După victoria reuşită în luna mai pe circuitul de la Nürburgring (Germania), varianta Nordschleife, echipa BMW Motorsport se pregăteşte pentru al doilea eveniment important al sezonului, programat pentru 12-13 iunie 2010: cursa de 24 de ore de la Le Mans. BMW se va alinia la startul acestei clasice întreceri de anduranţă, găzduită de "Circuit de la Sarthe", cu două modele de competiţie BMW M3 GT2 care au fost adaptate special pentru a se încadra în regulamentele stabilite de organizatorul competiţiei, Automobile Club de l’Ouest (ACO), pentru clasa GT2. Una dintre aceste maşini este cea de-a 17-a ediţie a proiectului BMW Art Car, al cărei design a fost realizat de Jeff Koons (SUA) şi a fost dezvăluită la Paris, Franţa, la data de 1 iunie 2010.
Aflat deja la cea de-a patra generaţie, modelul BMW M3, automobil sport de înaltă performanţă ce a fost dezvoltat de BMW M GmbH pe baza variantei BMW Seria 3 Coupé, demonstrează o sportivitate impresionantă – indiferent că este vorba de BMW M3 Coupé în traficul cotidian, de BMW M3 GTS destinat competiţiilor Club Sport sau de BMW M3 GT2 care ia startul în curse de anduranţă sau clasice GT.
Director BMW Motorsport, Mario Theissen declară: "Versiunea de serie a modelului BMW M3 are o sportivitate înnăscută. Din acest motiv, a fost o continuare firească pentru noi să dezvoltăm o variantă destinată curselor pentru acest automobil. Faptul că versiunea de serie a modelului BMW M3 este propulsată de un puternic motor V8 ne-a oferit baza ideală pentru dezvoltarea modelului GT". Când a demarat pregătirea versiunii BMW M3 GT2 la mijlocul anului 2007, inginerii de la BMW Motorsport s-au confruntat cu obiectivul ambiţios de a transforma o maşină concepută a fi sportivă într-una şi mai performantă.
Motorul cu opt cilindri al versiunii de serie, cu o capacitate de 4,0 litri, producea deja o putere de 420 CP. Propulsorul BMW P65, care a fost derivat din acest motor şi se află în echiparea modelului BMW M3 GT2, a fost îmbunătăţit suplimentar în limitele regulamentului GT2. Cele opt supape individuale de acceleraţie îşi primesc aerul de admisie prin intermediul unui sistem realizat din fibră de carbon cu cilindrii optimizaţi pentru sarcini mai mari. Mecanica a fost şi ea ajustată pentru a face faţă solicitărilor extreme din cursele GT şi de anduranţă: în consecinţă, BMW P65 are arbore-cotit din oţel, manşete forjate ale pistoanelor, biele superperformante din oţel şi un sistem de lubrifiere cu carter uscat. Toate acestea au permis urcarea puterii motorului la 500 CP.
Datorită acestor modificări, BMW M3 GT2 are posibilitatea de a sprinta de la 0 la 100 km/h în 3,42 secunde. Motorul are o capacitate de 500 centimetri cubi per cilindru şi raport alezaj-cursă de 72,5 milimetri / 92 milimetri. Carterul este realizat cu o secţiune inferioară asemănătoare unui soclu şi este construit dintr-un aliaj special de aluminiu. Dimensiunile motorului, capacitatea, numărul componentelor şi masa extrem de redusă îl fac să fie propulsorul ideal pentru a fi folosit în competiţii.
Sistemele inteligente de control sunt prezente şi la BMW M3 GT2. Prin intermediul a două sisteme bus, unitatea de control POWER400 acţionează toate accesoriile cu care este echipat automobilul, precum faruri, ştergătoare etc. Releele şi siguranţele clasice sunt astfel eliminate, ceea ce asigură o scădere considerabilă a masei, o fiabilitate îmbunătăţită şi o aplicare mai uşoară. Funcţiile motorului BMW P65 sunt gestionate de o unitate electronică de control ECU408, dezvoltată intern de BMW Motorsport. Acest dispozitiv utilizează două microprocesoare superperformante pentru a controla, printre altele, injecţia şi aprinderea individuală a cilindrilor, precum şi sistemul de înregistrare a datelor motorului.
ECU408 monitorizează funcţia "Quick Shift" a cutiei de viteze secvenţiale cu şase trepte cu care este echipat BMW M3 GT2, ceea ce opreşte aprinderea la schimbarea vitezelor, astfel că se permite o modificare mai rapidă a rapoartelor. Această transmisie compactă este poziţionată pe puntea spate pentru a permite o distribuţie optimă a maselor. Inginerii nu numai că au modificat trenul de transmisie pentru utilizare în curse, ci şi şasiul. Puntea faţă şi cea spate ale modelului BMW M3 GT2 dispun de un unghi de fugă mărit al roţilor, ecartament extins şi ambutisare mai mare a roţilor decât la versiunea de serie. Amortizoarele pot fi ajustate în cinci moduri, iar barele tubulare de stabilizare pot fi utilizate pentru reglarea maşinii în funcţie de circuit.
