Autonomie mai mare, performanţe dinamice de nivel înalt
Bucureşti/München. BMW i extinde autonomie modelului pentru automobilul electric de clasă compactă BMW i3, iar din vară va oferi versiunea cu o capacitate semnificativ mărită a acumulatorului. BMW i3 (94 Ah) are o capacitate de 33 kilowatt-oră (kWh) datorită densităţii de stocare mai mare a celulelor litiu-ion.
Dimensiunile acumulatorului rămân neschimbate, cu o creştere de peste 50% a autonomiei în ciclul NEDC standard, ceea ce echivalează cu 300 de km faţă de 190 de km. Chiar şi în condiţii de utilizare zilnică, în condiţii meteorologice nefavorabile şi cu aerul condiţionat sau căldura pornite, o autonomie de 200 de kilometri se poate atinge cu o încărcare completă a acumulatorului. Datele de performanţă ale electromotorului sincron hibrid ce dezvoltă 125 kW/170 CP rămân aproape neschimbate. Motorul propulsează BMW i3 de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde. Aceasta face ca BMW i3 să fie, în acelaşi timp, cel mai sportiv şi cel mai eficient automobil electric din segmentul său, cu un consum de energie electrică de 12,6 kWh/100 km (NEDC). BMW i3 cu acumulator de 60 Ah, care este disponibil pe piaţă de doi ani, rămâne în continuare în gama de modele. În plus, varianta modelului cu Range Extender va fi şi ea disponibilă pentru ambele versiuni de acumulator. Motorul termic pe benzină, cu doi cilindri, care menţine constant nivelul de încărcare a bateriei în timpul condusului, oferă o autonomie suplimentară de 150 de kilometri (BMW i3 (94 Ah)/BMW i3 (60 Ah): consumul mixt de combustibil 0,6 l/100 km (pentru ambele variante); consumul mixt de energie electrică: 11,3 kWh/100 km, respectiv 13,5 kWh/100 km; emisii CO2: 12 g/km, respectiv 13 g/km)*. Astfel, gama de modele se lărgeşte la patru versiuni. De asemenea, prin lansarea BMW i3 (94 Ah), BMW i oferă şi staţii de încărcare noi, de putere mai mare, pentru garajul de acasă, precum şi opţiuni noi de echipamente. Suplimentar, în cadrul unui program special, clienţii pot beneficia de înlocuirea acumulatorului de primă generaţie cu noua baterie – acest lucru este posibil datorită designului modular şi flexibil al BMW i3.
Densitate de stocare mai mare a celulelor acumulatorilor
BMW i3 (94 Ah) stabileşte un nou reper în segmentul său prin acumulatorul cu o capacitate de 94 Amperi-oră (Ah), o capacitate a acumulatorului de aproximativ 33 kWh şi o autonomie în regim electric de 300 de kilometri conform New European Driving Cycle (NEDC / noul ciclul european de condus) în combinaţie cu performanţele de condus caracteristice BMW.
Cu un consum de doar 12,6 kWh/100 km (NEDC), este cel mai eficient automobil cu cel mai mic cost al consumului de energie electrică – 6,5 lei per 100 km sau chiar mai puţin (costul variază în funcţie de tariful de încărcare). Autonomia noului BMW i3 (94 Ah), la o încărcare completă, cu aerul condiţionat sau căldura pornite a fost mărită semnificativ până la 200 de kilometri în regim de utilizare zilnică. Aceasta este obţinută fără pierderi subiective de performanţe şi agilitate: în ciuda unei densităţi a acumulatorului considerabil mai mare, BMW i3 (94 Ah) realizează aproape aceleaşi performanţe ca şi BMW i3 (60 Ah) în segmentul automobilelor electrice de clasă compactă. Ambele modele BMW i realizează echilibrul ideal între eficienţă, performanţe şi autonomie. De la staţionare până la viteza legală pe drumurile naţionale, BMW i3 (94 Ah) se află la egalitate cu automobilele sportive ce sunt propulsate de motoare termice convenţionale.
