Bucureşti/München. BMW M intră în sezonul 2016 din MotoGP cu un Safety Car bazat pe noul BMW M2 Coupé.
BMW M2 MotoGP Safety Car este noul punct de atracţie al flotei MotoGP şi ocupă imediat un rol de lider în misiunea de a conduce platoul de concurs al clasei supreme pe circuitele din Campionatul Mondial – totul într-o manieră rapidă şi sigură.
BMW M2 Coupé, prezentat în premieră la Detroit în ianuarie 2016, s-a dovedit a fi baza ideală pentru MotoGP Safety Car. Noul motor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo inovatoare şi o capacitate de 3,0 litri, garantează performanţe foarte sportive: o putere maximă de 272 kW/370 CP, un cuplu maxim disponibil până la 7.000 rpm şi, capacitatea de a urca rapid în turaţii. Conceptul ultrauşor inteligent, centrul de greutate coborât şi masele nesuspendate reduse sunt alte atuuri care asigură maximum de agilitate şi dinamică pentru acest coupé de înaltă performanţă.
În uzina BMW M din Garching automobilul de serie a fost modificat, optimizat şi pregătit manual pentru noul său rol în MotoGP. Pe lângă soluţiile personalizate exclusive şi dotările de siguranţă obligatorii, inginerii diviziei BMW M au echipat Safety Car cu numeroase componente BMW M Performance. Acestea nu doar că oferă automobilului un aspect atractiv, dar joacă şi un rol practic în ceea ce priveşte aerodinamica, răcirea şi designul ultrauşor. Multe din componentele M Performance, printre care şasiul coborât şi sistemul de evacuare cu clapetă, sunt disponibile ca accesorii ce pot fi montate în service pentru BMW M2 Coupé.
DE LA COUPÉ LA SAFETY CAR
Transformarea în uzina BMW M
La începutul lunii octombrie 2015, o echipă de specialişti BMW M a început să pregătească asamblarea BMW M2 MotoGP Safety Car. Două săptămâni mai târziu, un model de serie de bază a rulat prin pavilioanele uzinei M. Acela a fost semnalul începerii misiunii de convertire manuală a BMW M2 Coupé într-un Safety Car exclusiv. Zece săptămâni au fost necesare pentru parcurgerea întregului proces de modificare.
Atelierul de prototipuri, responsabil în cadrul uzinei BMW M pentru soluţiile de personalizare, a jucat un rol important în acest proiect. O echipă de specialişti a implementat, manual, cele mai exigente specificaţii.
Pe lângă instalarea şi adăugarea componentelor BMW M Performance, rolurile principale ale atelierului de prototipuri au inclus prepararea componentelor personalizate, capabile să facă faţă 100% cerinţelor de înaltă performanţă cu care se confruntă pe circuit. În cele din urmă, această combinaţie de tehnologie inovatoare şi perfecţiune manufacturieră a făcut ca BMW M2 MotoGP Safety Car să fie un adevărat unicat.
Pas cu pas spre Safety Car
Una din primele misiuni cu care s-au confruntat tehnicienii a fost eliminarea părţii spate de la modelul de bază şi eliberarea şasiului. Apoi, suporturile pentru structura de protecţie în caz de accident (roll cage), punctele de fixare a centurilor de siguranţă cu şase puncte de prindere şi consola pentru extinctor au fost sudate în poziţie. Structura în sine a fost produsă pe baza celei de la BMW M4 GTS şi a fost adaptată la cerinţele de spaţiu ale M2 Coupé.
Bara plată de lumini de pe acoperiş dispune cea mai nouă tehnologie LED şi electronică de control. Atelierul de prototipuri a realizat un suport corespunzător, al cărui design este impresionant atât din punct de vedere aerodinamic, cât şi din cel al aspectului atletic. Ultrauşor, suportul tip sandwich constă dintr-un strat inferior laminat, o placă perforată în centru şi un capac din fibră de carbon de aceeaşi culoare ca şi maşina, care se potriveşte perfect cu aspectul general. Panoul metalic interior nu numai că absoarbe forţele de tensiune, ci contribuie şi la securizarea barei de lumini, care poate fi îndepărtată cu uşurinţă în scop de transport.
Bara de lumini este controlată prin intermediul unui panou de control special dezvoltat, care se află în cockpit. Aici, echipajul poate selecta diferite programe de iluminat şi secvenţe intermitente. Specialişti în partea electrică au montat lumini LED intermitente suplimentare în partea din faţă şi din spate a maşinii. Unităţile de control respective provin de la specialiştii SES şi au fost adaptate pentru utilizare în MotoGP. LED-urile albastre au fost utilizate la grila frontală, în timp ce inelele corona ce înconjoară farurile sunt şi ele intermitente. În partea din spate a maşinii, LED-urile intermitente, de culoare roşie, înlocuiesc luminile de marşarier de la automobilul de serie. Toate sistemele de semnalizare pot fi controlate separat şi asigură atenţie maximă pe circuit.
Componente adaptate perfect
Pe măsură ce proiectul a continuat, a fost rândul specialiştilor în dinamica fluidelor să-şi demonstreze calităţile. Chiar dacă bara de lumini şi suportul de pe acoperiş sunt concepute să fie foarte plate, ele pot totuşi să afecteze aerodinamica BMW M2 Coupé, în special la viteza de pe circuit.
Pentru tehnicienii din atelierul de prototipuri, aceasta înseamnă să vină cu contramăsurile potrivite de compensare a perturbărilor aerodinamice. Inspiraţi de BMW M4 GTS, ei au dezvoltat o aripă spate uşor reglabilă, realizată din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP), pentru BMW M2 MotoGP Safety Car. Aceasta îmbunătăţeşte fluxul de aer, care a fost perturbat de bara de lumini de pe acoperiş şi care reducea astfel nivelul portanţei pe puntea spate.