Optimizarea masei joacă un rol important pentru dezvoltarea unei maşini de curse. Folosirea unei soluţii avangardiste, precum materialul plastic întărit cu fibră de carbon (CFRP), a avut un rol crucial în atingerea unei mase de 1.245 kilograme (în conformitate cu regulamentul ACO). La fel ca în cazul acoperişului, fibra de carbon este prezentă la alte elemente ale modelului BMW M3 GT2: scuturile faţă şi spate, capota compartimentului motor, cea a portbagajului, panourile oscilante, uşile, aripa faţă şi pasajele evazate ale roţilor spate.
Aerodinamica modelului BMW M3 GT2 a fost rafinată prin utilizarea dinamicii fluidelor (CFD). A fost posibilă şi optimizarea geometriei şi determinarea celor mai eficiente locuri pentru punctele de prindere ale punţilor. În acelaşi timp programele elaborate de calcul au făcut posibilă simularea distorsiunii şasiului sub tensiuni extreme. Prin utilizarea investigaţiilor extinse în tunelul aerodinamic, inginerii au fost capabili să verifice rezultatele calculelor de rezistenţă aerodinamică înainte de a porni producţia anumitor componente.
Confortul piloţilor este asigurat prin existenţa sistemului de aer condiţionat. Regulamentul Cursei de 24 de ore de la Le Mans prevede ca temperatura în cockpit să nu depăşească 32 de grade Celsius. După efectuarea unui pit stop, acest nivel trebuie să fie atins din nou în interval de numai opt minute. Pentru ca răcirea să se realizeze cât mai eficient posibil, habitaclul a fost limitat prin inserarea unui ecran de plastic în spatele scaunului pilotului. Aceste contribuie la minimizarea încălzirii în habitaclu.
Un aspect crucial în dezvoltarea modelului a fost siguranţa piloţilor. O celulă de siguranţă, realizată din tuburi de oţel deosebit de rigide, este utilizată la BMW M3 GT2. Aceasta este sudată într-o construcţie unitară de caroseria de oţel şi protejează pilotul în cazul unei coliziuni. Dezvoltarea şi designul celulei de siguranţă, care a fost produsă de specialişti la uzina BMW din Regensburg, s-a făcut prin utilizarea designului CAD şi a simulărilor asistate de calculator. BMW Motorsport este institut CAD certificat de FIA pentru celule de siguranţă.
Pe circuit, piloţii vor fi fixaţi într-un nou scaun de securitate, dezvoltat de BMW Motorsport, care utilizează centuri de siguranţă cu şase punte de prindere. În cazul unui accident, ansamblul format din scaun şi pilot poate fi ridicat prin acoperiş. În plus, piloţii sunt protejaţi de sistemul HANS (Head-and-Neck Support / susţinere pentru cap şi gât), de spuma ce absoarbe energia dispusă în secţiunile tubulare şi de căptuşeala anti-impact montată în uşi.
În timp ce frânele compozite superperformante asigură o decelerare excelentă pentru BMW M3 Coupé, sistemul din echiparea modelului de curse BMW M3 GT2 are design cu etriere fixe. Acestea, realizate din aluminiu, au şase pistoane la roţile faţă şi patru la cele spate. Discurile de frână – din fontă cenuşie şi ventilate interior – de la BMW M3 GT2 au un diametru de 378 mm la puntea faţă şi 355 mm la cea spate.
Ca partener de dezvoltare al BMW Motorsport, Dunlop echipează modelul BMW M3 GT2 cu pneuri de competiţie ce se dovedesc a fi superperformante, care transferă în cel mai optim mod accelerarea şi frânarea către asfaltul circuitului şi sunt capabile să reziste la forţe laterale extrem de mari. Producătorul de pneuri a fost implicat încă de la început în dezvoltarea modelului GT. BMW M3 GT2 rulează pe circuit cu jante de aluminiu, de 18 ţoli.
Programul cursei de 24 de ore de la Le Mans
9 iunie 2010 |
17.00-21.00 |
Antrenamente libere |
9 iunie 2010 |
23.00-1.00 |
Calificări, sesiunea 1 |
10 iunie 2010 |
20.00-22.00 |
Calificări, sesiunea 2 |
10 iunie 2010 |
23.00-1.00 |
Calificări, sesiunea 3 |
12 iunie 2010 |
10.00-10.45 |
Warm-up |
12 iunie 2010 |
16.00 |
Start |
13 iunie 2010 |
16.00 |
Sosire |
{mosloadposition user10}