Acumulatorul de înaltă tensiune al BMW i3 constă din opt module, fiecare cu 12 celule de stocare, iar capacitatea acestora a fost crescută semnificativ fără vreo modificare a dimensiunilor exterioare. Prin optimizarea pachetelor cu celule cu mai mult electrolit şi prin adaptarea materialului activ, BMW şi Samsung SDI au reuşit o creştere a capacităţii celulelor la 94 Ah şi o energie totală a bateriei de 33 kWh, din care se pot folosi efectiv 29 kWh. Acumulatorul variantei BMW i3 (60 Ah) produce 22 kWh (brut)/19 kWh (net).
Un punct de referinţă şi în privinţa dezvoltării durabile
Inginerii BMW i au făcut numai modificări minore pentru a integra noul acumulator. Încă din faza de dezvoltare a BMW i3, întreaga arhitectură a trenului de rulare electric a fost concepută având în vedere următorii paşi tehnologici. Chiar dacă modulele bateriei au un sistem dedicat de management termic, nu sunt necesare schimbări structurale. Aceasta evidenţiază valoarea şi versatilitatea designului BMW i3. Ca şi înainte, la BMW i3 este posibilă schimbarea unui singur modul de baterie în loc de întregul acumulator. Aceasta este o caracteristică unică reprezintă un alt e avantaj al BMW i, asigurând astfel costuri semnificativ mai mici de întreţinere, având în vedere că bateria nu se degradează uniform şi numai unele model pot fi afectate. BMW i3 continuă să performeze semnificativ mai bine decât un automobil cu motor modern pe benzină sau diesel în echilibrul general al CO2 constând din lanţul de aprovizionare, producţie, ciclul de service şi reciclare.
Când a fost lansat în 2013, BMW i3 a fost primul automobil cu evaluare certificată TÜV a emisiilor pe ciclului de viaţă, care a fost mai bună cu cel puţin o treime decât cele obţinute de orice automobil convenţional. În mare măsură, acest lucru se realizează prin furnizarea energiei electrice fără nici un fel de emisii CO2 la locaţiile de producţie BMW i din Leipzig (asamblare) şi Moses Lake (producţie CFRP), precum şi prin utilizarea în procesele de producţie, în comparaţie cu automobilele convenţionale, a unei cantităţi de apă mai mică cu 70%.
Celulele litiu-ion utilizate se evidenţiază faţă de competiţie prin obţinerea unui echilibru special între densitatea ridicată a energiei, stabilitatea ciclului şi siguranţa în caz unui accident. Lichidul de răcire al sistemului de aer condiţionat este responsabil pentru răcirea foarte eficientă a acumulatorului de înaltă tensiune. Un sistem opţional de încălzire poate fi utilizat pentru încălzirea bateriei astfel încât să se asigure temperatura optimă de funcţionare, 20 de grade Celsius, încă dinainte de pornire. Acumulatorul a fost conceput să reziste pe întreaga durată a ciclului de viaţă al automobilului. În cazul bateriei, clienţii primesc garanţie pentru o perioadă de opt ani sau o distanţă parcursă de 100.000 de kilometri.
Programul de înlocuire: opţional, bateria poate fi schimbată
Obiectivul principal al BMW i este dezvoltarea durabilă. Clientul primeşte asigurarea că modelul său BMW i3 poate fi adaptat la cele mai noi dezvoltări tehnologice într-o manieră de economisire a resurselor. Acest lucru este protejat prin arhitectura flexibilă LifeDrive a automobilului. BMW i3 este primul automobil premiu din clasa compactă din lume care a fost conceput încă de la început ca un automobil cu propulsie exclusiv electrică. Acest design include, de asemenea, şi montarea în service a noilor tehnologii de acumulatori.
Prin lansarea noii baterii de 94 Ah, BMW oferă clienţilor BMW i şansa de a-şi echipa modelele electrice BMW i3 (60 Ah) cu noul acumulator de 33 kWh în cadrul unui program de schimbare a bateriilor de înaltă tensiune. Acest program este disponibil pe anumite pieţe. Acumulatorii de 22 kWh tranzacţionaţi de clienţi sunt utilizaţi pentru construirea de module staţionare de baterii pentru stocare, având astfel un al doilea ciclu de viaţă. Aceasta demonstrează, efectiv, cât de sustenabilă este tehnologia BMW i de-a lungul întregilor cicluri de producţie şi viaţă.
