţiune de secundă sau un moment de neatenţie pot pune pilotul într-o situaţie periculoasă. În 2003, BMW a devenit primul producător auto european care a introdus head-up display-ul ca opţiune pentru automobilele sale.
Head-up display-ul proiectează în câmpul vizual al motociclistului informaţii necesare cu privire la trafic sau informaţii despre vehicul, permiţând-i acestuia să fie atent la drum. Acest lucru este mult mai important în cazul motocicletelor decât este în cazul automobilelor, pentru că de multe ori cea mai mică distragere a atenţiei poate duce la situaţii de trafic critice.
Având ca scop introducerea acestei tehnologii pe motociclete în viitor, un proces de dezvoltare şi testare a fost pornit de BMW Motorrad, acest head-up display fiind montat pe o cască BMW Motorrad. Acesta permite proiecţia datelor importante într-un mod neintruziv în câmpul vizual al pilotului. Practic, atenţia motociclistului este redirecţionată de pe instrumentarul de bord către şosea, acolo unde este mai important.
Aspectul şi cantitatea de informaţii ce sunt proiectate pe head-up display pot fi personalizate; în mod ideal, doar informaţii relevante pentru o deplasare sigură ar trebui afişate permanent pilotului în câmpul vizual.
Informaţii despre siguranţă şi confort pentru o experienţă emoţională în şaua motocicletei
Informaţiile disponibile pentru afişare sunt doar cele relevante pentru siguranţa deplasării, spre exemplu date despre starea tehnica a motocicletei, precum presiunea în pneuri, nivelul de ulei, nivelul de carburant, viteza de deplasare şi treapta de viteză, limita legală de viteză, recunoaşterea semnelor de circulaţie, plus eventuale atenţionări cu privire la pericole din trafic.
Prin intermediul viitoarei comunicări de tip V2V (vehicul-vehicul), va fi posibilă afişarea de informaţii în timp real, cum ar fi atenţionarea cu privire la pericole iminente din trafic.
Mai mult decât atât, head-up display-ul permite şi afişarea de informaţii care să crească gradul de confort al deplasării. Un exemplu este vizualizarea rutei de pe navigaţie, precum şi indicaţii de-a lungul acesteia.
Casca dotată cu head-up display oferă de asemenea şi funcţii menite să îmbunătăţească aspectul emoţional al deplasării, păstrând nivelul crescut de siguranţă. O cameră video montată în interiorul căştii, cu direcţia spre înainte, poate să înregistreze traseul parcurs. O a doua cameră, orientată spre înapoi, ar putea funţiona în viitor ca o oglindă retrovizoare digitală. Un alt concept poate fi funcţia ce permite vizualizarea poziţiei altor motociclişti dintr-un grup organizat, în orice moment.
Casca este dotată de asemenea şi cu un mini-computer şi sistem audio. Funcţiile sunt accesate prin controllerul specific BMW Motorrad de pe manşonul stâng al ghidonului. În afara operării camerelor video, acesta face posibilă personalizarea informaţiilor afişate pe head-up display.
Tehnologia head-up display poate fi integrată şi în căştile BMW Motorrad din prezent, fără a afecta în vreun fel confortul sau siguranţa pilotului. Timpul de operare al sistemului este de aproximativ cinci ore, iar alimentarea acestuia se face cu ajutorul a doi acumulatori interschimbabili.
BMW Motorrad intenţionează să dezvolte şi să implementeze în producţia de serie aceasta tehnologie în anii ce urmează, adăugând astfel încă un element de siguranţă gamei variate de echipamente disponibile în acest moment.