Un concept ce este pe cât de legendar, pe atât de sofisticat își celebrează aniversarea în 2020: Modelele BMW GS împlinesc 40 de ani. În România: 40 de ani de GS, 40 de zile de redescoperit România – o călătorie pe două roți a cărui scop este a descoperi și mai multe locuri frumoase, de vizitat, în țara noastră
Un concept ce este pe cât de legendar, pe atât de sofisticat își celebrează aniversarea în 2020: Modelele BMW GS împlinesc 40 de ani. În toamna anului 1980, BMW Motorrad prezenta modelul R 80 G/S, o motocicletă care combină două lumi complet diferite: off-road și on-road. Mulțumită îmbinării unice dintre plăcerea turelor lungi pe șoșea și a capabilităților off-road – fără compromisuri în folosirea de zi cu zi – R 80 G/S a devenit precursorul oficial al unei noi categorii de motociclete – enduro touring.
Mai mult de atât, modelele BMW GS au devenit sinonimul perfect pentru un partener pe două roți cu care poți explora chiar și cele mai îndepărtate colțuri ale planetei. Până în prezent, BMW Motorrad livrat clienților săi mai mult de 1,2 milioane de modele BMW GS în această poveste unică de succes.
40 de ani de GS, 40 de zile de redescoperit România: o călătorie pe două roți a cărui scop este a descoperi și mai multe locuri frumoase, de vizitat, în țara noastră
În lunile iunie şi iulie, Cristian Scutariu – brand ambasador BMW Motorrad România în segmentul Adventure – publică un jurnal de călătorie din locurile pe care le va atinge alături de al său BMW R 1250 GS Adventure. Modul de viață al ciobanilor din Lunca Jijiei, provocările care vin din dormitul la cort în Bucovina, drumurile greu accesibile din Apuseni sau misterele ascunse de civilizația Cucuteni în dealurile Moldovei, toate sunt subiecte tratate în călătoria susținută de BMW Motorrad România la 40 de ani de la nașterea primului GS.
Jurnalul de călătorie este prezentat pe site-ul https://www.cristianscutariu.ro/ şi pe pagina de Facebook BMW Motorrad România: https://www.facebook.com/BMW.Motorrad.Romania.
”Pe lângă destinațiile clasice pe care le cunoaștem deja, mi-am propus să descopăr unele noi, poate nu la fel de accesibile. Și fac asta cu o motocicletă care îmi permite, limitată doar de abilitățile mele de pilotaj, să ajung aproape peste tot. Chiar dacă m-am întâlnit cu zone inundate, chiar dacă am dat peste urcări alpine dificile sau peste drumuri aproape impracticabile, în cele 30 de zile pe care le-am petrecut pe drum până acum am descoperit aproape 5000 de kilometri de țară frumoasă. O destinație, România, și mai multe rute”, explică Scutariu.
Cristian Scutariu a fost, în ultimii ani, protagonistul unui număr de expediții solitare pe motociclete BMW GS. În 2018 a parcurs ”Drumul Oaselor”, în Siberia, pe un BMW F 800 GS, în 2019 a străbătut Mongolia în șaua unui BMW F 850 GS, iar în 2019 a călătorit în Ucraina, Belarus, Țările Baltice și Rusia pe un BMW F 850 GS Adventure. Cristian a publicat recent cartea ”Est, spre Siberia”, jurnalul de călătorie al expediției din 2018, din București până la Magadan, în estul îndepărtat.
40 de ani de istorie BMW GS
Legendarele abilități ale BMW GS: Dinamica pilotajului, măiestria în off-road, confortul și profilul robust.