Livrare optimizată a performanţelor, propulsie mai eficientă
BMW i3 este de departe cel mai uşor automobil din segmentul său. În ciuda unei creşteri a masei la 1245 kg, BMW i3 (94 Ah) este caracterizat de performanţe de condus care sunt similare cu cele ale variante de model 60 Ah. Acest lucru s-a obţinut prin modificarea electronicii de putere şi a gestiunii sistemelor, iar rezultatul vine sub forma unei curbe optimizate a performanţelor. În plus, există şi îmbunătăţirea fizică a curbei de tensiune în sarcină pentru noul acumulator de 94 Ah.
BMW i3 (94 Ah) este propulsat de electromotorul sincron hibrid dezvoltat special de BMW Group. Acesta generează o putere de 125 kW/170 CP şi oferă un cuplu de 250 Nm, disponibil din momentul demarajului. BMW i3 (94 Ah) accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde. Viteza de 60 km/h este atinsă în 3,8 secunde.
Cele 5,1 secunde necesare pentru acceleraţia de la 80 la 120 km/h, un factor decisiv pentru manevre de depăşire rapide şi sigure, sunt obţinute în mod normal doar de automobilele echipate cu motor termic cu puteri considerabil mai mari. În acest domeniu, BMW i3 (94 Ah) este la acelaşi nivel cu automobile precum BMW 440i Coupé, al cărui motor dezvoltă 240 kW/326 CP. Puterea este transferată către puntea spate prin intermediul unei transmisii cu un singur raport, pe care BMW i3 o utilizează să accelereze, fără sincope ale cuplului, până la 150 km/h (viteză maximă limitată din considerente de eficienţă). Acest lucru este valabil pentru ambele variante ale acumulatorului.
Consumul de energie electrică al BMW i3 (94 Ah) a fost şi el redus printr-o serie de detalii îmbunătăţite, inclusiv gestiune revizuită a electromotorului, precum şi pneuri avansate cu ruliu redus. În ciclul NEDC, modelul consumă 12,6 kWh/100 km. Aceasta este cea mai bună valoare în segment. BMW i3 (60 Ah) consumă 12,9 kWh/100 km în ciclul NEDC.
Electronică de încărcare nouă şi mai rapidă: încărcare trifazică până la 11 kW
În principiu, o capacitate a bateriei mai mare cu 50% ar însemna timpi mai lungi de încărcare – dacă tehnologia de încărcare nu ar fi adaptată noilor cerinţe. Pentru a răspunde capacităţii sporite a acumulatorului a fost dezvoltat sistemul de încărcare rapidă AC. Cu noul acumulator de 94 Ah, încărcarea AC multifazică este extinsă la o putere de încărcare de 11 kW.
Aceasta reprezintă o creştere de 50% în comparaţie cu BMW i3 (60 Ah). Modelul cu baterie de 60 Ah poate fi încărcat prin utilizarea curentului alternativ cu o putere de 7,4 kW. Aceasta înseamnă că timpul de încărcare pentru BMW i3 (94 Ah) se menţine la aproximativ 3 orei, chiar dacă a fost crescută capacitatea.
BMW i3 este echipat standard cu un cablu de încărcare pentru conectarea la o priză casnică. BMW i3 (94 Ah) poate fi reîncărcat în aproximativ de zece ore la un curent de încărcare de 2,8 kW. Acumulatorul BMW i3 (60 Ah) necesită aproximativ opt ore pentru această operaţiune. Elementele principale precum autonomia, agilitatea BMW emblematică datorită masei reduse şi încărcarea bateriei peste noapte sunt păstrate.
BMW i3 poate fi echipat cu tehnologie de încărcare rapidă cu curent continuu (DC) de 50 kW. Când BMW i3 (94 Ah) este conectat la o staţie de încărcare rapidă DC, celulele bateriei sunt încărcare până la minimum 80% din capacitate în mai puţin de 40 de minute. La BMW i3 (60 Ah), acest lucru durează 25 de minute. Aceasta înseamnă că BMW i3 (94 Ah) atinge o viteză de încărcare de 4 km/min, ceea ce corespunde unui timp de încărcare de 25 de minute pentru o autonomie de 100 de kilometri.