Întrucât întregul şasiu funcţionează, din punct de vedere aerodinamic, ca o singură unitate, interacţiunea cu partea frontală a maşinii a trebuit optimizată. Aici, provocarea a fost de a concepe priză de aer adecvată şi de a o adapta la spoilerul faţă existent. Completările la partea frontală a maşinii cu componente M Performance au fost păstrate.
Cu toate acestea, versiunea finală oferă puţine indicii ale efortului depus, pentru că prototipul, care constă dintr-un adaptor şi un spliter, a fost integrat perfect în spoilerul faţă. Şi aici, specialiştii BMW M au optat pentru o construcţie cu strat ultrauşor, cu laminat din fibră de sticlă şi inserţii din fibră de carbon. În consecinţă, priza frontală, aripa spate şi difuzorul lucrează perfect împreună şi garantează nivelul necesar de forţă de apăsare şi tracţiune.
Conceput pentru circuit
Chiar dacă suspensia cu arc elicoidal M Performance şi pneurile Michelin Cup sunt în deplină armonie cu frânele M compozite – disponibile standard – la BMW M2 Coupé, conducerea fabricii M a optat pentru frâne din carbon ceramic, derivate de la BMW M3/M4.
Ultrauşoare, frânele din carbon ceramic nu se corodează, au o mare stabilitate termică, extrem de rezistente la uzură şi reduc semnificativ masele nesuspendate. În ciuda performanţelor optimizate, Safety Car este, de fapt, mai uşor, de întreţinut – un alt avantaj, dat fiind calendarul MotoGP aglomerat.
Când vine vorba de evacuare, inginerii au acordat credit materialului M Performance testat şi verificat. Cu toate acestea, sistemul a fost simplificat complet pentru apariţiile sale în Campionatul Mondial de motociclism. Motivul: chiar şi fără amortizor, convertor catalitic şi sistem cu clapetă, BMW M2 MotoGP Safety Car se face auzit peste zgomotul produs de motocicletele prototip în turul de formare.
În cele din urmă, capota a primit, la Garching, o închidere tip motorsport. Şi pentru că BMW M2 MotoGP Safety Car va fi folosit şi la cursele de pe alte continente, contactul general pentru baterie şi dispozitivul de pompare a combustibilului contribuie la asigurarea siguranţei în timpul transportului aerian.
Aspectul final
Cu puţin înainte de încheierea proiectului, atenţia s-a mutat din nou la tapiţerie. Numeroase decoraţiuni din interior au fost tapiţate din nou – o misiune care a necesitat un efort considerabil. Piese noi nefinisate au fost necesare pentru toate ornamentele. Apoi, acestea au fost îmbrăcate în piele sau Alcantara, înainte de a fi sudate cu ajutorul ultrasunetelor.
Pentru a rezuma povestea: interiorul şi exteriorul noului BMW M2 MotoGP Safety Car reprezintă cea mai pură formă a cunoştinţelor despre curse pe care le deţine divizia BMW M. Multe dintre piesele-prototip ce echipează noul Safety Car au culoare aurie. Pe lângă culoarea de bază Alpine White şi designul BMW M specific, maşina dispune de componente aurii atractive, precum structura de protecţie în caz de răsturnare (roll cage), jantele, etrierele, suporturile aripii spate, suporturile scaunelor, braţele volanului şi cusăturile contrastante.
Emblema ornamentală aurie este dovada că echipa uzinei M a acordat întreaga atenţie chiar şi celor mai mici detalii. Aceasta dispune de o gravură specială, care subliniază faptul că noul BMW M2 MotoGP Safety Car este un unicat.
BMW M2 MotoGP SAFETY CAR
Date tehnice
Motor: cu şase cilindri dispuşi în linie, capacitate: 2.979 cmc, putere: 272/370 kW/CP
Acceleraţie (0-100 km/h): 4,3 secunde (cu M DTC)
(consum de combustibil, mixt (M DTC): 7,9 l/100 km; emisii CO2: 185 g/km)
Modificări pentru BMW M2 MotoGP Safety Car
· Sistem de evacuare BMW M Performance cu finisaje din carbon
· Şorţuri laterale BMW M Performance din carbon
· Grilă frontală BMW M Performance, finisată în nuanţă negru lucios
· Air Breather BMW M Performance, în nuanţă negru lucios
· Capace ale oglinzilor retrovizoare BMW M Performance, din carbon
· Kit aerodinamic BMW M Performance în faţă (lamele), din carbon
· Difuzor spate BMW M Performance, din carbon
· Cadru inferior CFK/GFK cu flaps frontal (dezvoltare nouă)
· Aripă spate din carbon, cu suporţi închişi
· Suspensie cu arc elicoidal BMW M Performance
· Frâne din carbon ceramic (prototip)
· Pneuri Michelin Cup
· Capotă cu “închidere motorsport”
· Pompă de absorbţia combustibilului
· Contact general pentru baterie
· Inele corona intermitente ale farurilor
· Lumini LED pe consolă de acoperiş (dezvoltare nouă)
· Lumini LED în grila frontală
· Lumini LED în stopuri
· Scaune de curse RECARO cu centuri de siguranţă Schroth
· Structură de protecţie în caz de răsturnare
· Extinctor pe consolă
· Volan BMW M Performance în Alcantara
· Decoraţiuni interioare BMW M Performance din fibră de carbon
· Capace pentru pedale BMW M Performance din oţel inoxidabil
· Covoraşe BMW M Performance.