BMW GS nu a fost doar o motocicleta perfectă pentru a călătorii în jurul lumii. R 80 G/S împreuna cu descendenții săi și-au dovedit rapid calitățile și în motorsportului. În 1981, Hubert Auriol a pilotat spre victorie în prestigiosul și deosebit de dificilul Raliu Paris – Dakar. Acesta este doar unul dintre numeroasele succese în motorsport pe care BMW Motorrad le-a putut sărbători cu un GS. Abilitățile consacrate ale modelelor GS boxer – dinamica pilotajului, abilităţile în off-road, confortul și profilul robust – au fost menținute și dezvoltate continuu de BMW Motorrad în ultimii 40 de ani și au fost transferate cu succes la restul modelelor BMW Motorrad. În 1993, F 650 “Funduro” a fost primul monocilindru enduro BMW care a ieșit pe piață. Această motocicletă și-a extras dinamica pilotajului din greutatea redusă și din impulsul monocilindrului de 47 CP.
GS-ul ca o inovație: Tehnologie cu patru valve și suspensie Telelever.
Odată cu BMW R 1100 GS, BMW Motorrad nu doar că a prezentat primul GS cu un boxer în patru valve și 80 CP, dar a deschis drumul unor noi inovaţii în ceea ce privește tehnologia suspensiei pentru segmentul enduro touring. Pentru prima dată în enduro, motorul și cutia de viteze au acționat ca elemente portante ale șasiului, lucru ce transformă cadrul principal într-un aspect mai puțin important. În timp ce suspensia Paralever a roții din spate eliminase deja, cu câțiva ani înainte, efectele cardanului la modelele cu două valve, inginerii BMW au dezvoltat o metodă inovativă de ghidare a roții față prin intermediul suspensiei Telelever. În plus, noul R 1100 GS a fost primul enduro din istorie echipat cu ABS – un plus de siguranță care acum este un echipament standard pe toate motocicletele BMW.
Modelele GS din gama F: Fascinația GS pentru segmentul mijlociu.
Pe lângă numeroasele noutăți și evoluții, inclusiv F 650 GS (primul monocilindru cu injecție electronică de combustibil, convertizor catalitic și ABS) care a fost fabricat în Berlin începând cu anul 2000, modelele F 650 GS și F 800 GS lansate în 2007 au marcat o altă etapă importantă în istoria GS. Cu un motor puternic, cu doi cilindri în linie și cu un cadru tubular torsional rigid, BMW GS a fost o nouă interpretare în maniera BMW într-un nou segment. Cu aceste noi modele, BMW Motorrad nu doar că a prezentat succesorii modelului extrem de reusit, F 650 GS, dar în același timp a extins oferta enduro din segmentul mijlociu.
Sofisticatul motor boxer DOHC cu doi arbori cu came.
În toamna anului 2009, BMW Motorrad a prezentat un alt element inovativ odată cu lansarea modelului revizuit BMW R 1200 GS. Echipat acum cu un nou motor boxer DOHC cu doi arbori cu came pe cilindru. Acesta dezvolta o putere de 81 kW/110 CP și o mai bună dinamică a pilotajului. În anul aniversar 2010, BMW Motorrad a adus un omagiu celei de-a 30-a aniversări a modelelor GS şi al succesului atât între clienţi, cât şi în motorsport prin modele speciale „30 de ani de GS” pentru R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS și F 650 GS vopsite în culorile specifice BMW Motorrad Motorsport.
BMW Motorrad a continuat povestea de succes a modelelor GS în toamna anului 2010. Cu G 650 GS, BMW Motorrad a adăugat un nou membru atractiv în familia GS. Noul monocilindru enduro s-a remarcat în mod clar față de concurenții săi în ceea ce privește calitatea, echiparea și confortul. În combinație cu greutatea sa semnificativ redusă și înălțimea scăzută a şezutului, motocicleta a fost extrem de atractivă pentru ca un model de intrare în fascinanta lume BMW GS.
Puterea GS: Boxer reproiectat cu flux vertical.