Range Extender pentru o autonomie şi mai mare
BMW i oferă şi Range Extender pentru BMW i3 (94 Ah). Autonomia BMW i3 este extinsă printr-un motor pe benzină, cu doi cilindri, de 650 centimetri cubi, care este localizat în imediata vecinătate a propulsiei electrice, deasupra punţii spate. Range Extender oferă o putere maximă de 28 kW/38 CP şi alimentează un generator care produce energie electrică. Operează pe un principiu foarte eficient, numai la turaţie optimă şi doar la nevoie. Atunci când nivelul de încărcare al bateriilor litiu-ion coboară sub un anumit nivel, Range Extender intră în funcţiune pentru a menţine nivelul de încărcare constant, astfel că măreşte autonomia cu 150 de kilometri în condiţii de condus zilnic. Echiparea automobilului cu Range Extender nu are nici o influenţă asupra volumului portbagajului: rezervorul cu o capacitate de nouă litri este instalat în secţiunea frontală. Volumul portbagajului rămâne neschimbat, 260 de litri, şi poate fi extins la 1.100 de litri prin rabatarea scaunelor spate.
BMW i3 (94 Ah) cu Range Extender poate cântări cu 120 de kilograme în plus, dar este caracterizat de un nivel ridicat de agilitate şi oferă performanţe impresionante. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 8,1 secunde. Emisiile BMW i3 (94 Ah) cu Range Extender urcă la 12 g/km CO2 (NEDC), în timp ce BMW i3 cu propulsie exclusiv electrică nu produce nici un fel de emisii. Aceasta plasează BMW i3 (94 Ah) în fruntea segmentului său în ceea ce priveşte datele de performanţă şi eficienţa – ca automobil cu propulsie 100% electrică sau echipat cu Range Extender.
Echipare nouă
BMW i3 (94 Ah) va fi imediat recunoscut în culoarea Protonic Blue metalizat, care este disponibilă exclusiv pentru această versiune a modelului. Până acum, această culoare era rezervată pentru automobilul sport hybrid BMW i8, dar acum a devenit disponibilă şi pentru BMW i3. Când configurează un BMW i3 (94 Ah), clientul poate alege între două nuanţe mate (Capparis White şi Fluid Black) şi, alături de Protonic Blue, trei culori metalizate (Mineral Grey, Platin Silver şi Ionic Silver).
Patru linii de design diferite pentru interior sunt disponibile pentru BMW i3. În afara liniei de bază Atelier, sunt oferite Loft, Lodge şi Suite. În viitor, mai multe combinaţii vor fi disponibile pentru BMW i3. Nouă şi elegantă, echiparea cu stejar închis este dotare standard în designul interior Suite. La celelalte linii de design interior, echiparea cu lemn Dark Oak şi cea cu lemn de eucalipt sunt disponibile ca opţiuni. Materialele utilizate sunt o combinaţie de piele tratată natural, lemn şi lână, precum şi alte materiale provenite din surse regenerabile.
Pachetul de echipamente Driving Assistant Plus este şi el disponibil în linia de echipare Atelier la începerea comercializării. Driving Assistant Plus constă din tempomat bazat pe cameră video cu funcţie Stop&Go, asistent în ambuteiaj, info privind limita de viteză, avertizare pentru pietoni şi coliziune cu funcţie de frânare în oraş şi asistent de condus proactiv.
Cel mai de succes automobil electric din lume în segmentul său
BMW Group a avut un rol de pionier atunci când a fondat marca BMW i şi a decis să dezvolte o structură independentă a automobilului şi celula pasagerilor realizată din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP), precum şi tehnologia BMW eDrive pentru propulsie exclusiv electrică. BMW i3, care a fost conceput pentru mobilitate urbană fără emisii locale, precum şi automobilul sport hybrid plug-in BMW i8 furnizează plăcerea condusului în combinaţie cu un caracter premium orientat spre sustenabilitate. În doi ani de la lansarea sa din noiembrie 2013, BMW i3 s-a impus deja ca lider al segmentului său. În Germania este cel mai bine vândut automobil electric de pe piaţă, iar în Norvegia este modelul BMW cu cele mai multe înmatriculări noi (sursă: Polk/IHS 2014- 3/2016). Cea mai importantă piaţă unică pentru BMW i3 – model electric cu cinci uşi – este SUA. Peste 80% dintre cumpărătorii care s-au decis asupra unui BMW i3 la nivel mondial sunt clienţi noi pentru BMW Group. BMW i3 şi BMW i8 au primit numeroase premii pentru inovaţii în domeniu construcţiei ultrauşoare, al propulsiei, al sustenabilităţii, al performanţelor şi al designului. Astfel, BMW i este brandul care a câştigat cele mai multe premii în lume în timpul fazei de lansare pe piaţă.
Încărcare confortabilă la domiciliu: noile panouri BMW i (Wallbox)
Prin lansarea BMW i3 (94 Ah) în vara 2016, BMW i va oferi un nou panou BMW i (Wallbox) pentru o încărcare confortabilă şi rapidă în garajul de acasă sau într-un spaţiu privat de parcare. Acest panou (Wallbox) a fost adaptat la noua tehnologie de încărcare şi, pe lângă operarea monofazică, oferă acum şi capacitate de încărcare de până la 22 kW în operare trifazică.
Noul panou (Wallbox) nu este caracterizat de un design mai plat şi mai compact în comparaţie cu predecesorul său, ci, datorită performanţelor crescute, poate încărca acumulatorul BMW i3 (94 Ah) în două ore şi 45 de minute. Procesul de încărcare porneşte automat imediat ce automobilul şi cablul de încărcare sunt conectate. Panoul BMW i (Wallbox) este operat prin intermediul unei interfeţe LED.
La finalul anului 2016, două panouri suplimentare vor fi disponibile, ele oferind confort suplimentar şi funcţii conexe. Aceasta permite clienţilor privaţi sau de flote să adapteze panourile cu precizie în funcţie de nevoile diferite ale automobilelor. Printre altele, panoul BMW i Plus detectează automat automobilele conectate şi asociază datele de încărcare relevante utilizând o aplicaţie locală de smartphone. Panoul BMW i Connect, care dispune standard de WiFi şi asigură conectivitate deplină. Oferă toate funcţiile panoului BMW i Plus şi dispune de servicii inovatoare de încărcare care pot fi controlate online. Nu doar că diferite cantităţi de energie electrică sunt înregistrate pentru automobile diferite, dar datele pot fi trimise instantaneu prin e-mail după încheierea procesului de încărcare şi pot fi folosite astfel în scop contabil.
Atât panoul BMW i Plus, cât şi cel BMW i Connect pot fi integrate într-o casă conectată inteligent şi sunt compatibile cu sistemele de control MyGEKKO şi Loxone. Aceasta permite ca BMW i3 să fie încărcat prin utilizarea unei energii electrice curate generată direct de sistemul solar de pe acoperişul casei.
În plus, panourile BMW i contribuie la economisirea energiei electrice a acumulatorului pentru că pot precondiţiona bateria automobilului când sunt conectate. Preîncălzirea bateriei asigură condiţii optime ale acumulatorului, chiar şi la temperaturi exterioare scăzute. Aceasta asigură cel mai înalt nivel de performanţe, autonomie şi longevitate ale bateriei. Dacă precondiţionarea este realizată cu ajutorul panoului BMW i, energia electrică necesară nu este preluată de la acumulatorul automobilului, ci de la sistemul principal al furnizorului de energie, astfel că nu este redusă automomia.
BMW i nu doar că oferă o selecţie vastă de panouri (wallbox), ci şi un serviciu unic de instalare, care include evaluarea locului de instalare, furnizarea şi instalarea staţiei de încărcare, precum şi întreţinere, consultanţă. În România, acesta este asigurat printr-un partener cu o experienţă foarte bogată la nivel de instalaţii electrice – TIAB.