Dezvoltarea dinamică a BMW GS a continuat neîntreruptă în deceniul patru. BMW Motorrad a prezentat noul R 1200 GS la Intermot, în toamna anului 2012, şi lumea motocicletelor era încă o dată transformată. Motorul boxer cu doi cilindri răcit prin amestecul aer/lichid folosea acum un debit vertical în cilindri. Cutia de viteze era integrată și cardanul prezent pe partea stângă erau elemente completate de ultima generație a sistemelor electronice cum ar fi ABS, controlul tracțiunii sau șasiul semi-activ. Cu o putere de 92 kW (125 CP), noul R 1200 GS a furnizat, de asemenea, performanțe superioare de pilotaj. Aproape un an și jumătate mai târziu, în martie 2014, motocicleta cu numărul 500.000 din seria GS cu motor boxer a părăsit curtea fabricii din Berlin – aceasta era R 1200 GS Adventure.
GS-ul în segmentul motoarelor sub 500 cc: G 310 GS
În toamna anului 2016, BMW Motorrad prezintă un alt model GS. De data aceasta era G 310 GS. Acestuia i s-au transferat calitățile de bază ale unui GS, în segmentul sub 500 cc, unde au fost interpretate într-un stil propriu. Extrem de compact, dar matur și confortabil, acesta a deschis o lume cu totul nouă și a devenit unic în segmentul entry-level, mai ales datorită versatilității sale. Cu noul R 1200 GS, BMW Motorrad a extins portofoliul GS nu numai prin optimizarea produselor deja existente, ci și prin lărgirea gamei de opțiuni ale motocicletei. Pentru prima dată, clienții puteau să ii ofere GS-ului o notă mai accentuată spre enduro sau un stil unic în funcție de preferințele utilizării acesteia, prin comandarea pachetelor Rallye și Exclusive.
În același an și-a făcut apariția o nouă și diferită interpretare a gamei GS: R nineT Urban G/S. Acesta s-a bazat pe genele primului și legendarului BMW R 80 G/S din anul 1980, transpunându-le în epoca modernă cu tehnologie contemporană, sub forma unei motociclete BMW clasice în stil enduro și cu motor boxer. La fel ca în cazul celorlalte modele R nineT, a fost utilizat puternicul motor boxer, răcit prin amestecul aer/ulei, dezvoltând 81 kw (110 CP) în combinație cu o transmisie în șase trepte.
Motor nou, șasiu nou: Noile modele GS din seria F.
În 2017, BMW Motorrad a continuat să scrie istoria GS prin doua modele enduro complet redesenate: F 750 GS și F 850 GS. Ca și până acum, abrevierea GS a reprezentat din nou sinteza perfectă a capacităților de touring , comportamentul dinamic pe asfalt şi performanța eliberatoare în offroad. Pe scurt: BMW GS este partenerul perfect atunci când vine vorba de explorarea pe motocicletă a tuturor colțurilor lumii. În centrul noilor dezvoltări se afla noul motor cu doi cilindri în linie, doi arbori de echilibrare și o valoare de aprindere de 270/450 grade pentru o rulare optimizată și un sunet inedit. Motorul a generat 57 kW (77 CP) pentru F 750 GS și 70 kW (95 CP) pentru F 850 GS, asigurând astfel puterea necesară pentru cele doua modele GS.
Mai multă putere, cuplu și eficiență pentru GS-ul cu motor boxer.
În toamna anului 2018, BMW Motorrad a prezentant o nouă generaţie a legendarului motor boxer al modelelor GS de capacitate mare, îmbunătățind puterea și cuplul motorului, precum și reducând consumului de carburant și al emisiile. În acest scop, tehnologia BMW ShiftCam a fost utilizată pentru prima dată pe un motor BMW Motorrad: acest lucru a permis un control mai precis al valvelor și al cursei supapelor pe partea de admisie. În plus, arborele cu came a fost proiectat pentru deschiderea asincronă a celor doua supape de admisie, rezultând o îmbunătățire a amestecului și, prin urmare, o ardere mai eficientă. Alte modificări tehnice ale motorului legate de acționarea arborelui cu came, antrenat acum de un lanț dințat (anterior fiind un lanț cu role), au fost optimizarea alimentării cu ulei, injecția dublă a valvelor și un nou sistem de evacuare.